Hej,
Har en Nibe 1115-13 som tuffat på bra sedan 2004. Har under ett tag haft koll på expansionskärlet (Har ett genomskinligt utan tryckmätare) då jag tyckt att nivån sjunkit lite. Har väl tappat så där 1-1½ liter sedan 2004 (Dock det mesta under senaste tid kan inte säga exakt i vilken fart).
Idag när värmepumpen startade stod jag av en tillfällighet i jämte den. Hörde då att det "sög in luft" i kopplingen mellan expansionskärlet och inkopplingen.
Min fråga är nu... om jag drar den kopplingen så att den blir tät och fyller på expansionskärlet, är det då något mer jag behöver göra eller kommer "trycket" att återställa sig? Behöver man lufta slingorna på samma sätt som man gjorde när de installerades?
Är ingen värmepumpsexpert men anser mig vara "händig" så visst skulle jag ev kunna göra en del själv, men blir det för "meckigt" är det kanske enklare att ta en firma som hjälper till...
Behöver i så fall en "Servicefirma" nära eller i Borås. Vilken firma skulle ni i så fall rekommendera?
Skulle nämligen kunna tänka mig att nyttja den ändå för att "kolla igenom" alla inställningar och "trimma" då jag tycker att jag gör åt lite väl mycket el...
Värmer ca 300 m2 har två borrhål på vardera ca 130m i övrigt en ganska normal hushållsel. Vi gör åt ca 30.000 kWh
Tar tacksamt emot alla råd och tips på bra serviceföretag...
Mvh Per