Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Luftvärmepump försäljning  (läst 17673 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

jockefors

  • Gäst
jockefors
SV: Luftvärmepump försäljning
« Svar #45 skrivet: 04 november 2005, 21:14:05 »
hej ..
2500 kr för å starta upp å läkkolla en pump e väl helt rimmligt..

men det finns vissa montörer/installatörer som krämar på med 4000 för att suga å starta upp ett system..vilket jag tycker e åt H-Vette för dyrt det tog ju max 15-20 min å suga systemet å släppa ut gasen...
killen hadde ju inte gjort nått annat än å kapa å kona rör + sugit lite all annan montering va klar...

skulle jag ha samma taxa dÃ¥ vi röjer skog  sÃ¥ fÃ¥r jag öka priset 6-10x innan vi  har samma taxa som pump montören..
Ã¥ vi har ochsÃ¥ kostnader för  maskiner,verktyg,bilar,drivmedel mm mm dÃ¥ vi jobbar


Utloggad Vetgirig

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 85
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Luftvärmepump försäljning
« Svar #46 skrivet: 05 november 2005, 00:14:40 »
Det är inget snack om att  en installatör ska fÃ¥ ta t.ex. 500:- i timmen för en installation plus material. Problemet med dyra värmepumpsinstallationer ligger inte i installatörens timdebitering. Problemet är bl.a. att man betalar ofta ett fast standardpris pÃ¥ installationer som är väldigt väl tilltaget. I detta anser jag att man utnyttjar kundernas okunskap och beroendeställning. Dessutom fÃ¥r man betala saftiga marginaler pÃ¥ pumparna. Den installatör som börjar sälja (eller förmedla) pumpar till verkligt lÃ¥ga priser skulle kunna fÃ¥ bra betalt för sina tjänster och leva gott pÃ¥ det. En HE12 installerad och klar ska t.ex. inte behöva kosta 27000-33000:- inkl. moms när den finns att köpa hos "LÃ¥gpris-Nisse" för 14000:- utan installation. Det är lätt att se det som att man betalar 13000-16000:- för installationen dÃ¥  >:(

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 35037
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Luftvärmepump försäljning
« Svar #47 skrivet: 05 november 2005, 00:36:34 »
Citera
skulle jag ha samma taxa dÃ¥ vi röjer skog  sÃ¥ fÃ¥r jag öka priset 6-10x innan vi  har samma taxa som pump montören..
Ã¥ vi har ochsÃ¥ kostnader för  maskiner,verktyg,bilar,drivmedel mm mm dÃ¥ vi jobbar

Om du skulle lämna 5 års återväxtgaranti, hur högt skulle priset då bli. (minst 1 livskraftig planta / m2)
Dessutom, i fallet skog skulle garantin gälla i en mansålder om rätt skall vara rätt.

Nämner detta då det nu visar sig att det kan bli dyrare att avverka än att låta skogen självdö, om återväxten skall garanteras.
Markägarna börjar känna staten jaga dem i hasorna sedan "återplanteringskravet" tagits bort (och virkes/avverknings-priserna pressats till bottennivåer)

PS. kan inte så mycket om skogsaffärer, men lite har man snappat upp...
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

jockefors

  • Gäst
jockefors
SV: Luftvärmepump försäljning
« Svar #48 skrivet: 05 november 2005, 06:24:20 »
hej..
njaa återväxt garanti ?
det växer ju redan sÃ¥ det knakar  i skogarna det e ju därför vi röjer för att träden som lämmnas fÃ¥r mer plats= solljus Ã¥ växer bättre..
Ã¥ det du pratar om Ã¥terväxt garanti  finns nästan redan,fast det e dÃ¥ du planterar skog.eller planterar du eller röjer fel sÃ¥ har du knappast kvar jobbet nästa Ã¥r...

hmm billigare att skälv dö ??njaa du måste skoja =)
visst kostar det att plantera Ã¥ röja  ett avverkat hygge ..men kostnaden förröjningen har du ju tjänat igen redan vid första gallringen Ã¥ sen vid andra gallring Ã¥ slutavverkning tjänar du ännu mer...

varför staten jagar folk som äger skog e för att statyen förlorar jävulskt mycket pengar pga att folket inte sköter om sin skog tillväxten blir för dålig å dom får dålig kvalite på skogen,tycker det e lite underligt iofs så äger jag ingen skog men
skog e ju som pengar å sparar du i fond så ser du ju gärna att dom går bra å skiter inte i dina pengar..

det e lite som med stormen gudrun..varför ska samhället betala skadorna ???
skogsbruk e som vilket annat företag som hällst kan ica få pengar från staten om dom går dålligt ?
visst bör det ligga i varje skogsägares eget intresse att försäkra sin egendom ..

fast visst nog kan jag gÃ¥ med pÃ¥ Ã¥ ge dom pengar..om dom....betalar 75% i skatt näasta gÃ¥ng dom  slutaverkar

felet med seriösskogs planering e att den bör bedrivas på generations basis det tar ju trots allt 100 år å få fram ett träd det tar för lång tid känns väl inte menings fullt att planera till arvingarna om 100 år om är man 60år gammal
fast Ã¥ andra sidan har gubben pÃ¥ 60 averkat sÃ¥ har han ju fÃ¥tt sin del av kakan... lite värre för nästa generation som tar över för dom sÃ¥ e det bara jobb  Ã¥ väldigt lÃ¥ngt till averkning LOL

Utloggad larryd

  • Har litet erfarenheter men ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2719
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Luftvärmepump försäljning
« Svar #49 skrivet: 07 november 2005, 12:50:20 »
Det ganska självklart att det blir någon form av bakslag på den VP boom vi ser nu. Speciellt inom L/L är det nog många som etablerar sig som underentreprenörer för installation. Insatsen är låg och arbetet är repititivt, med en ganska låg inlärningströskel.

Samtidigt som jag känner att många som idag betalar uppåt 20-25.000kr för en installation kommer kanske att få tillbaka pengarna , men inte mycket mer.

Good news för konsumenterna är att prisnivån kommer på sikt att stabiliseras på en nivå där L/L investeringen är gott lönsam, även för små/välisolerade hus.
Det kommer att bli mycket lättare att få service (genom alla nyetableringar.) Och de stora välkända märkenas stora försäljning idag, kanske kommer att ge lång livslängd för dessa pumpar genom god service, kunskap och reservdelsförsörjning.
180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
 L/V CTC Ecoair105, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!