Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Luftvärmepump försäljning  (läst 17658 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad larryd

  • Har litet erfarenheter men ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2718
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Luftvärmepump försäljning
« Svar #15 skrivet: 18 oktober 2005, 10:38:15 »
Betalade själv 3.500 för montaget av min L/L pump.

Det tog 3,5 timme. I priset ingick transporten av pumpen. Lägg till restiden i båda riktningar, och timkostnaden hamnade på cirka 750kr/tim. Det är obetydligt mer än vad min tandläkare tar. Men då har han en lokalkostnad och en utrustning för över 1Miljon. Och (förhoppningsvis) litet längre utbildning.

I värmepumpsbranschen prissätts grejorna efter vad kunden förväntas tjäna i sänkta energikostnader. Därför tjänar en del grova pengar just nu. Å andra sidan är branschen säsongsinriktad, så kom igen i maj/juni om du vill ha bra priser. Å tredje sidan rubbas balansen då och då av statliga ROT och Energibidrag. Och för det fjärde kommer det regelbundet tekniska innovationer som ger bättre effektivitet eller lägre kostnad.

Men det är ju det som gör branschen så spännande!
180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
 L/V CTC Ecoair105, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.

jockefors

  • Gäst
jockefors
SV: Luftvärmepump försäljning
« Svar #16 skrivet: 18 oktober 2005, 16:47:28 »
hej ...det som retar mig mäst e att dom vägrar starta upp en pump som dom inte sålt..bara för att hindra folk att köpa pumpen på tex cicop

å vi fick ett super erbjudande här hemma på en panasonic e9 pump
11 000 + moms utan installation
känndes precis som jag gör affär omg

Utloggad rudmark

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 30
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Luftvärmepump försäljning
« Svar #17 skrivet: 31 oktober 2005, 21:56:22 »
1250.- för koning av rör, vacuumsugning under nästan 45 min, installera rör, dra igenom alltihop genom hålet jag borrat själv.. allt som allt 1 timme 10 minuter. (Grabben fick kaffe oxå förresten...)
Tyckte det var billigt, och jag fick tid inom tre dagar. Nöjd...
9900.- för panasonic 9dke med rör,trågvärme etc.
SÃ¥ hyfsat pris inalles.

Utloggad obelix

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 120
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Luftvärmepump försäljning
« Svar #18 skrivet: 31 oktober 2005, 23:55:02 »
döm inte hanverkaren för att ha-hon vill ställa bröd på bordet, i det samhälle vi lever i med den skatt vi betalar behöver man ha dom pengarna för att överleva, jag hoppas ni får semestrar betald kompetens utveckling många ev er har tjänste pensioner för det ska man ha är det allmäna resonemanget den svenska arbetaren har en snitt frånvaro på mer en 30 dagar om året arbetsgivarn betalar. revisorn för ett litet företag kostar cirka 35000 kr om året ansvarsförsäkringar för att överhuvud taget få dra dit en ballofix hemma hoss er nästan 50000 om året bilförsäkringar 3service fordon 45000 om året ,

tro inte att det är någon entrepenör som idag kann skära guld med kniv det finns inte. precis allt går i skatter hyra försäkringar. fråga gärna någon gång vad just du kostar på din arbetsplats när dom har räknat inn allt . man måste få betalt för hela jobbet ackrediteringen som man har innefattar en djävla massa dokumenterings arbeten på kontoret. res tid kostnader firman har på verktyg , det får du som kund va med och betala på.

den värsta branschen i dag är livs medel, mat det vi behöver. vinsten efter avskrivningar ligger nästan på 25 % ,kyl - vvs har efterbokslut mellan 4-10% i vissa finansiella kretsar slås såna företag i konkurs p.g.a dålig lönsamhet.

sen att kyl, killen inte vill stoppa dit nÃ¥got som hann inte sÃ¥llt är självklart ,i och med att hann ansluter din maskin har hann tagit över ansvaret pÃ¥ produkten som du köpt .händer det nÃ¥got ringer du och skriker garanti och jag har inte en krona för det  . gör du installationen själv har man inga garantier pÃ¥ maskinen händer det nÃ¥got dÃ¥ dÃ¥ blir det riktigt dyrt.lÃ¥t den som kann utföra jobbet och rekomendera det märke hann har bästa pris&service pÃ¥ .obelix

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34954
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Luftvärmepump försäljning
« Svar #19 skrivet: 01 november 2005, 09:49:38 »
döm inte hanverkaren för att ha-hon vill ställa bröd på bordet, i det samhälle vi lever i med den skatt vi betalar behöver man ha dom pengarna för att överleva, jag hoppas ni får semestrar betald kompetens utveckling många ev er har tjänste pensioner för det ska man ha är det allmäna resonemanget den svenska arbetaren har en snitt frånvaro på mer en 30 dagar om året arbetsgivarn betalar. revisorn för ett litet företag kostar cirka 35000 kr om året ansvarsförsäkringar för att överhuvud taget få dra dit en ballofix hemma hoss er nästan 50000 om året bilförsäkringar 3service fordon 45000 om året ,

tro inte att det är någon entrepenör som idag kann skära guld med kniv det finns inte. precis allt går i skatter hyra försäkringar. fråga gärna någon gång vad just du kostar på din arbetsplats när dom har räknat inn allt . man måste få betalt för hela jobbet ackrediteringen som man har innefattar en djävla massa dokumenterings arbeten på kontoret. res tid kostnader firman har på verktyg , det får du som kund va med och betala på.

den värsta branschen i dag är livs medel, mat det vi behöver. vinsten efter avskrivningar ligger nästan på 25 % ,kyl - vvs har efterbokslut mellan 4-10% i vissa finansiella kretsar slås såna företag i konkurs p.g.a dålig lönsamhet.

sen att kyl, killen inte vill stoppa dit något som hann inte sållt är självklart ,i och med att hann ansluter din maskin har hann tagit över ansvaret på produkten som du köpt .händer det något ringer du och skriker garanti och jag har inte en krona för det  . gör du installationen själv har man inga garantier på maskinen händer det något då då blir det riktigt dyrt.låt den som kann utföra jobbet och rekomendera det märke hann har bästa pris&service på .obelix

Håller helt med i ovanstående resonemang, har dock en lösning på problemet.

Om kraven på de som installerar luft/luft-värmepumpar minskade skulle en stor mängd en/få-mansföretag kunna etableras som inte gjorde annat än installerade luft/luft-värmepumpar, detta till rimliga priser och utan att de skulle svälta ihjäl.

Som regelverket nu är så är detta i princip omöjligt, i alla fall om man vill vara helt laglig. Det tycker jag är synd.

Låt kylfirmorna tjäna sina pengar på storföretagen och butikerna, och låt enmansföretagen sköta allt som har med egnahem att göra. Kanske differentierade ackrediteringskrav skulle kunna vara lösningen = lägre krav på de som arbetar mot konsument än de som arbetar mot företag.

Handen pÃ¥ hjärtat, hur svÃ¥rt pÃ¥ en skala är det att installera en luft/luft-värmepump.  :o
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad larryd

  • Har litet erfarenheter men ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2718
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Luftvärmepump försäljning
« Svar #20 skrivet: 01 november 2005, 12:00:33 »
Hur svårt på en skala 1-5?

När jag planerade att skaffa min L/L pump var jag övertygad att jobbet minst krävde en 5. Komplex teknik, miljöhänsyn, tunga lyft, hög hantverksskicklighet, höga tryck etc.

Efter att ha följt några montagearbeten, och dessutom hjälpt grannar och bekanta med montage, exklusive vakumsugning (för oengagerad för att skaffa vakumpump, för kvalitetsmedveten för att köra pysmetoden) klassar jag svårigheten med 2.

Tekniken är förvisso komplex, men inte montaget. Miljöhänsynen är mycket kraftigt överdriven för små L/L. Jobbet är repetitivt, dvs har man gjort det några gånger ,så kan man grunderna.

Kort och gott, jobbet passar exellent för allround bygghantverkare. Många som idag går arbetslösa, eller dåligt sysselsatta skulle kunna göra en jätteinsats här. Istället för att jag som skrivbordsmänniska skall behöva "fuska" åt grannar och vänner.

Man kan fråga sig varför jag och många med mig fuskar med detta. Helt enkelt därför att branschen inte tycks klara att leverera L/L pumpar till priser som ger lönsamhet. 13.000kr är vad en pump skall kosta, monterad och klar. Betalar man 23.000kr får man aldrig lönsamhet!

En L/L pump "i låda" kan säljas för cirka 10.000. Mer än 3000kr till borde det inte kosta att få den monterad med ansvar och garanti
« Senast ändrad: 01 november 2005, 12:03:14 av larryd »
180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
 L/V CTC Ecoair105, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.

Utloggad Mike

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2500
  • Karma +3/-2
  • Panasonic LZ25
SV: Luftvärmepump försäljning
« Svar #21 skrivet: 01 november 2005, 18:43:57 »
Måste nästan tycka att det inte är speciellt dyrt med 3-5000:- för installation.
Hos mig höll de på i 5timmar.

Tänk dessutom på att de skall lämna garanti.
Jag har haft ett besök för byte av innerfläkt vilket tog dem ca 1h + resa.

Många gånger är man nod dumsnål, jag är glad över att jag inte monterade själv, dessutom slipper man allt tjafs med att det inte funkar för du monterade fel etc...

Utloggad larryd

  • Har litet erfarenheter men ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2718
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Luftvärmepump försäljning
« Svar #22 skrivet: 01 november 2005, 19:19:30 »
Blev pumpen lönsam??
180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
 L/V CTC Ecoair105, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.

Utloggad Mike

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2500
  • Karma +3/-2
  • Panasonic LZ25
SV: Luftvärmepump försäljning
« Svar #23 skrivet: 01 november 2005, 22:00:50 »
Blev pumpen lönsam??
Självklart!
60-65% minskning av värmeelen är för mig ca 7000kWh /år (från 16000-17000 totalt till 9000 totalt inkl hushållsel och VV)
Installerat och klart 19900:- = lönsam efter 3-5Ã¥r beroende pÃ¥ elpriset  ;D
« Senast ändrad: 01 november 2005, 22:07:13 av Mike »

Utloggad larryd

  • Har litet erfarenheter men ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2718
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Luftvärmepump försäljning
« Svar #24 skrivet: 01 november 2005, 22:13:07 »
Det duger.
Men hade du betalat tex 13.500, (visserligen inklusive ROTbidraget) så hade pumpen börjat tjäna pengar åt dig redan år 3.
180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
 L/V CTC Ecoair105, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.

Utloggad Mike

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2500
  • Karma +3/-2
  • Panasonic LZ25
SV: Luftvärmepump försäljning
« Svar #25 skrivet: 01 november 2005, 22:16:04 »
Och förresten glöm det om att priset är viktigast för du har helt fel om det, det viktigaste är livscykelkostnaden!

Pump A kostar 13000:-
Pump B kostar 18000:-
Dvs du tjänar in pump A ett år snabbare men...

Energivinstkostnad pump A: 6000:- per år
Energivinstkostnad pump B: 7000:- per år

Beräknad livslängd 10-12 år

Livscykelbesparing Pump A: 12*6000-13000=59000:-
Livscykelbesparing Pump B: 12*7000-18000=66000:-

Sedan är det självklart så att en pump du monterar själv ger dig 3000-5000:- mer i besparing om det är exakt samma pump men det måste vägas mot vad som händer om ngt skulle krångla.

Allt är inte enkelt och solklart  8)

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34954
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Luftvärmepump försäljning
« Svar #26 skrivet: 01 november 2005, 22:19:28 »
larryd, vad är du ute efter  Sc:,h Sc:,h Sc:,h

Man kan ju inte köpa en värmepump till ett lägre pris än vad de säljs för, eller har jag missat nåt vesäntligt?

Inte alla kan eller vill köpa värmepumpar billigt och installera dem själv, det måste du väl ha förståelse för.

Att köpa den billigaste (inklusive montering) behöver inte alls bli en bättre affär än att köpa den bästa lite dyrare.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Mike

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2500
  • Karma +3/-2
  • Panasonic LZ25
SV: Luftvärmepump försäljning
« Svar #27 skrivet: 01 november 2005, 22:27:39 »
Det duger.
Men hade du betalat tex 13.500, (visserligen inklusive ROTbidraget) så hade pumpen börjat tjäna pengar åt dig redan år 3.
I reglerna för ROT-avdrag har det stått solklart att luft-luft ej ingår.
För övrigt så monterades min innan dess.
Det vi kan se fram mot är väl bättre prestanda och lägre priser för varje år som går, nästa pump kanske har COP6 och kostar 8000:- vem vet...


Reglerna för ROT:
Att byta uppvärmningssystem eller värmepanna kan
ge skattereduktion. Då måste det vara fråga om ett
mer omfattande arbete och inte enbart installation
( se exemplet på nästa sida ).

Så visst har du fått mura om väggar etc kan du få bidrag men det är ändå små belopp 30% av 5000:- =1500:-
« Senast ändrad: 01 november 2005, 22:39:16 av Mike »

Utloggad Mike

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2500
  • Karma +3/-2
  • Panasonic LZ25
SV: Luftvärmepump försäljning
« Svar #28 skrivet: 01 november 2005, 22:44:31 »
Det duger.
Men hade du betalat tex 13.500, (visserligen inklusive ROTbidraget) så hade pumpen börjat tjäna pengar åt dig redan år 3.

För övrigt, du har skrivit att en större pump inte lönar sig eftersom den är dyrare och tar längre tid innan du tjänar på vilket också är felaktigt, läs mitt exempel och anta att du får stödköra el-element under -5 om du väljer en liten pump och kanske inte förrän vid -15 om du väljer en större pump, även då blir alltså livscykelkostnaden mycket lägre med den större och ngt dyrare pumpen eftersom stödkörning har COP <1 och den större pumpen ligger på 2-2.5 vid dessa temperaturer (dessutom är ju förbrukningen som allra störst just då).

Tillägg:
Det är också intressant att veta att COP ökar med minskande kompressoreffekt, kan tex ses i råd och röns test, så en större pump som går på lägre effekt av max än den lilla kan vid det givna effektuttaget ha bättre cop trots att den har sämre cop i specifikationerna.

EX:
Toshiba COP vid 2grader 100%=2.6
Toshiba COP vid 2grader   50%=3.4
Även detta en anledning till att just Toshiba presterar bra, den kan lämna hög effekt vid låga temperaturer alltså behöver den inte gå på 100% så ofta som de andra.
« Senast ändrad: 01 november 2005, 22:59:09 av Mike »

Utloggad larryd

  • Har litet erfarenheter men ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2718
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Luftvärmepump försäljning
« Svar #29 skrivet: 01 november 2005, 23:01:32 »
larryd, vad är du ute efter  Sc:,h Sc:,h Sc:,h

Man kan ju inte köpa en värmepump till ett lägre pris än vad de säljs för, eller har jag missat nåt vesäntligt?

Inte alla kan eller vill köpa värmepumpar billigt och installera dem själv, det måste du väl ha förståelse för.

Att köpa den billigaste (inklusive montering) behöver inte alls bli en bättre affär än att köpa den bästa lite dyrare.
Med all respekt,

så förstår jag inte riktigt frågan. Du vet lika bra som jag att i dagens överhettade L/L pump marknad, så prissätts pumparna på lönsamhetsgränsen för kunderna. Problemet är att L/L är nästan den enda helt lönsamhetsstyrda kapitalvaruprodukten för konsumenter som förekommer. (Puh.. vilken mening)

Du köper den enbart för att spara pengar! Det är inte som en TV eller soffa, som du lägger komfortaspekter på! Utan här måste man använda en "industriell" investeringskalkyl. Priset betyder mycket.

Jag köpte min E9DKE monterad och klar i juni med 6 års garanti. Priset var 15.000. Får tillbaka 1500 i ROT bidrag. Det blir 13.500

Anser att det är i den "socknen" priset måste ligga om det skall bli en god investering. En livslängd på 10-12 år är exceptionell. Den kan säkert förekomma i något fall, men är inte vanlig. Jag själv räknade på 6 år.

Jag räknar med att pumpen har sparat in sig själv efter tre år. Om jag hade betalat 23.000 istället, så hade pumpen betalat sig efter 5 år, och jag hade haft ett år på mig att tjäna pengar på min investering. Inget företag hade gjort en sådan investering.

Naturligtvis ger andra driftsfall större besparingar (typ öppen gymnastiksal i Kiruna), men jag tror tyvärr att medelanvändarens situation ser ut som min. Och då betyder små skillnader i COP och effekt ganska litet.
« Senast ändrad: 01 november 2005, 23:14:36 av larryd »
180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
 L/V CTC Ecoair105, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!