Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Farthållare besparing/förlust ??  (läst 18067 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 35933
  • Karma +57/-50
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Farthållare besparing/förlust ??
« Svar #45 skrivet: 02 oktober 2011, 12:49:28 »
På min Can Am Spyder har jag halvautomat, trycker bara på en knapp när jag vill växla upp, och det går på ett kick!
Nedväxlingen sköter lådan själv, men det går även växla ned med en knapptryckning om man vill det.

En sån växellåda skulle jag verkligen vilja ha i min nästa bil.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Trubbnos

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 328
  • Karma +1/-2
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Farthållare besparing/förlust ??
« Svar #46 skrivet: 02 oktober 2011, 18:00:39 »
Finns många " riktiga" automatlådor som låser växlarna, och dessa förbrukar ej mer än motsvarande manuell växellåda, själv kräks jag på manuell växellåda, men frun som kör bilen till 99% lever kvar på 1800-talet och vågar Inte ens testa Automatlåda..! De som provar Automatlåda, brukar sällan vilja ha annat, helst med en modern stark och snål diesel med en fin Automatlåda..släng handfreen och gliiid..

Inloggad Mike

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2585
  • Karma +4/-2
  • Panasonic LZ25
SV: Farthållare besparing/förlust ??
« Svar #47 skrivet: 02 oktober 2011, 19:26:38 »
Momentomvandlarautomater låser sällanvid stadskörning vilket leder till mycket hög förbrukning.

Om du menade dubbelkopplingslådor såsom VAG:s DSG så är det ngt helt annat, man kan säga att det är två manuella robotiserade lådor i en, de är lika snåla som manuella lådor, de har dock haft enorma problem med livslängden på dessa, fråga några taxiföretag...

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frågor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Farthållare besparing/förlust ??
« Svar #48 skrivet: 02 oktober 2011, 20:15:23 »
Och förbrukningen mike. Annars hade du kunnat köpa den i en miljödiesel. Det kan du inte på tex passat
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad patrikbn

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Uppland
  • Antal inlägg: 585
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
SV: Farthållare besparing/förlust ??
« Svar #49 skrivet: 02 oktober 2011, 20:29:12 »
Momentomvandlarautomater som är programmerade att ligga låsta "längre" ligger låsta längre.
Lådan kan ligga på "lockupen" även i stadskörning, baksidan/bieffekten blir att om du vill iväg snabbt så måste du vara distinkt(ej kickdown) på gasen det går inte att smyga på som med en manuellt växlad bil.

Jag har en sådan och det blir så att bilen mer "segar" iväg i låga farter om jag ej trycker till på pedalen snabbt(ej kickdown) då lockupen ligger i. Trampar jag på gasen snabbt från "hållafartengas" till 3/4 gas så växlar lådan ner så bilen kliver iväg. Trampar jag ner gasen sakta från "hållafartengas" till halv gas så ligger momentomvandlaren "låst" och trampar jag då ner till gränsen för kickdown-kontakten snabbt så släpper den bara "lockupen" så motorvarvet går upp.

Det fungerar även i backar, genom att låta bilen tappa lite fart uppför och bara gasa "lagom" så ligger lådan kvar på lockupen, samma sätt används ju i eco-driving med manuell låda.

Lådan går att "programmera om" till att växla på gamla sättet.
Fujitsu Nocria 14 LBC  och Toshiba RAS-B13SKVP-E i bostadshus.

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2694
  • Karma +5/-1
SV: Farthållare besparing/förlust ??
« Svar #50 skrivet: 02 oktober 2011, 20:47:33 »
Släpper man gasen på en modern bil drar den inget alls, motorstyrsystemet känner att motorn snurrar trots att gasen är släppt, kolla momentanförbrukning på färddator vid motorbroms, blir noll när motorn snurrar ca 1200-1300varv eller mer med släppt gas..
Det gäller så gott som utan undantag för bilar med insprutning från sent 80-tal och större delen av 90-talet, men tyvärr inte nödvändigtvis för moderna bilar idag. På en bil där bränslet stängs av helt vid motorbroms kallnar ju katalysatorn i långa utförsbackar, och det resulterar i stora utsläpp av CO och HC de första sekunderna motorn börjar arbeta igen efter backen. Från och med ca 1999 års modeller har tydligen detta börjat ställa till bekymmer vid avgastypprovet.

Fords nyare motorstyrsystem (t ex EEC-V) verkar ha någon slags algoritm för att förutsäga hur varm katalysatorn är, om man har kört hårt en stund så är det mycket mer benäget att stänga av bränslet vid motorbroms än om man har kört 70 km/h på planmark senaste halvtimmen. Dock kan man lura algoritmen och tvinga systemet till motorbroms genom en kraftig nerväxling så att varvtalet kommer upp över 4000 varv/min med släppt gas en gång, då stänger det av bränslet och sedan får man motorbromsavstängning under resten av den körningen.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Inloggad Mike

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2585
  • Karma +4/-2
  • Panasonic LZ25
SV: Farthållare besparing/förlust ??
« Svar #51 skrivet: 02 oktober 2011, 21:02:37 »
Och förbrukningen mike. Annars hade du kunnat köpa den i en miljödiesel. Det kan du inte på tex passat
Flera miljöklassade VAG-bilar går faktiskt att få med DSG, det höjer endast förbrukningen 1-2cl/mil

Utloggad Trubbnos

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 328
  • Karma +1/-2
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Farthållare besparing/förlust ??
« Svar #52 skrivet: 02 oktober 2011, 21:17:02 »
Hittade det..! Rotade runt på Toyotas hemsida, Automatlådan drar några cl mindre/mil..

http://tims.elanders.com/webbroschyr/produktblad/lan_pf_web.pdf

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frågor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Farthållare besparing/förlust ??
« Svar #53 skrivet: 02 oktober 2011, 23:31:04 »
Flera miljöklassade VAG-bilar går faktiskt att få med DSG, det höjer endast förbrukningen 1-2cl/mil

Inte relevant i sammanhanget.
Kontentan är ju att när du väl är uppe på en viss storlek och ska ha en miljöbil som är det för att den drar lite diesel. Ja då finns ingen DSG att välja. Därför är det Peugeot och Citra som har varit enda möjligheten i den storleksklassen att få en miljöbil, som är miljöbil för att den drar lite och samtidigt är en stor bil, med automat. Nu är ju inte DGS och fram för allt inte Peugeots automat en riktigt automat. Peggans robotauto är ruskigt underlig :)

Att det på dessa storbilar med diesel som är miljöbilar för att dom drar lite skulle gå att hitta en konventionell automat tar jag för nästintill omöjligt.

För övrigt är det ju så att exempelvis peugeot 508 om jag inte blivit lurad av försäljare inte gick att få miljöklassad utan deras låtsas automat. Alltså ett exempel på en "automat" som är effektivare än manuell. Men då är den som sagt väldigt underlig och i stort sett sågad vid fotknölarna av alla motorjournalister.
« Senast ändrad: 02 oktober 2011, 23:41:48 av David Rinnan »
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Inloggad Mike

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2585
  • Karma +4/-2
  • Panasonic LZ25
SV: Farthållare besparing/förlust ??
« Svar #54 skrivet: 02 oktober 2011, 23:50:27 »
Golf
Golf Variant
Jetta
Touran
Finns alla miljöklassade dieslar med DSG

Skoda har några också men nej traditionell Automat finns ej, Mazda påstår att de ska klara detta med sina nya dieslar med traditionell automat även i Mazda6.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frågor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Farthållare besparing/förlust ??
« Svar #55 skrivet: 02 oktober 2011, 23:58:44 »
Ja som sagt med robotautomat eller andra icke-traditionella automater så går det att hitta exempel redan i dag på "automater" som drar mindre än manuell även om det fortfarande är sparsamt med sådana exempel. Och så vitt jag vet finns bara ett sådant alternativ (fördelat på 2 märken) i storleksklassen passat/v70.



Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Trubbnos

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 328
  • Karma +1/-2
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Farthållare besparing/förlust ??
« Svar #56 skrivet: 03 oktober 2011, 05:34:33 »
Länken jag skickade är på en riktigt automat som förbrukar mindre än manuell, MEN......detta enligt denna eurokörcykel som bilarna testas enligt, så borde gå med lite ecodrivetänk att köra lika snålt/snålare med manuell, motorbromsa och höga växlar...

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frågor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Farthållare besparing/förlust ??
« Svar #57 skrivet: 03 oktober 2011, 08:55:59 »
Korrekt. Det hör inte till vanligheterna måste jag säga.
edit: kan läsas som jag syftar på att du sällan har rätt och det är inte vad som avses :)

Jag menar att det inte är vanligt med auto som drar mindre än manuell så klart. Nästan så man tror att elanders är drabbade av tryckfelsnisse
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Vill du annonsera klicka här! Varmvattenberedare från Indol
 


Annonser

Right Block

luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!