0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Jag betalade 2900kr för ett byte av en köksarmatur (vattenkran) i köket, alltså kranen + installationen.Den lokala firman kom ut och ordnade detta på kort varsel.Kranen kostade då 1000kr på rinkaby rör för att jämföra lite.Firman tog även betalt för resan till mig, ca 300 meter i bil, ser firman hemifrån.Vad tycker ni om det?
Finns det inte polska arbetare som jobbar för ca. 150 SEK per timme ? För dom som inte har råd ?
Jag tycker det är bra service
Få köksblandare kostar 800- + moms, dvs 1000-.
Känner till en installatör i Österrike som också tar betalt för resan.En arbetsdag inkl. resor, verktyg mm. Kostar kring 800 - 1000 EUR tycker han. Det är kring 9000 SEK.
Ja, det verkar en aning dyrt. Däremot ser jag inget konstigt med resekostnad, man väntar sig väl knappast, att rörmokaren kommer gåendes med sina verktyg.erp
Då kan vi nog konstatera att det är fler än din österrikare och min installatör som tar betalt för resan, vilket jag förstår är självklart iofs. Reagerade dock på att det var en mil fakturerad resa, men det utgår väl automatiskt vid utryckningsarbete.Och det klart att det kostar att ha leasingbil.
Javisst !Men man kan ju alltid jämföra olika anbud, dvs kontakta flera och se vad dom tar betalt.
Men i andra länder som Bulgarien eller Ungern finns har folket så gott som inga pengar för energieffektivisering.Har pratat med en kompis om projekt där idag.... om bland annat Framework programme 7 osv. Också svårt att komma in.Briterna t.ex. vill bara investera ganska lite ... inte vill dom göra långsiktiga investingeringar i Ungern.Hedgefonds kallar tyskarna detta. Köpa billigt och sälja dyrare utan att göra stora investingeringar.I Sverige verkar det i alla fall finnas mer pengar till energieffektiviseringen osv. Om det skulle finnas billigare grejer skulle folket kunna investera ännu mer ? T.ex. fler solcellanläggningar, fler energisparande pumpar som Grundfos Alpha 2, fler solvärmeanläggningar.