Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: F750 + en LLVP lönar det sig tro?  (läst 1318 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad ovla

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +1/-0
F750 + en LLVP lönar det sig tro?
« skrivet: 27 september 2011, 08:15:33 »
Har en LLVP över, som jag inte vet om det lönar sig att sätta upp i mitt nya hus där jag har en F750 FLVP installerad.

Bakgrund har precis byggt klart ett hus på cirka 120 kvm boyta, bra isolerat (typ normal standard) med treglas U-värde 1.0 och välisolerad stängd krypgrund. En F750 bör ju lätt klara att värma upp detta hus vad jag förstår och märker ju hur lite den gått sen vi flyttade in.

Men jag har en ide om att sätta LLVP:en precis under en av de större tilluftsventilerna (kalluft kommer in) och rikta den mot en tilluftsventil (ett av inflödena till FLVP) på andra sidan rummet. Och på så vis kanske förvärma upp luft om det blir lika kallt som förra året, målet är ju att aldrig använda elpatronen i F750.

Vad tror ni, någon ide att använda LLVP:en?

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: F750 + en LLVP lönar det sig tro?
« Svar #1 skrivet: 27 september 2011, 09:56:23 »
rent tekniskt/ekonomiskt är det ju bättre att använda LLVP i stället för spets.

Men när det är riktigt svinkallt kanske inte llvpn fungerar så bra.

Så det hela får nog vila som case tills dess du vet när din 750 behöver spets. Sker det vid -5 eller så ja då är det troligen ett enkelt case. Sker det vid -15 ja då är det osäkert om du får ut så mycket mer av en LLVP.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9714
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: F750 + en LLVP lönar det sig tro?
« Svar #2 skrivet: 27 september 2011, 12:17:43 »
Du kan ju räkna igenom huset på www.energiberakning.se för att ta reda på effekt- och energibehoven vid olika utetemp och per år. Går att lägga in en "kurva" för värmepumpen för att se behovet av spets-el. Med normenlig ventilation för 120kvm kommer inte F750 att kunna ge max effekt enligt spec, krävs uppåt 200kvm för det. Om en LLVP ska göra nytta i detta fall bör det förmodligen vara en nyare modell som klarar ge god värmeeffekt med ett COP över 2 vid -15C.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad ovla

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +1/-0
SV: F750 + en LLVP lönar det sig tro?
« Svar #3 skrivet: 27 september 2011, 18:45:34 »
Luftvärmepumpen är en relativt ny Fujitsu Artic på ca 4.5 kW.
Om LLVP har bättre COP än F750, är det inte en bra ide att låta den värma så mycket den kan och F750:an fokusera på varmvatten.

Energiberäkningssidan var lite komplicerad men jag kom pÃ¥ att jag hade en energiberäkning frÃ¥n hustillverkaren och enligt den, ska  F750 klara BBR16 galant.

Att en FLVP inte klarar att få ut full effekt i ett mindre hus, beror det på att den omsätter luften oftare? Om man drar ner på luftflödet alternativt tillför sekundär värme borde effektuttaget öka på FLVP, eller hur?

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: F750 + en LLVP lönar det sig tro?
« Svar #4 skrivet: 27 september 2011, 23:39:25 »
Ja för i ett litet hus behöver du överventilera för att kunna få ut full effekt och när du överventilerar så får du in för mycket kall luft för att processen ska bli optimal.

Jag tycker som du att det borde vara så att om det i ett givet läge är ett bättre COP på luftvärmepumpen än frånluftsvärmepumpen inkl eventuell spets så ska man tjäna på att köra luf-luftvärmepumpen.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!