0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Pumpen går knappt 5 minuter och höjer tempen från 25 till 35grader i tanken vilket tar mångdubbelt längre tid medden 6 kW elpatron jag har använt den sista veckan.
Det låter konstigt att en VP på 7kW skulle ha mångdubbelt högre uteffekt än en elpatron på 6kW...Men, rent subjektivt känns de ju mycket bättre när VP'n går, så man kanske underskattar tiden
Det låter konstigt att en VP på 7kW skulle ha mångdubbelt högre uteffekt än en elpatron på 6kW...
Äntligen har det blivit lite kallare ute så nu jobbar värmepumpen själv utan 'tvångs-styrning'Det 15 meter långa kamfläns batteriet klarar att föra över värmen till tanken.Temp skillnaden mellan in och retur i slingan är 11,5 grader när jag kör den '6 meters'cirkulationspumpen på lägsta hastigheten.Upptäckte också att Ladd pumpen(M14) bara går när kompressorn går så jag använderden till att styra cirkpumpen till värmepumpen.Var lite orolig att det skulle bli lite varmt i VP:n om pumpen stannade samtidigt som kompressorn men jag har lite självcirkulation en stund efter att pumpen stannatså allt fungerar bra. Hittills
Tänk på bara att vatten med inblandat glykol har sämre värme att avge. Så det du sparar på att inte cirk pumpen går när det är minus grader kanske du förlorar på att du kör med glykol. Menar du att returen till vp blir för varm pga att du har för varmt vatten i botten på tanken?
..och detta projektet har tömt nöjeskontot...
Menar du att returen till vp blir för varm pga att du har för varmt vatten i botten på tanken?
Det funkar nog ungefär lika åt andra hållet man måste ha ca 50 grader i tanken för att få ut ca 40 grader det ska nog till en lång slinga om den ska växla nästan 100% och det är väl därför vp oftast kopplas med rad vattnet.