Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: lecablock isoleringsförmÃ¥ga?  (läst 8744 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Bosse bus

  • Energi studerande
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Sthlm
  • Antal inlägg: 61
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Energi utforskare
lecablock isoleringsförmåga?
« skrivet: 26 september 2011, 19:03:34 »
Hallå är det någon som har koll på om lecablock har någon isolerings egenskap..

köpte nyligen ett hus med gararge.

garaget är byggt av lecablock+puts på insidan träpanel utsidan samt 3st betonglas fönster ca 10cm tjocka resten ca 30 cm + panel.

garaget ovan(tak) är välisolerat.

har en normal (ytterdörr) och en tunn ca 5cm aluminiumport bredd ca 3m(beg industriport) med 3 fönster som jag drar upp när jag vill in.

I garaget står min acc till min lvvp 750l och rör dragningen upp till kåken (kulvert ca 5m)

Garaget har betongplatta med vattenburen golvvärme (samma som resten av kåken).

Garaget är ca 50m2.

Antar att det slukar massor av energi då det knappt är isolerat i (sidled).

Om jag har +8 grader så ligger jag minst 10 grader under normal temp är det 5%besparing per grad i detta fall?

Kan jag enkelt tillägsisolera med ex vis frigolit på väggarna och sedan plyfa lr liknande behålla (oisolerad port) och spara en rejäl slant på uppvärmningen i garaget.

MÃ¥ste ha minst 5 + i garaget.

Tänker ha det +7-8 grader som lägst året om så jag kan värma mitt förråd ovan garage som i sin tur är välissolerat mot tak.

Vad kan detta garage kosta i uppvärmning per år som det står och ev tillägsisolerat?

Sthlm.










Kåk ca 150m2 + garage ca50m2 vattenburen golvärme som en gammal L/VVP(2003) IVT sköter.

Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3897
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: lecablock isoleringsförmåga?
« Svar #1 skrivet: 26 september 2011, 19:10:04 »
Om du nyss har köpt garaget....så vet du inte hur det funkar i vinter.

Det kanske duger bra.

Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad BigGitt

  • Jag kan nästan inget om värmepumpar. Kolla alla mina tips!
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Sjöbo 27500
  • Antal inlägg: 1817
  • Karma +17/-26
  • Kön: Man
  • SkÃ¥ne, Sjöbo
SV: lecablock isoleringsförmåga?
« Svar #2 skrivet: 26 september 2011, 19:19:51 »
Leca isolerar inget vidare. Hur tjocka är väggar?
Jag är värdelös på att köra bil!

Glöm inte att jag är amatör.

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
SV: lecablock isoleringsförmåga?
« Svar #3 skrivet: 26 september 2011, 19:27:46 »
Lecablock finns i flera typer med olika egenskaper.  Här kan du läsa själv: http://www.weber.se/lecareg-produkter/teknisk-information/u-vaerdebrandklass.html
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvÃ¥ning + 80m2 källare byggd 1937 pÃ¥ västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm pÃ¥ vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiÃ¥tgÃ¥ngen frÃ¥n 45 till 9MWh/Ã¥r, efter uppvärmning av gÃ¥rdshus till 11MWh/Ã¥r
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Utloggad Bosse bus

  • Energi studerande
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Sthlm
  • Antal inlägg: 61
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Energi utforskare
SV: lecablock isoleringsförmåga?
« Svar #4 skrivet: 26 september 2011, 19:34:46 »
Lecablock finns i flera typer med olika egenskaper.  Här kan du läsa själv: http://www.weber.se/lecareg-produkter/teknisk-information/u-vaerdebrandklass.html

Thx skall ner och mäta och försöka se vad som sitter där.

Garaget är byggt 2000 lr så enligt energideklaration förutsatt 8grader ca 5000kwh / år i uppvärmning.

Kåk ca 150m2 + garage ca50m2 vattenburen golvärme som en gammal L/VVP(2003) IVT sköter.

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
SV: lecablock isoleringsförmåga?
« Svar #5 skrivet: 26 september 2011, 20:05:25 »
Litet beräkningsexempel upa:
Skickar med ett excelark som visar att du kan minska förluster genom väggarna  med 0,46 W/m2,tempdiff(inne-ute) om du isolerar med 50mm frigolit och har 280mm Leca.
Det ger c:a 400W om väggarna är 90m2 och tempdiffen 10 ºC.
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvÃ¥ning + 80m2 källare byggd 1937 pÃ¥ västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm pÃ¥ vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiÃ¥tgÃ¥ngen frÃ¥n 45 till 9MWh/Ã¥r, efter uppvärmning av gÃ¥rdshus till 11MWh/Ã¥r
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!