Menu ≡
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
►
Medlemmar
◄
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
VVS, Acktankar, Radiatorer, Golvvärme
(Moderator:
Bertil
) »
Ämne:
Ta bort termostated o överkoppling?
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå ned
Författare
Ämne: Ta bort termostated o överkoppling? (läst 3003 gånger)
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Pansatonic
Kan värmepumpar
Stad/land: Lidingö
Antal inlägg: 69
Karma +0/-0
Kön:
Inte så kallt i år.
Pansatonic
«
skrivet:
26 september 2011, 11:54:28 »
Citera
Hej, första inlägget :-)
Funderar på att ta bort termostaterna helt för att dom står nu alltid fullt öppna efter ha läst mycket på detta forum. Något man borde tänka på? Bör jag ta bort överkoppling som jag ringat in oxå?
Loggat
IVT Optima 700 styrenhet CL300 med separat elpatron tillskott, golvvärme samt varmatten, styr via ute temp, installerat 2000, äldre trä hus med mycket fönster i två plan plus uppvärmd källare ca 240kvadrat. Lidingö
http://e-logger.se/pub?Storholmen
Lexus
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Antal inlägg: 4900
Karma +7/-5
Lexus
SV: Ta bort termostated o överkoppling?
«
Svar #1 skrivet:
26 september 2011, 12:22:25 »
Citera
Den kan sitta kvar, för har du inga termostater aktiva så kommer ventilen att vara stängd.
Kolla om justerering av flödet är gjord, genom att plocka bort de fem pluggarna på returfördelaren.
Under pluggarna finns insexskruvar som bör ha olika höjd.
Loggat
Pansatonic
Kan värmepumpar
Karma +0/-0
Kön:
Inte så kallt i år.
Pansatonic
«
Svar #2 skrivet:
02 oktober 2011, 18:02:15 »
Citera
Kollat nu, alla tre raddarna har olika justeringar på slingorna.
Men jag skulle vilja kolla att det är korrekt gjort, har för mig man kan sätta på mätare på varje slinga, vad kostar flödes mätare?
Loggat
IVT Optima 700 styrenhet CL300 med separat elpatron tillskott, golvvärme samt varmatten, styr via ute temp, installerat 2000, äldre trä hus med mycket fönster i två plan plus uppvärmd källare ca 240kvadrat. Lidingö
Trubbnos
Expert på värmepump
Antal inlägg: 328
Karma +1/-2
Värmepump eller värmepumpar?
Trubbnos
«
Svar #3 skrivet:
02 oktober 2011, 19:02:05 »
Citera
Om du tar bort termostaterna så lär det märkas om ej slingorna/gaddarna ej är injusterade rätt, då bör tempen bli olika i rummen, men om du säger att dessa jämt står öppna, vad står rumstermostaterna ställda på i gradtal? Så att dessa ej står på 30gr.., för då givetvis alltid öppna..
Personligen tycker jag du skall ha dessa kvar..
Loggat
purjo__
Jag har i princip doktorerat på Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Gävleborg
Antal inlägg: 13384
Karma +23/-12
Kön:
Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
purjo__
«
Svar #4 skrivet:
03 oktober 2011, 08:22:25 »
Citera
Att mäta flöden i enskillda radiatorer känns lite overkill. Justera in dom så att du inte får för lågt delta-T på varje enskilld radiator men ändå jämn innetemp mellan rummen.
Loggat
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5 plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin och luftvärmepump. Förbrukning ca 25MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Ca 75 kvadratmeter är färdigrenoverat och uppvärmt med temporär elpanna. Förbrukning ca 15MWh
Gävleborg.
Ju mer man vet desto mindre förstår man.
Pansatonic
Kan värmepumpar
Karma +0/-0
Kön:
Inte så kallt i år.
Pansatonic
«
Svar #5 skrivet:
03 oktober 2011, 08:51:24 »
Citera
Hmm, yes mäta tempen på varje slinga låter ju mer vettigt. Misstänker man måste skaffa en IR mojeng? Något tips på en prisvärd model?
Loggat
purjo__
Jag har i princip doktorerat på Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Gävleborg
Antal inlägg: 13384
Karma +23/-12
Kön:
Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
purjo__
«
Svar #6 skrivet:
03 oktober 2011, 10:30:43 »
Citera
Jula har en på rea just nu:
http://www.jula.se/ir-termometer-med-lasersikte-20-til-270-c-405010
Glöm inte att sätta en tejp eller på annat sätt se till att mätpunkterna inte är för blanka.
Loggat
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5 plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin och luftvärmepump. Förbrukning ca 25MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Ca 75 kvadratmeter är färdigrenoverat och uppvärmt med temporär elpanna. Förbrukning ca 15MWh
Gävleborg.
Ju mer man vet desto mindre förstår man.
David Rinnan
Svart bälte i frågor...
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Stockholm, Tyresö
Antal inlägg: 6954
Karma +61/-60
Kön:
Teknikintresserad
David Rinnan
«
Svar #7 skrivet:
03 oktober 2011, 14:55:21 »
Citera
Jag har inte den men en annan från jula som är helröd. Den fungerar fin-fint.
Kör också med eltejp även om det går att kalibrera även för blanka ytor/material.
Om denna stämmer 100% så får jag det till att min givare för ute-temp och framledning i värmepumpen visar 1 grad för mycket på båda två. Mer troligt alltså att termometern visar lite för låg temp?
Jag tycker funktionen MAX är väldigt bra. Då visar den hela tiden det högsta värdet. Det är ju väldigt lätt att missa lite annars.
Loggat
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.
David Rinnan
Svart bälte i frågor...
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Stockholm, Tyresö
Antal inlägg: 6954
Karma +61/-60
Kön:
Teknikintresserad
David Rinnan
«
Svar #8 skrivet:
03 oktober 2011, 14:57:56 »
Citera
Om någon känner till en billig men ändå vettig termometer som har 2st rörgivare skulle jag vara lite intresserad
Loggat
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.
Pansatonic
Kan värmepumpar
Karma +0/-0
Kön:
Inte så kallt i år.
Pansatonic
«
Svar #9 skrivet:
04 oktober 2011, 16:26:12 »
Citera
Coolt, Blir en sväng till Jula lördag.
Loggat
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå upp
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
VVS, Acktankar, Radiatorer, Golvvärme
(Moderator:
Bertil
) »
Ämne:
Annonser
Right Block
Online just nu!
gäster: 1621
dolda: 0
användare: 2
Användare online
:
Stenben
Raketost
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies.
OK
Mer info