Menu ≡
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
►
Medlemmar
◄
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Installationsforum
(Moderator:
Bertil
) »
Ämne:
Knäpptank - behövs den?
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor:
Prev
1
[
2
]
Alla
Gå ned
Författare
Ämne: Knäpptank - behövs den? (läst 8676 gånger)
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
sobris
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Göteborg
Antal inlägg: 1504
Karma +3/-4
sobris
SV: Knäpptank - behövs den?
«
Svar #15 skrivet:
08 oktober 2011, 22:09:31 »
Citera
Termostater överallt och samtidigt garantera flödet över VP innebär arbetstank
och det har ju du redan eller hur?
"Hantera övereffekt" antar jag innebär att huset inte skall tvingas ta emot energi
som det inte "vill ha". Svaret är återigen arbetstank och extern cirkulationspump
som bara går om huset vill ta emot energi. Helst skall vi även ha en shunt som dels
ser till att pumpen i VP inte lyckas få ut flöde i huset när vi inte vill ha något och dels
ser till att energi tas ut ur arbetstanken med minsta möjliga flöde för att inte störa
skiktningen i onödan.
Under vår och höst får vi de kortaste körcyklerna på VP eftersom värmebehovet är litet
och verkningsgraden är hög. Detta gäller speciellt L/VVP och bergvärme på hösten när
berget har återhämtat sig. Här är också risken som störst att hus och värmepump är
oense om behovet av värme. Särskilt om vi bara har utomhusgivare till styrningen.
Om man nu kommit så långt i resonemanget att man har en väldimensionerad VP,
en arbetstank, en extern CP och en shunt med motor, så kan vi låta huset styra VP
istället för tvärs om. Vi ha inget som helst behov av att veta vilken temperatur det är ute.
Vi behöver inga kurvor och inga integraler, t.o.m. gradminuterna är helt överflödiga...
Det enda vi beöver veta är att shunten nyss har gått till fullt öppen och detta betyder att
den energi som finns i arbetstanken snart tar slut. Då startar vi VP och låter den gå tills
shunten inte är fullt öppen längre.
I min värld är det mer logiskt att huset (och de som bor i det) bestämmer över VP
istället för tvärt om Thumbsup
Loggat
Hus 110 kvm med källare byggt 1938, tilläggsisolerat 90 mm, tillbyggt med 30 kvm kontor + badavdelning i bottenplan. Garage 50 kvm + 50 kvm hobbyrum byggt 1994. Bergvärme 180 m, Qvantum VP, Gammal vedpanna, 9 kvm plana solfångare, 750 + 800 liter ack.tankar. 500 kWh marklager under huset.
David Rinnan
Svart bälte i frågor...
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Stockholm, Tyresö
Antal inlägg: 6954
Karma +61/-60
Kön:
Teknikintresserad
David Rinnan
«
Svar #16 skrivet:
08 oktober 2011, 22:45:11 »
Citera
intressanta tankar
jag har en tryckstyrd extern cp som minimerar flödet ut i systemet när huset inte ber om det.
Loggat
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.
David Rinnan
Svart bälte i frågor...
Dignitär inom värmepump
Karma +61/-60
Kön:
Teknikintresserad
David Rinnan
«
Svar #17 skrivet:
09 oktober 2011, 00:47:05 »
Citera
sker inte allt detta på bekostnad av verkningsgraden. Dvs att vi får hög grad flexibilitet. Enkelt att styra och ställa in men som sagt med sämre cop?
Det är ju enkelt att när man ändå har en tank kan man lika gärna proppa på med några grader högre. Få ruggigt få starter och hög kapacitet att hantera fluktuerande inne- och utomhusklimat.
Loggat
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.
Smurfen.
Har på nått sätt blivit
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Antal inlägg: 19385
Karma +15/-15
Smurfen.
«
Svar #18 skrivet:
09 oktober 2011, 09:15:12 »
Citera
Det finns lösningar som gör att man kan ha termostater överallt utan extern cp då får man fördel av hela volymen i tanken samt minskar risken för kortslutning i systemet men tror inte tryckstyrd övertrycks ventil används så ofta så det kanske finns nackdelar jag inte ser
http://www.nibeonline.com/pdf/611182-7.pdf
Loggat
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.
sobris
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Göteborg
Antal inlägg: 1504
Karma +3/-4
sobris
«
Svar #19 skrivet:
09 oktober 2011, 17:28:46 »
Citera
Ett uppenbart problem med överströmningsventilen är att när den börjar arbeta
så är det alldeles för sent. Huset har redan tvingats ta emot så mycket energi att
de flesta termostaterna har stängt. Cirkulationspumpen måste ju gå hela tiden
annars fungerar inte styrningen och förutom att den skall gå mot stängda termostater
så har vi introducerat ett konstgjort flödesmotstånd som kortsluter när trycket blir
för stort. Kortslutning i dubbel bemärkelse tycker jag
Med en underdimensionerad VP är man tvungen att langa på huset energi i förskott
så fort som utegivaren ser att det är kallt ute. I en tung konstruktion kan detta gå ganska
bra eftersom den levererade energin tas upp i husets stomme och inte ger upphov till så
särskilt stor temphöjning inne. Samma energileverans in till ett hus med lätt konstruktion
och vi får direkt en kännbar och oönskad temphöjning inne. Om det bara var en kall natt
som triggade igång värmeleveransen och efterföljande dag blir solig och varm så har man i
båda fallen levererat energi i onödan.
Med en full- eller överdimensionerad VP skall man lugnt vänta tills huset VERKLIGEN
behöver värme. Det finns ingen som helst anledning att hålla reda på hur det är utomhus.
I ett sådant perspektiv blir det ju helt utan betydelse att fundera på hur bra COP blir
i en viss värmekörning om körningen inte behövdes alls
Loggat
Hus 110 kvm med källare byggt 1938, tilläggsisolerat 90 mm, tillbyggt med 30 kvm kontor + badavdelning i bottenplan. Garage 50 kvm + 50 kvm hobbyrum byggt 1994. Bergvärme 180 m, Qvantum VP, Gammal vedpanna, 9 kvm plana solfångare, 750 + 800 liter ack.tankar. 500 kWh marklager under huset.
Smurfen.
Har på nått sätt blivit
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Karma +15/-15
Smurfen.
«
Svar #20 skrivet:
09 oktober 2011, 18:13:13 »
Citera
Om termostater funkar så dåligt kan man lika gärna vara utan
Naturligtvis är överströmningsventilen onödig men för den som absolut vill ha termostater överallt av nån anledning bör det kunna vara ett bra alternativ istället för att under uppvärmning alltid ha en extra cp i gång samt risken för kortslutning i systemet vid normal drift visst blir det kortslutning med överströmningsventilen men den ska normalt vara helt stängd om systemet är rätt injusterat. Tycker du överdriver problemen med styrning efter utetemp det funkar kanon men det ska naturligtvis vara i samarbete med innegivare så man får optimal funktion styrning mot enbart innetemp brukar funka hyffsat i små hus med öppen planlösning men i äldre hus med mindre öppen planlösning funkar det inget vidare och dom erfarenheterna kommer från vedeldning och då saknas inte effekt så tror inte det är bättre till vp heller. Kanske en lösning med 2 st innegivare skulle funka bättre
. Har kört 1 år nu med bergvärme mot utegivare och innegivare och anser att jag gjorde rätt som valde att installera utan extern cp har inget behov av termostater och att cirkulation i raddarna upphör vid vv laddning märks inte (fast det var det jag var mest orolig för före installation) och Jag är 100% säker på att inget uppvärmt vatten smiter från vbut till vbin utan att först ha värmt huset vilket är risken med arbetstank.
Loggat
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.
David Rinnan
Svart bälte i frågor...
Dignitär inom värmepump
Karma +61/-60
Kön:
Teknikintresserad
David Rinnan
«
Svar #21 skrivet:
09 oktober 2011, 20:17:44 »
Citera
När den externa CPn går och kompressorn inte körs så går inte den interna CPn. Det rör sig inte alltid om drift av 2st CP. Men det är klart. Har man en maskin där kompressorn går dygnet runt så får man ju addera de två.
Min externa CP pendlar mellan ca 8w och 30w. Så när kompressorn inte går sparar jag el. Kan man gissa att på en standard VP så är dessa 8-30w ungefär som skillnaden mellan två hastighetslägen (grovt).
Om vbut går till vbin utan att värma huset så är det bara för stunden. värmen lagras i så fall i tanken och går ut lite senare. Här har jag lite tankeproblem:
Om nu en del värme under en körning har gått in i tanken, hur långt ska jag suga ner denna värme för optimal drift?
Loggat
Smurfen.
Har på nått sätt blivit
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Karma +15/-15
Smurfen.
«
Svar #22 skrivet:
09 oktober 2011, 21:13:39 »
Citera
Nej det är klart att inte båda cp går hela tiden men kompressorn går en stor del av uppvärmning säsongen. En standard vp i dag har lågenergi cp tror ja i alla fall. Det optimala borde vara att fylla hela arbetstanken utan att få in vatten till vp som inte värmt huset. Men problemet är att ju längre kompressorn går desto mera kommer tanken fyllas och till slut rinner det över till vbin så nu med korta gångtider kan du nog inte fylla tanken så mycket om det ska funka bra i vinter nu antar jag att termostaterna är fullt öppna så flödet är lika hela tiden.
Loggat
David Rinnan
Svart bälte i frågor...
Dignitär inom värmepump
Karma +61/-60
Kön:
Teknikintresserad
David Rinnan
«
Svar #23 skrivet:
09 oktober 2011, 21:23:22 »
Citera
Vatten in i tanken = vatten ut ur tanken. Men det är inte en kaffekopp ska väl tilläggas. Med nuvarande fart på CP ligger deltat aldrig under 6k.
Just nu kan jag välja om jag vill köra 4 eller 40 starter per dygn med samma inomhustemp. Jag förväntar mig kunna välja, om än inte med samma stora spann, hela vintern. Valmöjligheten är det som gör det hela lite komplext.
När val finns så vill man ju välja det som är bäst
Jag har nu experimenterat lite med lite tätare starter för att se hur detta påverkar framledningssnittet.
Loggat
Smurfen.
Har på nått sätt blivit
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Karma +15/-15
Smurfen.
«
Svar #24 skrivet:
09 oktober 2011, 21:43:24 »
Citera
4 starter fixar inte jag med 175 liter tank blir några till ca 7-8 st men kan bli 10 om det går mycket vv lite avis på 4 starter
Loggat
David Rinnan
Svart bälte i frågor...
Dignitär inom värmepump
Karma +61/-60
Kön:
Teknikintresserad
David Rinnan
«
Svar #25 skrivet:
09 oktober 2011, 22:05:20 »
Citera
Mjo fast 4 starter vet jag inte om jag vill ha. Får för mig att det inte är ekonomiskt.
eru me?
Loggat
Smurfen.
Har på nått sätt blivit
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Karma +15/-15
Smurfen.
«
Svar #26 skrivet:
09 oktober 2011, 22:17:03 »
Citera
Nej inte om det kör mycket övertemp då är det nog bättre med 10 starter och lite mindre övertemp.
Loggat
David Rinnan
Svart bälte i frågor...
Dignitär inom värmepump
Karma +61/-60
Kön:
Teknikintresserad
David Rinnan
«
Svar #27 skrivet:
10 oktober 2011, 00:02:05 »
Citera
Mitt lilla test fungerar men jag är tveksam
det jag har gjort är alltså. nej men vänta. fel tråd. måste byta.
Loggat
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor:
Prev
1
[
2
]
Alla
Gå upp
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Installationsforum
(Moderator:
Bertil
) »
Ämne:
Knäpptank - behövs den?
Annonser
Right Block
Online just nu!
gäster: 957
dolda: 0
användare: 5
Användare online
:
macman
Rillman
danne824
krambriw
Apelsin
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies.
OK
Mer info