0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Det jag kan tänka mig att volymtanken påverkar är att returtemperaturen stiger långsammare om man har mer vatten i systemet. Givetvis påverkar detta även framledningstemperaturen som hålls nere längre, men påverkar detta så mycket att det är värt att ha en volymtank enbart för detta?
Och det fina får du när du har en volymtank som du kopplar som en buffer/arbetstank. Då blir du inte lika beroende av hur ditt värmesystem ser ut för det flöde som VP kräver är alltid garanterat. Då kan du utan oro också ha en fetare VP och betala till dig själv i stället för elbolaget. Jag vet inte om du hängde med vad purjo sade. Men du behöver alltså inte tänka på din elpatron. Faktum är att målet ju är att den endast skall användas när du kör legionella
@ David: Jag förstår att du håller med mig och det är ju bra, Thumbsupmen jag förstår inte riktigt din fortsättning. Du får utveckla lite
vi vill -garantera flödet över värmepumpen -stoppa övertemp med hjälp av termostater-möjliggöra flexibel värmestyrning på rumsnivå genom termostater -hantera den övereffekt som alla värmepumpar levererar merparten av året -ge möjlighet att finna en för anläggningen optimal balans mellan start/stop/drifttid/verkningsgrad