0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Det jag vill åt är framförallt lådan med värmeväxlaren och eventuellt fläktmotorerna.Vore skam att köpa ett nytt aggregat för att börja med att skruva sönder det.Det verkar som ett nytt aggregat börjar lite under 20.000 kronor och det är inte riktigt vad jag tänkt mig.Hur svårt kan det vara egentligen? En isolerad plåtlåda med lameller för värmeväxlingen, en fläkt på vart håll, några filter och någon enkel styrlogik.Har någon på forumet byggt en egen enhet, konstruktionen av en korsvärmeväxlare verkar enkel.Antar att en motströmsvariant gjord av rör-i-rör ger för liten yta annars är det kanske ännu enklare att tillverka.Sätter man 4 st 80mm spirorrör i ett 200mm rör så har man plötsligt en tre meter lång värmeväxlare med nästan tre kvadratmeter yta att lägga på vinden. Det borde ju fungera?Med lite isolering, två budgetfläktmotorer och en arduino så är vi i hamn för mindre än tretusen kronor.Filterna glömde jag visst...
Minst ett spjäll behöver man också som du indirekt nämner.Jag förstår helt plötsligt varför elvärmen behövs, om verkningsgraden är 100% och inluften är -20 så borde utluften bli lika kall så antingen så får man reglera luftflödet eller tillsätta värme någonstans på vägen.Eller gräva ner en 100 meter lång slang på frostsäkert djup i trädgården för att ta inluften på vintern :-)
Du får titta på att köra roterande växlare med kondensor i tilluften och förångare i avluften. Sätt en kompressor och expansionsventil emellan och så har du en evighetsmaskin! Thumbsup Ytterst lite tillskott och den tillförda värmeeffekten har ett cop på någonstans 2-3. Då börjar det bli lite roligt, om än inte så billigt som man skulle hoppas.Det finns anledningar till att aggregat är dyra, eller dyare än man skulle kunna tycka i alla fall. Uttrycket: man får vad man betalar för gäller även ventilationsbranschen tyvärr. /Raptor
Ja tanken med en modifierad luftavfuktare mellan in och utluft är lockande men större delen av året borde en luftsolfångare och/eller en luft/vatten värmepump ge bättre COP än 2-3Mitt i vintern vid -20 är det bara att ge upp och stoppa ved i spisen istället. Då är det trevligt att ha blivit av med friskluftventilen sidanom sängen :-)Men jag inser att det inte finns några magiska lösningar. Varför skulle någon vilja ha en roterande värmeväxlare om man kan få en motströms värmeväxlare om man har plats för den?Har jag missat något grundläggande i värmeväxlarkonstruktionsteori här?