0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Du har inte kollat på Sfinxsolar 11Kw:are för ca: 25000kr. Detta säger jag inte bara för att jag har en själv som funkar bra, utan för det fantastiska supporten om och ifall du problem. Jag vet inte hur supporten är med Julas pump, men sfinxens support har varit kanonbra när jag hade ett problem med en givare.
Sök i forumet efter "Jula" eller "Anslut" Pumpar som är liknande jula pumpen är Foma och Enegicentra.I EnergiCentra tråden avhandlas även Jula pumparna men tråden är ganska svårläst med sina 178sidor
Jämfört med, t ex Sfinx pump så finns det två nackdelar med Jula-pumpen:- Den kräver installation av en ceritfierad kyltekniker. Skall man installera själv så är en VP med vatten ut att föredra.- Kompressorn går på en fas. Eftersom den drar ganska mycket ström så kan man behöva 'balansera om' övriga elförbrukare mellan faserna, eller i värsta fall byta till större och dyrare huvudsäkringar.
Hej,Vadå "det var inkoppling på vatten"? Dom har väl inte påstått att pumpen har vatten till utedelen? Isåfall ljuger dom alternativt är dom okunniga (sista är nog ett faktum). Enligt databladet så är det en split-pump med R410 mellen innerdel och utedel. Detta kräver enligt lagen installation av kyltekniker, dock är Julas pumpar förfyllda och kopplas in med snabbkopplingar som gör att man *kan* göra det själv.Japp dom är förfyllda,och det fick man göra själv.Men sedan har det varit många som kopplat in sig själv på vattnet,och där gjort fel.Inte luftat systemet,därav klagat att det inte fungerar som det ska.Så sade en reresetant för Anslut till mig iaf./G
Om du kopplar kylkretsen själv så gör du dig skyldig till miljöbrott - Oavsett om du bara kopplar ihop snabbkopplingar på förfyllda rör.
"att sammanfoga två eller fler delar av en utrustning eller kretsar som innehåller eller är utformade för att innehålla köldmedium med fluorerade växthusgaser, att sätta samman ett system på den plats där det ska användas, inbegripet den hantering genom vilken ledare för köldmedier i en anläggning sammanfogas för att utgöra ett fullbordat kretslopp med köldmedier, utan hänsyn till att systemet kan behöva fyllas på efter sammanfogning"