Menu ≡
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
►
Medlemmar
◄
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Värmepumpar - Luft/luft
»
Placering av inne och ute-del
(Moderatorer:
Bertil
,
Bosse-värmepumpsdo
) »
Ämne:
Placering inomhusdel i sista minuten
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå ned
Författare
Ämne: Placering inomhusdel i sista minuten (läst 7554 gånger)
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
elbo
Lär mig om värmepumpar
Antal inlägg: 16
Karma +0/-0
Värmepump eller värmepumpar?
elbo
«
skrivet:
24 september 2011, 00:51:59 »
Citera
Hej, jag är ny här och jag skulle bli jättetacksam för synpunkter på var vi ska placera innedelen på vår nyinköpta Q-heat 660! Installatören rekommenderade placering 1 enligt skissen för att han tyckte att den skulle fungera bäst där. Jag skulle förstås helst ha den i hallen (2) pga ljudet, som alla andra, men jag vill ju att den ska fungera så bra som möjligt! Det är ju omöjligt i förväg att föreställa sig hur mycket man blir störd i vardagsrummet.
Jag skulle också bli tacksam för tips på hur vi skulle kunna förbättra värmespridningen och hur bra värmepumpen kan jobba ihop med kaminen som vi har i köket och som vi eldar ganska mycket i. Ventiler? Värmespridare? och hur borde man placera dom i så fall?
Loggat
elbo
Lär mig om värmepumpar
Karma +0/-0
elbo
SV: Placering inomhusdel i sista minuten
«
Svar #1 skrivet:
26 september 2011, 00:06:00 »
Citera
Hej igen, på torsdag kommer installatören och sätter in pumpen i vardagsrummet om jag inte ändrar mig. Är det någon som har en kommentar? Är det bästa placeringen?
Loggat
elbo
Lär mig om värmepumpar
Karma +0/-0
elbo
«
Svar #2 skrivet:
02 oktober 2011, 10:18:36 »
Citera
Hej igen! Snälla alla kloka värmepumps-vetare skulle jag kunna få lite hjälp att tänka. Vi har flyttat fram installationen till den här veckan så det är inte riktigt kört ännu! Frågorna är;
* Är alternativet i vardagsrummet den överlägset bästa placeringen (så att det är värt ljudet där)?
* Går det och vad skulle det i så fall kosta att flytta värmepumpen om man inte står ut?
Väldigt tacksam för snabbt svar!!!
Loggat
martin991
Lär mig om värmepumpar
Stad/land: Kalmar/Visby
Antal inlägg: 20
Karma +0/-0
Kön:
martin991
«
Svar #3 skrivet:
03 oktober 2011, 08:36:02 »
Citera
Hej Elbo!
Tyvärr så är jag alldeles ny både då det gäller värmepumpar och här på forumet. Med tanke på att det är över 200 som tittat på din tråd och ca 30 som laddat ned din skiss så borde det vara någon som har några tips.
Den lilla erfarenheten jag har av värmepumpar är att jag störs en del av ljudet. Vår sitter 7 meter från TV-soffan med "fläktöppningen" mot TV-hörnan. Vi störs inte av själva luftflödet, det känner man inte alls, men ljudet är lite störande. Däremot bör du tänka till på utomhusdelen. Se till att den inte står i närheten av något sovrum, både på plan 1 och 2. Det störs vi mest av. Den varvar upp och ned i tid och otid, det ljudet fortplantar sig i huset...
Lycka till!
Loggat
Kalmar: Nibe F750
Visby: Nibe F370
elbo
Lär mig om värmepumpar
Karma +0/-0
elbo
«
Svar #4 skrivet:
03 oktober 2011, 11:26:13 »
Citera
Tusen tack för svar martin991! Eftersom det är omöjligt att förutsäga hur mycket man kommer att störas är det jättebra att få höra av någon som vet hur det känns!
Hur hög fläkt har ni på när ni tittar på TV och störs av ljudet? Vi tänker att vi får ta minskad "energibesparing" när vi är i vardagsrummet och dra ner fläkten till minimum. Frågan är ju om placeringen i vardagsrummet (jämfört med hallen) är så mycket bättre energimässigt att den kompenserar för det?
Det som talar mot placeringen i hallen är att vi har små fönster ovanför ytterdörren som vi måste sätta för om vi ska ha den där. Installatören sa också att det finns risk att för mycket värme går upp i trappan till övervåningen och att kaminen i köket "drar" luften in i köket så att det kommer för lite värme till vardagsrummet. Alltså - att den kommer att ge mindre besparing där
När det gäller utomhusdelen kommer den att sitta då alldeles utanför inomhusdelen med placeringen i vardagsrummet. Ovanför finns två sovrum. Installatören och försäljaren sa att det nu finns någon slags "fjäder-stöd" man kan sätta på för att inte få stom-ljud. Dom skulle kosta 800 kr så dom tyckte inte man skulle kosta på sig det om det inte behövdes.
Har ni några dämpare?
Detta ljud oroar mig ju också förstås och det är ganska frustrerande att det känns som man köpt "grisen i säcken"!
Hälsningar Elisabet
Loggat
V70tdi
Kan värmepumpar
Stad/land: Rö
Antal inlägg: 173
Karma +1/-0
Kön:
V70tdi
«
Svar #5 skrivet:
03 oktober 2011, 18:12:28 »
Citera
Placeringen överlåter jag till experter men vad gäller stomljud så är det bara att montera gummidämpare mellan pump och stativ alternativet är att ställa pumpen på ett markstativ.
Jag installerade en Panasonic med dom medföljande gummidämparna till väggstativet på träyttervägg och upplever inget störande vad gäller ljud eller vibrationer.
Loggat
Nibe 360P kompletterad med en Panasonic NE9LKE
Lelle
Mer en påläst amatör än
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Örebro
Antal inlägg: 1008
Karma +2/-0
Kön:
Inga frågor är fördummande!
Lelle
«
Svar #6 skrivet:
03 oktober 2011, 19:17:18 »
Citera
Tyvärr är inte heller jag en expert. Men med lite erfarenhet trots allt.
Störs man av ljud så är hallplaceringen att föredra.
Vill man att det varmaste rummet ska vara vardagsrummet så sätter man den där.
Planlösingen är inte optimal för att få bra värmespridning, och att tro att värmen från värmepumpen kommer att förflytta sig flera rum i sidled är mer eller mindre en utopi.
Med värmepump så kommer ni inte elda så mycket i kaminen, om man inte tvingar sig till det eller gör det enbart för att det är mysigt.
Det fattas lite info om ert nuvarande värmesystem. Direktel? Vattenburen värme? Mekanisk frånluft? Frånluftsvärmepump? Värmeåtervinning?
Jag hade kanske valt att sätta värmepumpen i hallen med luftströmmen riktad mot dörrarna till kök och vardagsrum. Men hallen kommer då vara ert varmaste rum och värmen får inte så lätt att ta sig in i vardagsrummet. Det gäller också att utedelen kan placeras så att kondensvatten leds undan eller inte besvärar då det fryser till en pyramid undervärmepumpen på vintern. Att placera utedelen på en gång eller garageinfart som används vintertid är inte det bästa stället.
Det kan vara så att installatören gjort rätt bedömning. Den placeringen med luftriktingen från vardagsrummet rakt in mot hallen kommer att fungera ganska bra och när jag tänkt lite mer så hade jag kanske ändå valt den. Luftströmmen tar sig lättare rakt fram än runt hörn. Så valet beror på hur mycket man stör sig på ljud i vardagsrummet.
Sitter ni och läser mycket? Eller är tvn på mest för jämnan och brusar den med då spelar det ingen större roll. Sen så är ljudet inte så starkt om man inte har fläktinställningen på högsta läget.
Man får göra ett val och om det inte riktigt fungerar efter det så får man nöja sig med det eller titta på andra möjligheter efteråt även om det inte finns några enkla svar på hur.
«
Senast ändrad: 03 oktober 2011, 19:30:45 av Lelle
»
Loggat
IVT Optima 700 -01 (Reglersystem CL300). Toshiba RAS-10-SKVP i nedre hallen.
(Stödvärmer inte längre med pellets i CTC1200 -02, brännare KMP Px20 -99 utan enbart elpatron).
112 m2 tvåplansfunkis från 1938 + källare och garage.
Energibehov ca 30-35 MWh/år.
Fader Jan
Kan värmepumpar
Antal inlägg: 134
Karma +0/-0
Fader Jan
«
Svar #7 skrivet:
03 oktober 2011, 20:24:30 »
Citera
Lelle har nog alldeles rätt. Pumpen ska sitta vid punkt 1. Det ser ut som att du har en dubbeldörr ut till hallen? Har du den öppen så kommer du att få ut värmen i hallen också. In till köket lär det inte komma så mycket. Nackdelen är ju fläktljudet. För att få bra effekt ska man ju dra på fläkten ordentligt. Och det kan ni ju förmodligen under största delen av dygnet. Dra ner farten till en behaglig nivå när ni befinner er i rummet.
Loggat
elbo
Lär mig om värmepumpar
Karma +0/-0
elbo
«
Svar #8 skrivet:
03 oktober 2011, 22:25:51 »
Citera
Tack så mycket för svar! Vi har direktverkande el och som sagt en kamin i köket. Huset är ganska välisolerat och har självdrag Är det verkligen så att man inte får någon värme in i köket eller till övervåningen? Då kommer det ju inte att bli nån vidare besparing! Vi har idag ett element i vardagsrummet och i hallen har vi elementet avstängt eftersom vi har en stor frysbox som ger nog med värme där. Vi sitter ju och läser en hel del i vardagsrummet men det blir kanske mest TV.
Vi funderar ju på att vi behöver nån slags värmeförflyttning (fläkt, ventil). Är det någon som har något bra förslag hur och var man skulle placera sådana?
Loggat
Lelle
Mer en påläst amatör än
Dignitär inom värmepump
Karma +2/-0
Kön:
Lelle
«
Svar #9 skrivet:
03 oktober 2011, 22:51:17 »
Citera
Värmespridning till köket blir det, men hur mycket värme som kommer sovrummet på bottenvåningen till del är svårt att säga. Men om inte luftströmmen från innedelen når dit så sker värmeutbytet m h a vanlig konvektion. Dvs att varm luft stiger och kall luft sjunker. Det är inte lika effektivt som en "vind" från fläkten. Samma gäller övervåningen, men det blir värmespridning även dit.
Innerväggar brukar inte ha så bra isolering så en del värme transporteras den vägen, lite sämre sker detta genom bjälklag som mellan våningarna för de brukar vara ganska bra isolerade för att undvika stegljud.
Är man orolig för att utedelen ska ge stomljud i ytterväggen så är det bättre att ställa den på ett markstativ. Nackdelen kan vara att ett snötäcke kan bli för tjockt, så det bör man tänka på vid val av stativ.
Loggat
(Stödvärmer inte längre med pellets i CTC1200 -02, brännare KMP Px20 -99 utan enbart elpatron).
elbo
Lär mig om värmepumpar
Karma +0/-0
elbo
«
Svar #10 skrivet:
04 oktober 2011, 18:43:58 »
Citera
Ja tack för synpunkter
, i morgon kommer installatören och det blir nog bäst i vardagsrummet (alt.1) ändå! Vi får hålla tummarna att ljudet blir uthärdligt!
Det här med värmespridning och att också få ut kaminens värme i större del av huset kommer väl att bli nästa projekt. Som sagt, förslag på ventiler och ev. fläktar mottas tacksamt!! Jag kanske borde öppna en ny tråd under någon annan rubrik???
Hälsningar Elisabet
Loggat
tjena
Kan värmepumpar
Antal inlägg: 139
Karma +0/-0
tjena
«
Svar #11 skrivet:
05 februari 2012, 23:44:32 »
Citera
hur gick det med eran luftpump elbo, är ni nöjda?
fresh har en bra värmeförflyttare...
Loggat
elbo
Lär mig om värmepumpar
Karma +0/-0
elbo
«
Svar #12 skrivet:
06 februari 2012, 18:33:36 »
Citera
Hej igen!
Ja nu har det gått några månader sen installationen och erfarenheterna är blandade. Den blev alltså placerad i vardagsrummet men mer mot väggen än på bilden, dvs nästan in i hörnet.
Ljudet i vardagsrummet har inte varit några problem, vi har fläkten på 1:an (eller auto) när vi är i vardagsrummet annars på 3:an. Däremot har stomljudet varit besvärande i sovrummet ovanför (ett dovt, lågfrekvent dunkande ljud). Vi bytte efter ett tag ut de gummi-dämpare som följde från början till "spiral"-dämpare från Mitsubishi men det blev inte någon större skillnad. Jag vet inte hur vi ska lösa detta. Min son måste gå och stänga av pumpen vissa nätter för att han inte kan sova och så kan man ju inte ha det!
Ett annat problem har varit att få till inställningarna så att vi får ut så mycket värme i huset som möjligt och också förvånande nog att kunna hålla en någorlunda jämn temperatur (den har varierat så mycket som 3-4 grader (över någon vecka) i samma rum som pumpen sitter vid samma inställning. Vi har hållit på och varierat och mätt temperaturer på olika ställen och jag är ganska less på det!
Ja det var en liten beskrivning!
Hälsn. elbo
Loggat
Lelle
Mer en påläst amatör än
Dignitär inom värmepump
Karma +2/-0
Kön:
Lelle
«
Svar #13 skrivet:
09 februari 2012, 12:33:39 »
Citera
Hej,
ja det var ju både lite bra och dåligt.
Sitter pumpen direkt på väggen? Trävägg?
Ställer man den på ett markstativ så minskar man det problemet så mycket man kan. Se även till att stativet inte har kontakt med huset utan står helt fritt. Det finns även väggstativ som man bultar fast i betongsockeln som fungerar om det är massiv betong och inte uppbyggt av kantelement. Men går ändå ljudet genom tunna väggar eller gamla fönster så finns nog inte så mycket att göra tyvärr. Mitsubishis värmepumpar är tydligen kända för att vara lite mer lågvarviga och ge mer stomljud än andra, men det är även en avspegling i att den är lite kraftigare också.
Ibland så tätas inte hålet för väggenomföringen ordentligt utan det blir tjuvdrag där som påverkar temperaturgivarna i innedelen. Det brukar vara ett vanligt problem då temperaturen varierar kraftigt både inne och ute, kolla upp det!
mvh
Loggat
elbo
Lär mig om värmepumpar
Karma +0/-0
elbo
«
Svar #14 skrivet:
09 februari 2012, 21:57:23 »
Citera
Ja, jag har förstått att det där med markstativ kan göra att ljudet blir mindre men det lär väl innebära betydligt mer pengar och jobb och det går ju inte att göra förrän till sommaren.
När det gäller den varierande temperaturen har jag pratat med installatören och han säger att han tätat ordentligt men det är kanske svårt att kolla. Jag ska nog felanmäla det till canvac så får någon komma hit och testa om den fungerar som den ska.
När det gäller värmespridningen funderar vi på fresh-fläkt men är lite oroliga för att göra huset mer lyhört.
elbo
Loggat
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå upp
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Värmepumpar - Luft/luft
»
Placering av inne och ute-del
(Moderatorer:
Bertil
,
Bosse-värmepumpsdo
) »
Ämne:
Annonser
Right Block
Online just nu!
gäster: 1359
dolda: 0
användare: 20
Användare online
:
larsit
25fOCUS
svmh906
Jisse
BiggerDigger
roffe800
tipo874
T Ramsmark
danne824
uecjs
jewe
Jonasotto
DonPablo
David_L
Rick80
Mike
TS Comfort AB
RobertG
ThomasK85
macman
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies.
OK
Mer info