0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.
Stämmer. men man måste se till alla resultat i testet.
Tycker du inte det är konstigt att en maskin som är 3 år nyare och ca 15% större samt med lågenergi cirkulationspumpar och EC-fläkt endast klarar att spara 5% mer?Det tycker jag.
JA det spelar nog ingen roll vad jag skriver men skall göra ett försök ändå.Om 2-3 år när IVT utvecklat en ny pump kommer då Atecen fortfarande att vara bäst?kommer den det eftersom det skiljer så lite redan idag mellan dem? (OK om man inte räknar in kyla då för det är bara Nibe split och Atec av de Svenska märkena som har det.)
Tester likt den som energimyndigheten gör gynnar oss konsumenter.vi får på sikt bättre och billigare pumpar. det är egentligen en skam att det ( testen) inte är gjord tidigare och definitivt oftare.
Helt rätt.Vad tror du om de komentarer jag gjort om andra märken?Jag blir uppriktigt sagt förvånad att en pump som inte presterar mer i 1,4kW vid -15° kan få till en så hög årsbesparing som den har.Verkar som att pumpar som klarar låg tempar och har kompressorer för det (och är optimerade för det) i stort sett missgynnas då deras pumpar ger lägre COP vid +grader ute.
Jag har reagerat på värmeförlusterna från varmvattenberedaren i min pump som är ca 1000 kWh/år. Det är mer än 4 % av pumpens totala värmeproduktion och står för, med tanke på att vintertid måste en hel del av förlusterna på marginalen räknas komma från tillsatselen, betydligt mer än 4 % av elförbrukningen. Förbättringspotential finns. Det står i rapporten att man har räknat med en årsmedeltemperatur på 6 grader. Klimatet spelar roll, skall man vara noga måste man ange temperaturfördelningen under året. Det är skillnad på kust- och inlandsklimat.
1000 kwh/år värmeförlust blir med COP 3,33 300 kWh/år el till kompressorn, dvs 25 kWh/månad. Jag tycker inte att det från den siffran och 100 kWh förbrukning under sommarmånaderna går att säga att isoleringen numer är bättre. Skillnaden mot en dubbelt så bra isolerad beredare skulle bara bli 12 kWh.