0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Konst. a = Föstärkning vid enkel reglering.Originaliställningen på min CE50 var -750W/KJag tolkar -750W/K som att reglerdonet begär 750W mer i värme för varje grad temperaturen understiger inställt värde.Jag tycker i så fall att det verkar vara en väldigt liten siffra. Om temperaturen inne är en grad kallare än jag önskar så hjälper det ju inte mycket att koppla in 750W till. Två grader avvikelse skulle ge 1500W extra, eller?Jag ändrade Konst. a till -5000W/K Eftersom jag tyckte att "om det är en grad för kallt så vill jag ha full fart på kompressorn"Konst. M = Värde för husets värmetröghetOriginaliställningen på min CE50 var 0,30MWs/KJag tolkar 0,30MWs/K som att man hade ett värmeelement på 300000W och kopplade in det under en sekund så skulle husets temperatur höjas en grad.Det borde innebära att om jag kopplar in ett 83W värmeelement under en timme så skulle hustets temperatur höjas en grad.0,30MWs = 0,083kWhJag ändrade Konst. M till 30MWs/KEftersom jag bedömde att varken 83W eller 833W kommer att höja min innertemp en grad på en timme (men 8333W skulle helt klart räcka)Förmodligen tog jag i för mycket men jag ville se vad som hände.(Dessutom är M1 = 32MWs/K och M2 = 40MWs/K vid kaskadreglering så det såg ut som om "ingenjörerna hade råkat skiva fel värde på enkelreglering))Resultat (efter en veckas mätning):Nu svänger innertempen 0,4ºC (+-0,2ºC)Vid hastiga temperaturförändringar (typ öppnar ett fönster nära mätpunkten) reagerar reglerdonet snabbt utan stora eftersvängningarKompressorn har bara stannat vid avfrostning sedan dess och eltillskotten har nästan helt upphört.
Jag har gjort följande inställningsändringar:...Fläkt:- Läge 3 sommartid (injusterat läge)- Läge 2 vår/höst- Läge 1 vinter...mvh Walter
har ett don i badrummet med 1,5m rör till pannan och ett 125mm-rör som är helt öppet i grovköket...
Är det alla frånluftsdon du har? 2 stycken bara???mvh
Får du inte problem med att avluften blir för kall?Har en CE50 med fläkten på 45% (läge 2), sänker jag till 40% går avluften snabbt neråt -22.