Menu ≡
×
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
►
Medlemmar
◄
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Värmepumpar - Mark/Berg och Sjövärmepumpar.
»
Värmepumpar - Märkesspecifikt
»
Nibe
(Moderator:
Bertil
) »
Ämne:
För täta startar ny 1245-8
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
2
...
4
Next
Alla
Gå ned
Författare
Ämne: För täta startar ny 1245-8 (läst 15024 gånger)
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
rfolmer
Börjar bli varm i kläderna
Lär mig om värmepumpar
Antal inlägg: 34
Karma +0/-0
rfolmer
För täta startar ny 1245-8
«
skrivet:
18 september 2011, 22:29:40 »
Citera
Hej, fick en 1245-8 installerad nyligen. Nu när det blev lite kallare (dygnsmedeltemp 10-12 grader) märkte jag att kompressorstartarna kom ganska tätt. Ungefär var 45 minuter, vilket blir ung 35 om dagen.
Verkar bra mycket mer än vad de flesta andra har.
Den brukar gå bara några få minuter. Gradminuter går upp från -100 till -90 under de minuterna. Sedan sätts gradminuter till noll. Den kryper upp till 10-15, innan den går ner igen. Rätt snabbt om den väl har kommit under -20.
Ingen inomhusgivare. Inte ändrat mycket sedan installationen (men ändrat gränsvärdet på gradminuter från -60 till -100. Det ger dock bara 5-8 extra minuter mellan startarna). Ganska stabilt 20-21 grader inomhus (lutning 9).
Några ideer, någon?
Loggat
210 kvm, två plan, hyfsat isolerat 80-tals hus nära Gbg, enrörssystem, 2+2 i familjen. Nibe 1245-8, 160m. 10 MWt / år.
Carl N
Manual-nörd
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Antal inlägg: 29866
Karma +19/-8
Kön:
Alien snowman.
Carl N
SV: För täta startar ny 1245-8
«
Svar #1 skrivet:
18 september 2011, 22:37:14 »
Citera
I meny 5.1.3 finns en parameter som heter "max diff. kompressor", det är säkert detta värde som begränsar din VP.
Men innan du ändrar här så vill jag veta om du har radiatorer eller golvvärme och om du har dina termostater aktiva?
«
Senast ändrad: 18 september 2011, 22:39:29 av Carl N
»
Loggat
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.
rfolmer
Börjar bli varm i kläderna
Lär mig om värmepumpar
Antal inlägg: 34
Karma +0/-0
rfolmer
SV: För täta startar ny 1245-8
«
Svar #2 skrivet:
18 september 2011, 23:02:19 »
Citera
Tack för det snabba svaret!
5.1.3 står nu på 10 (kompressor), resp 7 (tillsats).
Ingen golvvärme. Radiatorer på båda våningsplanen. Alla står helt öppna, utom i ett sovrum (halvöppet), och en i klädkammare (stängt).
Loggat
210 kvm, två plan, hyfsat isolerat 80-tals hus nära Gbg, enrörssystem, 2+2 i familjen. Nibe 1245-8, 160m. 10 MWt / år.
David Rinnan
Svart bälte i frågor...
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Stockholm, Tyresö
Antal inlägg: 6954
Karma +61/-60
Kön:
Teknikintresserad
David Rinnan
SV: För täta startar ny 1245-8
«
Svar #3 skrivet:
19 september 2011, 00:28:51 »
Citera
Om detta värde motsvarar hysteres på thermia så fungerar det troligen som så att när din framledningstemp skiljer sig mer än 10 grader jämfört med det bör-värde som din kurva indikerar, så stänger maskinen ner och nollar integralen/gradminuterna.
Om du ökar detta värde så innebär det att din styrdator accepterar en högre differens mellan framledning-bör och framledning-är än 10 grader. Då borde du få en mer normal gång. Dvs att gradminuterna räknar ner till -100. Din värmepump kör tills dessa har räknat upp till 0 och sedan får du kanske upp till 100 plus.
Risken med detta, är väl ungefär samma som att öka gradminuterna. Dvs att du kan komma till en punkt då värmen upplevs pendla för mycket. Då blir första steget att ha ett lägre värde på gradminuter (alltså tillbaks mer mot där du började).
Sen ska man inte glömma att vissa inställningar på en VP inte ställs in bäst när det är som varmast ute. Men personligen gör jag precis som du. Jag försöker finna optimal drift nu. Visar den sig inte vara optimal senare, ja då får jag vackert ändra. Efter en värmesäsong har man sedan hyfsat bra koll.
Loggat
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.
Carl N
Manual-nörd
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Antal inlägg: 29866
Karma +19/-8
Kön:
Alien snowman.
Carl N
SV: För täta startar ny 1245-8
«
Svar #4 skrivet:
19 september 2011, 07:14:29 »
Citera
Eftersom du har radiatorer så är det inga problem att öka max diff. kompressor till t ex 15 ºC.
Loggat
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.
Rickard
Rickard
Administratör
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Piteå
Antal inlägg: 35461
Karma +55/-45
Kön:
Ägare av forumet
Rickard
SV: För täta startar ny 1245-8
«
Svar #5 skrivet:
19 september 2011, 07:56:43 »
Citera
En diff som går över 10°C med alla termostater helt öppna låter lite märkligt, har du väldigt litet hus?
Enrörssystem?
Vilken hastighet är cirkpumpen inställd på?
Kolla så att alla radiatorer blir ungefär lika varma, och att tempdiffen mellan inkommande och utgående ledning är ungefär lika stor på alla radiatorer.
När du gör den typen av kontroll måste värmepumpen gå kontinuerligt i minst 15-20 minuter, och en IR-termometer att mäta med är ett bra verktyg att använda sig av, mät bara på målade ytor när du mäter med IR-termometer, inte på blanka rör.
Loggat
Webbshop för energisparare:
www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst
:
https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning:
https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum:
www.poolforum.se
och:
www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig:
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236
David Rinnan
Svart bälte i frågor...
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Stockholm, Tyresö
Antal inlägg: 6954
Karma +61/-60
Kön:
Teknikintresserad
David Rinnan
SV: För täta startar ny 1245-8
«
Svar #6 skrivet:
19 september 2011, 09:09:07 »
Citera
Kanske blir svårt att få den att gå i 15 20 min. Kan det vara kortis?
Loggat
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.
Rickard
Rickard
Administratör
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Piteå
Antal inlägg: 35461
Karma +55/-45
Kön:
Ägare av forumet
Rickard
SV: För täta startar ny 1245-8
«
Svar #7 skrivet:
19 september 2011, 11:26:22 »
Citera
För att få den att gå länge måste man ställa upp 5.1.3 ordentligt.
Sen kan man mäta siog fram till om det är kortslutning, eller om det inte går nåt flöde alls genom vissa av radiatorerna.
Kortslutning är inte alls otroligt, men nåt knas är det troligen med flödet i alla fall, om det inte är en alldeles för stor värmepump till det hus den är satt att värma.
Loggat
Webbshop för energisparare:
www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst
:
https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning:
https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum:
www.poolforum.se
och:
www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig:
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236
rfolmer
Börjar bli varm i kläderna
Lär mig om värmepumpar
Antal inlägg: 34
Karma +0/-0
rfolmer
SV: För täta startar ny 1245-8
«
Svar #8 skrivet:
19 september 2011, 19:23:00 »
Citera
Tack för all hjälp hittils!
Jag håller med Rikard att det är lite märkligt att standardinställningar ger så pass många startar. Har nu ändrat 5.1.3 till 15, och det verkar bättre. Den räknar gradminuter uppåt ett bra tag (till +60 med 13 grader ute, börtemp=27).
Men vill vara säker att allt är som det ska - så gräver vidare.
Hur läser jag av pumphastighet? Ser bara % värden i menyn (5.1.9 KB-pumphastighet=100%, 5.1.11 värmebärarpumphastighet, värme=82%).
Och hur ser jag om det är en- eller två-rörssystem?
Ska mäta (åtminstone känna) temperaturen på radiatorerna på det sätt som ni föreslår. En sak som jag redan observerat är att 3 av elementerna bara blir varma på övre hälften. Rätt stor varmegradient från topp till botten på dessa elementer).
Huset är på 210 kvm. Två rum (grovkök och ett av sovrummen) är utan radiatorer. Rätt så öppen planlösning. Halva övervåningen har jättehögt i tak. Då är 8kW nog inte alldeles för överdimensionerat?
Loggat
210 kvm, två plan, hyfsat isolerat 80-tals hus nära Gbg, enrörssystem, 2+2 i familjen. Nibe 1245-8, 160m. 10 MWt / år.
David Rinnan
Svart bälte i frågor...
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Stockholm, Tyresö
Antal inlägg: 6954
Karma +61/-60
Kön:
Teknikintresserad
David Rinnan
SV: För täta startar ny 1245-8
«
Svar #9 skrivet:
20 september 2011, 00:20:02 »
Citera
8kw är inte för stort för ditt hus.
Din ändring av hysteresen gör att din pump får lite bättre förutsättningar nu. Men troligen är det onormala förutsättningar. Dvs problemet är något annat än hysteresändringen.
Har du onormalt kalla radiatorer i botten så kan det tyda på dåligt flöde. nu säger du att du har 82% på den pumpen. Vad händer om du ökar till 100%. Har du möjlighet att mäta deltat på varma sidan. Dvs framledning och retur?
Vad hade du för värmekälla innan värmepumpen?
När pumpen kör, är alla element i huset varma eller bara vissa?
Loggat
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.
Rickard
Rickard
Administratör
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Piteå
Antal inlägg: 35461
Karma +55/-45
Kön:
Ägare av forumet
Rickard
SV: För täta startar ny 1245-8
«
Svar #10 skrivet:
20 september 2011, 07:21:13 »
Citera
Det är inte helt ovanligt att radiatorsystemet kopplas in "bakvägen" vid installation av värmepump, eller att vissa radiatorer i alla tider varit inkopplade fel väg, detta kan funka om man kör med höga framledningstemperaturer, men inte om man kör med värmepump som skall arbeta med lägsta möjliga framledningstemp för att fungera optimalt.
Loggat
Webbshop för energisparare:
www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst
:
https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning:
https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum:
www.poolforum.se
och:
www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig:
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236
rfolmer
Börjar bli varm i kläderna
Lär mig om värmepumpar
Antal inlägg: 34
Karma +0/-0
rfolmer
SV: För täta startar ny 1245-8
«
Svar #11 skrivet:
20 september 2011, 12:49:45 »
Citera
Börjar också misstänka att det är något skumt med flödet. Det känns som om det varma vattnet inte kommer iväg från värmepumpen tillräckligt snabbt. Då går framledtemp upp snabbt under kompressorkörningar, men lika fort ner efteråt, i och med att ledningarna/radiatorerna inte hann bli varma. (kan det stämma??).
Men bara öka 82% till 100% känns inte rätt. Vill komma åt problemets källa. Inte ändra inställningarna för att kompensera felet. (jag har redan höjt 5.1.3 enligt Carls förslag, vilket också känns som en nödlösning)
Alla element blir varma, men viss variation finns det nog (det är olika typer av element, vilket gör det svårt att bara känna skillnaden). Ingen är kall. Sedan är en del kalla i botten, som sagt. Värmekällan innan var en elpanna från ’81, som nog gick med rätt hög framledtemp.
Nu har både Rickard och David föreslagit att jag ska börja mäta. Någon rekommendation på en lämplig termometer (IR ska det nog vara)? Man kan väl inte ta en sådan man sticker i öronen på sjuka barn?
Loggat
210 kvm, två plan, hyfsat isolerat 80-tals hus nära Gbg, enrörssystem, 2+2 i familjen. Nibe 1245-8, 160m. 10 MWt / år.
purjo__
Jag har i princip doktorerat på Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Gävleborg
Antal inlägg: 13216
Karma +21/-11
Kön:
Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
purjo__
SV: För täta startar ny 1245-8
«
Svar #12 skrivet:
20 september 2011, 12:53:10 »
Citera
En sån här borde funka bra:
http://www.jula.se/ir-termometer-med-lasersikte-20-til-270-c-405010
Tänk på att inte mäta på blank metall eftersom reflektionen gör att du få fel värde. Sätt en bit eltejp på stället du vill mäta på.
Loggat
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5 plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.
Ju mer man vet desto mindre förstår man.
David Rinnan
Svart bälte i frågor...
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Stockholm, Tyresö
Antal inlägg: 6954
Karma +61/-60
Kön:
Teknikintresserad
David Rinnan
SV: För täta startar ny 1245-8
«
Svar #13 skrivet:
20 september 2011, 13:40:51 »
Citera
precis. Kör svart eltejp. den fungerar bäst tycker jag.
Och kom ihåg att laserpricken bara är en mycket grov fingervisning om vart tempgivaren mäter. Beroende på hur nära eller vilken vinkel du har så stämmer inte detta. Sätt läge på att visa MAX temp och veva sedan runt med mätaren i det aktuella området och notera den högsta tempen du fick fram.
Jag tänker att om du ökar till 100% på cirkulationspumpen så skapar du bästa möjliga förutsättningar att få i väg värmen samt att du även bör kunna hitta problemet enklare. Det kan även vara en idé att tvinga värmepumpen att köra lite längre, det kommer bli varmt inne men du kanske får tillräcklig tid att hitta problemet.
Har du något element som blir märkbart varmare än de andra?
Loggat
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.
Carl N
Manual-nörd
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Antal inlägg: 29866
Karma +19/-8
Kön:
Alien snowman.
Carl N
SV: För täta startar ny 1245-8
«
Svar #14 skrivet:
20 september 2011, 16:46:07 »
Citera
Man bör kunna känna med fingrarna vilket rör som blir varmast av fram eller retur på radiatorerna.
Loggat
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
2
...
4
Next
Alla
Gå upp
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Värmepumpar - Mark/Berg och Sjövärmepumpar.
»
Värmepumpar - Märkesspecifikt
»
Nibe
(Moderator:
Bertil
) »
Ämne:
För täta startar ny 1245-8
Annonser
Right Block
Online just nu!
gäster: 1142
dolda: 0
användare: 11
Användare online
:
jälldorf
mikael_norberg
Pumpens
TS Comfort AB
Elvinjo
Somn
T Ramsmark
tyke
Börje__
danne824
Breeelin
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies.
OK
Mer info