Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Tips pÃ¥ pump  (läst 2556 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Christian82

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Tips på pump
« skrivet: 18 september 2011, 22:01:50 »
Hej!

Vi bygger nytt upp i Östersund/Jämtland
Hus 1-plan 180m2 isolerat 235mm i väggarna, 700 mm tak, 2400mm i takhöjd,
har ett garage på 110m2 med samma förutsättningar.. och båda har vattenburen golvvärme 20mm slang.. har borrat 2x150m

Och står nu inför valet av pump... har varit i kontakt med en heldel olika företag och dom flesta är rörande överens om en 10kw pump skall vara lämpligast.. Och vill vill ha den "bästa" pumpen för pengarna naturligtvis... vad har ni på detta forum för förslag? Många av er verkar sitta på mycket information och verkar vara kunniga.. så gärna en vettig förklaring till vilken pump ni rekommenderar!

tack på förhand!

Christian & Erika


Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Tips på pump
« Svar #1 skrivet: 19 september 2011, 01:03:16 »
Har du någon uppfattning om vilket energibehov ditt hus har?
Alltså hur många kWh som antas gå åt per år för värme och varmvatten. Inkl garaget.

Antar att det är en betongplatta som är välisolerad.

Tar det inte för omöjligt att en 10kw skulle kunna täcka behovet. Men ju mer man vet om huset desto enklare att ge råd.

Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Christian82

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Tips på pump
« Svar #2 skrivet: 26 september 2011, 19:45:28 »
Hej!

Ursäkta dröjsmålet, har legat på sjukan...

I alla fall, nej har inte uppgifterna framför mig nu, men en 10kw pump har dom företag som jag besökt räknat fram till i alla fall!
Så om vi inriktar oss på en 10kw pump, vad rekommenderas?

Inloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Tips på pump
« Svar #3 skrivet: 26 september 2011, 21:24:53 »
Jag har en Nibe 1245 som jag är mycket nöjd med men det är min första vp så har inte så mycket att jämföra med men den är mycket enkel att förstå sig på och man kan ändå påverka driften en del och den ger bra med vv vilket var en viktig egenskap för mig när jag köpte vp.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Tips på pump
« Svar #4 skrivet: 26 september 2011, 23:51:37 »
Välj den pump vars installatör du har högst förtroende för.

Vill du ha 20 graderi garaget kanske inte 10kw täcker ditt behov utan spets.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Inloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Tips på pump
« Svar #5 skrivet: 27 september 2011, 16:56:00 »
Jag skulle valt en vp som jag vill ha och sen leta upp en bra installatör om han är bra ska han kunna installera i stort sett alla märken.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Tips på pump
« Svar #6 skrivet: 27 september 2011, 17:08:32 »
Jo det är också ett alternativ. Men troligen mycket tidskrävande om ens möjligt att komma fram till vilken VP man vill ha :) I mitt fall hängde det på externa tillbehör i form av Thermia Link bland annat. Och Thermias marknadsföring. Jag har inga belägg för att thermia är bättre än någon annan tillverkare.

Nu har ju TS redan fått besök och offerter och mitt förslag är att välja den installatör som känns bäst då värmepumparna är ganska likvärdiga. Vad gäller pris så kan man ju be alla som offererar att uppdatera sitt pris utifrån den storlek på pump och djup på borrhål som man vill ha samt eventuell extra-utrustning eller tjänster. Så man jämför utifrån samma premisser och får koll på att man inte betalar för mycket. Blir också bra underlag för prut i fall den installatör man fastnat för visar sig ligga dyrast.

Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Christian82

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Tips på pump
« Svar #7 skrivet: 30 september 2011, 11:50:32 »
Ok, har mer eller mindre bestämt mig för NIBE F1145 10KW BERGVÄRMEPUMP (fått pris 51 000:- ink moms och frakt) och som VVB blir det NIBE CU VPB 200L VVB 11 100:- ink moms... några goda råd att ge innan beställning?

Inloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Tips på pump
« Svar #8 skrivet: 30 september 2011, 17:06:00 »
Varför köper du inte en 1245 har du lågt i tak eller ?
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Tips på pump
« Svar #9 skrivet: 30 september 2011, 20:33:01 »
Precis vad jag satt o tänkte på smurf.
Om man ändå ska ha en extern beredare är det väl lika bra o ta en som faktiskt är större.

Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Inloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Tips på pump
« Svar #10 skrivet: 30 september 2011, 20:56:38 »
Ja 20 liter större beredare lär inte göra stor skillnad och lÃ¥gt i tak lär det inte heller vara i ett nybygge  Sc:,h
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!