Hej!
Jag installerade min bergvärme i början av april, så den har varit igång under den varma delen av året.
Jag har i snitt haft 14 starter per dygn, men nu i oktober har jag haft ca 21 starter per dygn. Jag noterade att tex i september hade jag 4 starter per dygn för värme och 12 för varmvatten medan jag i oktober hade 15 starter för värme och 6 för varmvatten. I september producerade pumpen i snitt 8,8 kwh värme per dag mot 34,2 kwh/dygn i oktober. Varmvattenproduktionen låg på knappt 13 kwh/ dygn för bägge månaderna. Jag bor strax utanför Göteborg/Borås, men såhär års är väl vädret rättså likvärdigt i landet.
Jag hade också pelletsuppvärmning tidigare, ca 6 - 7 ton per år, lite mer än Luddeboy83:s 3,5 ton. Jätteskönt att vara av med pelletsuppvärmningen, större renare pannrum (hade bulkföråd i halva pannrummet), inga driftstörningar, och förhoppningsvis sparar jag en slant. Konsekvenser av att jag blivit av med min gamla oljepanna med pelletsinsats är att jag fått köpa luftavfuktare till tvättstugan och ett torksåp till pannrummet för att snabbt kunna torka barnens leriga overaller.
mvh SG