Postade just detta på en annan tråd. Det rör inte direkt detta, men kanske kan komma till nytta ändå:
"Jag kör min E9DKE på timer vår och höst, kör faktiskt fortfarande på timer. Timern slår av 2200 och slår på 0630 mot +21 grader. Det betyder att redan 0600 startar pumpen med att blåsa litet luft för att känna av inne och utetemp, då upptäcker den att "den ligger kraftigt efter", river igång med hög effekt och kör fläkten på högsta, fast min grundinställning är låg.
Tro det eller ej, men efter cirka en timme märker den att läget är under kontroll (den kommer att hinna höja värmen på någorlunda god tid) och drar ner effekt och fläkthastighet.
På detta har jag inte förlorat någon extra energi (eller COP). Men haft pumpen avstängd 8 timmar och kanske tjänat en femma. Inte mycket, men gör du så i hundra dagar har du tjänat 500kr."
Men detta förutsätter naturligtvis att det är så varmt ute att jag kan ha pumpen avstängd natttid. Just nu går det ännu i stockholmsområdet, men bistrare tider kommer....