0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Jag funderar hur jag ska göra med mitt garage. Jag har 8-10st 36w lysrör. Fördelat på armaturer där det sitter 2st rör i varje armatur. Det är massor med watt så man vågar ju knappt gå in där... fast man ser ju bra..
Använd gärna denna mall.Lägg till och draifrån om du har fler/färre belysta utrymmen.Inne 99% glödljus, 1% halogen. styrkor mellan 40-150w ca 6-7 lampor. Ja, jag har bunkrat enorma mängder, flera hundra glödisar i lager!Ute 2st LE-lampor med skymningssensor från jula, en LED på 3.6w som står på dygnet runt, en gårdsarmatur med högtrycksnatrium via skymningsrelä och en halogenstrålkastare med rörelsedetektor ovanför garagedörren som inbrottshämmareGararge inne 7st 2x36W jula-armaturer med Osram 827-rör, ute ovan nämnda gårdsarmatur och halogenlampaFörråd "fristående lillstuga" inrymmer snickarbod, 4st 2x36w jula-armaturer och ute 1st 15W LE med skymningssensor.
Funderar på att sätta några vanliga armaturer med 20w lågenergi. Jag uppfattar det nästan som att en ny 20w le lyser lika bra som två 36w lysrör. Kan det stämma?
Då är det nog ingen vidare fart på de 36 W lysrören. Det är inte så att armaturen har dålig/smutsig reflektor så att hälften av ljuset försvinner där? Eller att armaturen råkar vara försedd med drosslar/drivdon avsedda för en annan typ av lysrör?
Men jag kan dock tänka mig ett gääääng 8w orsram led för 30kr styck av andra skäl. Går det fortfarande o köpa dessa på ica maxi??
Ok teltur och torbjörn. Ni har nog rätt i att lysrören är starkare. Kollade noga i dag. Oxå kanske rätt i att dom är i slutändan av sin livslängd. Vad rekommenderar ni för ett rum som korta tider behöver >20 000 lumenMed LED verkar det inte görbart. Men jag kan dock tänka mig ett gääääng 8w orsram led för 30kr styck av andra skäl. Går det fortfarande o köpa dessa på ica maxi??
Så jag tänker mig -2x20w LE över arbetsbänk (Som tänds med egen 1-pol brytare)-LEDlister, typ, för när man bara ska gå genom garaget, gärna med rörelsevakt med någon snillrik trappkoppling (Egen 1-pol brytare för att kunna släcka(avaktivera)+ rörelsevakt )-och så ha kvar lysrör för övergripande arbetsbelysning när behov finnes.(brytare finns redan)