Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Värt att investera i en llvp i ett hus med luftburen värme (FTX)?  (läst 1918 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad snurrotto

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
Hejsan,
Undrar om det är värt att investera i en llvp då jag i dag gör slut på c:a 21000kwh/år i ett 170m2 stort sutteränghus.
Det är ett s.k lågenergihus byggt 1990.
Min uppvärmning idag är ett luftburet värmesystem QLV6 (FTX).
Jag har uppskattat min verkningsgrad till 58%.
Tror ni jag räknar hem en investering på 18000kr installerat och klart för en Mitsubishi q-heat 630?

För övrigt hade jag tänkt följande lösning:
Mitt luftburna värmasystem suger återluft från Gillestugan (2/3 av tilluften).
Nu har jag tänkt att installera en LL/VP som jag tänkte blåsa mot insugsgallret i gillestugan för att på så sätt få ut värmen i hela huset.
Har ett sutterränghus med mycket "skrymslen och snår" så det känns svårt att nå hela huset på vanligt sätt.
Tror ni detta skulle fungera?
Luftburet värmesystem med direktverkande el.
180m2 sutterränghus.
20000kwh/Ã¥r

Utloggad sege

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 663
  • Karma +3/-1
MEd 58% återvinning blir det ingen höjdare när ute-tempen sjunkit under nollan, LLVPn börjar få dåligt COP och så vidare.

Sätt LVVP där den gör mest nytta istället och låt luften spridas i huset med FTX men värm primärt upp den yta som behöver värme.
Daikin Monoblock 7kW+acktank+60 vakuumrör från Sfinx. Heru 90 FTX-anläggning. Golvvärme i hela huset.

2019: ~22.000 kWh, Sfinx VP11 trasig våren, byts till Daikin Monoblock 7kW i slutet december
2018: 20893 kWh, värme+VV: ~7000 kWh, två elbilar, ~5000 kWh dit,
2017: 20354 kWh, värme+VV: 6991 kWh, två elbilar, ~5000 kWh dit
2016: 17241 kWh, värme+VV: 7537 kWh, dubbla elbilar införskaffas
2015: 13924 kWh, värme+VV: 6228 kWh
2014: 12429 kWh, värme+VV: 7042 kWh
2013: 13185 kWh
2012: 13993 kWh
2011: 12236 kWh, 115 kvm. LVVP+sol sen april.
2010: 16707 kWh, 115 kvm
2007-2009: ~12500 kWh, 73 kvm

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
ett hus med ftx har generellt sett lite bättre spridning av värme än ett hus utan. LLVP borde fungera fint i kombination med detta. Utan att du försöker sikta in utblåset mot återcirk-intaget.

Det viktiga, vad jag har förstått, när det kommer till llvp är att den verkligen klarar av att dumpa den effekt den avger. Så luften måste kunna ta vägen någonstans. Som exempel, vill du värma nedre plans gillestuga så kanske det är en ide att försöka placera den så att luften även kan gå vidare upp till nästa plan. Annars kommer ju pumpen slå av eller varva ner när väl gillestugan är varm.

Tar du 2/3 av återcirk från gillestugan kommer kanske värme ner dit från övre plan oavsett.
Så jag sätter +1 på sege
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad snurrotto

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
Tackar för synpunkterna.
Dock är ett av mina problem att jag nog inte når alla rum med 1 llvp.
Därför ville jag sätta den i gillestugan och låta mitt gamla värmesystem distribuera ut värmen till hela huset.
Skall också tillägga det att luften som tas från gillestugan för återcirkulation inte passerar värmeväxlaren (vilket ni antagligen redan förstod), vilket borde medföra att det inte borde bli några onödiga förluster på den energin.
Men ni har väl antagligen en poäng i att mitt ventilationssystem till viss del fördelar luften oavsett.
Sedan är min gillestuga bredvid hallen i nedervåningen så en hel del luft från llvp går ju den vägen också.
Min enda tanke var just att dra nytta av den höga luftväxling som sker i gillestugan.
Men som David påpekar så kanske jag har ett naturligt luftbyte i hela huset likväl Sc:,h
Luftburet värmesystem med direktverkande el.
180m2 sutterränghus.
20000kwh/Ã¥r

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!