0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Tror nog att metriska gängor redan har vunnit. SI-systemet överlag verkar också ha vunnit. Läste in en amerikansk behörighet på röntgen i våras, och i deras böcker står det numera att SI-enheter ska användas.
Anledningen att jag började fundera på detta var att jag saknade en skruv till ett sängbotten-ben från IKEA, löste sig emellertid genom att jag tog en från ett matbord, även det IKEA. Jag kunde handlat på JYSK, samma grej. Slutsatsen måste bli att även möbler har tum som standard. Beslag har jag hittat lite av varje men tror det överväger mot tum. NASA har väl inte råd att flyga mer, så vad använder ryssen när han skruvar? Föresten så har väl Kina ideér om att bli rymdflygare. Och kan de rädda SAAB kan de säkert även landa på månen. När det gäller bult/mutter med varierande nyckelvidd så kunde vi när vi köpte in på jobbet få precis vad som helst så sent som för ett år sedan. Att det funnits liknande problem på 50-60-talet kände jag inte till, jag började min verkstadsgärning mitten på 60-tal, så problemet kan ju försvunnit redan då. Långt ned i djupet, i skallen, tycker jag mig skönnja annan nyckelvidd på stålbult, men det är mycket vagt.
"Undrar om det blir tum i Volvon"Jag har tum på de flesta (?) ställen i min VOLVO!Per L
Volvo levde kvar i tum systemet relativt länge. 7serien är väl den första med metriska gängor förutom då bältesinfästningarna som jag fortfarande tror håller tum standard?
bultarna till insuget på min Buick 93:a tar nog ändå priset, det är en bult med gänga på båda sidor om nyckelvidden, gängan som håller insuget mot topplocken är 5/16" medan på andra sidan är det en M8 för fastsättning av yttre tillbehör såsom rörklämmor, tändspole osv.