0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Skriver här mitt första inlägg på detta eminenta forum.Först vill jag ge mitt beröm till alla seriösa entusiaster som hjälper en novis som mig i denna djungel av VP o dyl.Nu till min fundering.Jag har läst att man skall ventilera 0.35l/s och m2.Min naiva frågeställning är varför?Kanske en lite dum fråga men skulle vilja ha ett svar på min fundering.Om jag försöker svara på frågan själv så kanske ni förstår varför jag undrar.Jag förstår att man måste ventilera ut fukten ur huset för att undvika mögel/fuktskador etc.Men på vintern har jag en luftfuktighet på c:a 30RH(tror jag det heter).Är inte detta för torrt egentligen?Är det allergier som man minimerar med denna luftväxling på vintern?Om jag installerar en L/L VP så filterar ju den luften för att minska allergier påstår de i reklamen.Sedan tycker jag mig kunna läsa att på vissa ventilations-system så har man nattkörning även i bostadshus.Stämmer det?Nu är jag inte bara ute efter att spara några kronor, men jag vill veta vilket inomhusklimat skall jag faktiskt eftersträva.Jag förstår att det är självklart bra med god luftväxling, men är behovet konstant dygnet runt, året runt?Mitt luftburna värmesystem går på samma flöde året runt.Sedan kan man ju tycka att det är lite pytte-pytte klimatförstörande att elda för kråkorna .Hoppas på pedagogiska svar till en riktig novis i detta ämne.
David Rinnan, jag förstår inte heller hur ökad värmeövergång i ytterväggen kan påverka luftflödet? Den teorin får du gärna utveckla och förklara.
I hus med självdragssystem finns det ingen mekanisk fläkt som är på kontinuerligt. Temperaturskillnaden mellan ute och inne gör så att luftväxlingen fungerar. Ett självdragssystem fungerar bäst på vintern då temperaturskillnaderna mellan ute och inne är stora.
erkänn det är superlökigt Ventilation är väldigt intressant tycker jag. Och det finns mycket grejer att mixtra och fixa med. Men.. lite mindre än värmepumpar så därför står just nu ventilationsaggregatet utan ett vettigt styr och reglersystem samt har inte injusterats ordentligt. :// men tids nog om några veckor ska allt ventet få sin beskärda TLC!! Bra att det finns ventfolk som du här på forumet raptor!