Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Hur mycket behöver vi ventilera över alla Ã¥rstider egentligen??  (läst 9340 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
Vi är ju här för att hjälpa varandra så fråga på om det är något du tror jag kan hjälpa till med.
Ventilation är bara en av många saker jag är grym på... ;) ;D

/Raptor

Jag ska faktiskt inom kort lägga upp lite frågor om just vent!
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Sfinx

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 971
  • Karma +2/-1
  • Värmepumpar = eldrivna solfÃ¥ngare
Ser att boverkets nya byggnadsregler nu tar hänsyn till om man är hemma eller inte
"I bostadshus där ventilationen kan styras separat för varje bostad, får ventilationssystemet
utformas med närvaro- och behovsstyrning av ventilationen. Dock
får uteluftsflödet inte bli lägre än 0,10 l/s per m2 golvarea då ingen vistas i bostaden
och 0,35 l/s per m2 golvarean då någon vistas där."


Utloggad snurrotto

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
Tackar för alla synpunkter, samt denna grundkurs i villa-ventilation.

Hör ju tydligt att det finns folk här som vet vad dom pratar om så jag skall nog låta min ventilation vara.
Dock är det kanske dags att låta ett proffs se över luftflödena då det har nog inte gjorts sedan huset byggdes 1990.

Om någon har lust att svara på en "bifråga" jag har så kommer den här:
Jag har luftburet värmasystem där jag suger återluft från Gillestugan (2/3 av tilluften).
Nu har jag tänkt att installera en LL/VP som jag tänkte blåsa mot insugsgallret i gillestugan för att på så sätt få ut värmen i hela huset.
Har ett sutterränghus med mycket "skrymslen och snår" så det känns svårt att nå hela huset på vanligt sätt.
Tror ni detta skulle fungera?
Luftburet värmesystem med direktverkande el.
180m2 sutterränghus.
20000kwh/Ã¥r

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
Det lär ju inte bli sämre alla fall.

Däremot är ju frågan om det blir bättre än om du har llvp i boytan. Fast du kanske vill slippa den där?


När du kollar vent skulle jag kolla extra noga på gillestugan. Om 70% är återcirkulation från just detta område i huset blir det ju jätteviktigt att just detta område också har bra luftkvalité.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad snurrotto

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
Tanken är att elradiatorn i det luftburna systemet inte skall gå annat än i absoluta nödfall.
Om jag då har vp i bostadsytan är jag rädd att det blir kallt i de rum vp inte når.

Sedan kommer vp att sprida luft ut i hallen även när den hänger i gillestugan, så en del värme sprids även på det sättet.
Luftburet värmesystem med direktverkande el.
180m2 sutterränghus.
20000kwh/Ã¥r

Utloggad Mr Henke

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Staffanstorp
  • Antal inlägg: 1562
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
Skulle man inte kunna koppla en värmepump där din elradiator sitter idag istället? Beroende på var den sitter i huset tycker jag det låter som en bra ide att bygga om lite grann. In med ett vattenbatteri om det inte redan finns. Sen på med en luft/vatten och en volymtank. Eller så gör man kanske inte?
Vaillant AROterm plus 125. Aquaflam 17 kW vattenmantlad braskamin. 1-plans hus med inredd källare. Totalt 270 kvm. Byggt 1964. Ca 17000 kW/år inkl. Hushållsel.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
Jo så kan man göra samt kanalagg llvp
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3075
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
När blir den här verklighet? http://www.nyteknik.se/nyheter/innovation/forskning_utveckling/article3261216.ece
kunde bli en bra indikator till när man behöver öka fläkthastigheten.
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!