Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Tysta/behagliga värmepumpar 2011? Placering? Erfarenheter?  (läst 8783 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad elpapo

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 27
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Jag har sökt pÃ¥ forumet och hittat en massa bra trÃ¥dar och svar pÃ¥ ett ämne som verkar Ã¥terkomma rätt sÃ¥ ofta Ã¥r efter Ã¥r. Dvs, upplevd tyst och "behaglig" aktuell L/L värmepump. SÃ¥väl utedel och innedel. Dock hittade jag ingen som kändes 2011 aktuell.  :-\

Fråga 1). Ni som har har/haft olika pumpar eller installatörer som får se och uppleva dem i olika miljöer, vilken är rekommendationen idag (fläkläge medel - max)? Edit: Det gäller en ca 6kw pump för mina 133kvm.
Fråga 2). Om jag placerar utedelen på markstativ utanför vardagsrummet på bottenplan (1,5 plans hus, trä -77), kommer ljudet höras upp till sovrummet som är ovan vardagsrummet (dvs övervåningen). Alternativet är att ha den i trappen i hallen men då kommer fläktsuset höras upp till de 3 väldigt närliggande sovrummen på övervåningen med dörrar just mot trappen.

Jag vill/måste undvika dova tröttande ljud, resonansljud som fortplantar sig till sovrum osv samt högfrekventa ljud. Ingen omöjlighet kan jag tycka, men samtidigt inte en självklarhet när man läser diverse trådar.

Avgörande 3 faktorer för att bäst uppnå mitt mål är om jag förstått det rätt är: Placering (markstativ, plats osv), pumpmodell vid medel - max hastighet på innerdel och rätt installation utförd!?

Tack på förhand!

« Senast ändrad: 12 september 2011, 11:11:58 av elpapo »

Utloggad elpapo

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 27
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Tysta/behagliga värmepumpar 2011? Placering? Erfarenheter?
« Svar #1 skrivet: 12 september 2011, 13:22:45 »
En snabbjämförelse efter test på energimyndighetenshemsida visar följande:
http://energimyndigheten.se/Templates/Public/Pages/ProductGroupPageCompare.aspx?productGroupId=20&productCompareList=593,405,247,242,226,225,240,237,223,408&PageID=5140

Panasonic HE9LKE verkar skaplig... men kanske för liten för mig?! Populära FD25:an verkar även den bra. De jag frågat är nöjda med sin fd25:a men ingen som visat något större wow tecken. :P

Electrolux (verkar för klen vid kallare grader) visar pÃ¥ pappret lÃ¥ga db värden, men som ni alla säger sÃ¥ kan man inte helt lita pÃ¥ bara dem. (Dock brukar det ge en hint, märkte jag särskilt tydligt pÃ¥ kyl/frys jag köpte i helgen. 38db vs 43db tyckte jag var en skaplig skillnad, men ok... var väl "olika" ljud karaktär där med...  ::))

Utloggad elpapo

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 27
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Tysta/behagliga värmepumpar 2011? Placering? Erfarenheter?
« Svar #2 skrivet: 12 september 2011, 17:28:26 »
Lutar Ã¥t en ME q heat 630 (fd25) nu... tänkte beställa imorgon... stoppa mig om jag tänker fel.  huvuddunk  ;D

Utloggad E.T.

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 33
  • Karma +0/-0
SV: Tysta/behagliga värmepumpar 2011? Placering? Erfarenheter?
« Svar #3 skrivet: 12 september 2011, 18:46:29 »
Lutar Ã¥t en ME q heat 630 (fd25) nu... tänkte beställa imorgon... stoppa mig om jag tänker fel.  huvuddunk  ;D
Hej! Det kan vara intressant att ta en titt på nya fujitsu ASYA09-12 LE, har själv ingen erfarenhet av den men jag har en tanke på att själv köpa 12an inom kort, eller så blir det fd25an.
Bor med fru och 3 flickor i  Österbotten 1½-plans hus byggt 1998,  150,5 m2 totalt,  direkt el radiatorer 5st. alla utom en avstängd efter L/L pump blev monterad, el golvvärme pÃ¥ 25,1 m2, 4,8m takhöjd i vardagsrum med tillhörande loft 15 m2 och gavelkammare 14,5 m2. Ingen värmekälla pÃ¥ vinden, värmen kommer ändÃ¥ dit mer än tillräckligt. 1 st. nunnaspis 1750 kg som jag eldar i vid kall väderlek, Ilto värmeväxlare med cirkulationsluft.  Väldigt öppen planlösning, 1 st L/L pump Fujitsu LEC-N 12 innsatt sep. 2011. Innetemperatur 22-23 grader. FristÃ¥ende isolerat garage 30,0 m2 med förrÃ¥d 12,3 m2. NÃ¥gra glödlampor mÃ¥nga energi lampor ännu mera halogen lampor. Totala el förbrukning 2010 = 16224 kwh 2011=14331 kwh 2012=14727 kwh. Fr.o.m 2013 10 graders grundvärme i garage och förrÃ¥d =15207 kwh. 2014=13622 kwh. 2015=13881 kwh. 2016=13743kwh.

Utloggad Thiasvovve

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Bohus
  • Antal inlägg: 62
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
SV: Tysta/behagliga värmepumpar 2011? Placering? Erfarenheter?
« Svar #4 skrivet: 24 september 2011, 16:27:29 »
Jag har precis fått nya Panasonic NE9MKE i drift och jag måste säga att jag är otroligt imponerad över tystheten på innedelen.
Hur utedelen låter beror ganska mycket hur kraftiga vibrationsdämpare.
Har köpt båda mina pumpar från Nettovärmepumpar,och där har jag fått med riktiga prylar,så hur utedelen låter beror ganska mycket på hur kraftiga vibrationsdämparna är.
Så i ditt fall rekomenderar jag dig att satsa på en NE12MKE.
Hus från 1929 på 63/25kvm plus inreddkällare.
vattenburen elvärme.Panasonic NE9MKE .Mitsubishi Heavy Industries  SRK20ZGX-S luft/luft värmepump samt en Keddy 510 spiskassett.

Utloggad elpapo

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 27
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Tysta/behagliga värmepumpar 2011? Placering? Erfarenheter?
« Svar #5 skrivet: 24 september 2011, 19:58:44 »
Tack för svar!

Jag köpte en ME QHEAT 660 (FD35) med stativ. Placering blev i trappen i hallen. Har haft 2st olika kyltekniker hemma, båda säger olika. Ena säger att trappan är bäst för att kunna nå båda våningsplanen (1,5 plans hus) medans den andra säger att största rummet i vardagsrummet är bäst.

QHEAT 660 (fd35) istället för QHEAT 630 (fd25): Enligt Canvacs säljare och tekniska support så ska den större kompressorn kunna jobba lugnare och därmed tystare jämfört med QHEAT 630:n. Jag fick betala 1000kr mer för QHEAT 660 jämfört med QHEAT 630, vilket gjorde det enkelt att välja den större pumpen. Placeringen i hallen tror jag kommer att störa mig minst, men det återstår att se. Montören placerade innerdelen högt upp i trappan, blåser jag rakt ut så blåser jag nästan i höjd med golvet på övervåningen. Bra eller inte vet jag ej, vi får se när det är klart. Ett + är att kylan kanske kan blåsas upp på sommaren. Värmen får jag sikta ned i golvet mellan den öppna trappen.

Återkommer när det är klart och igång.

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8467
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
Är säljaren som gav dig fakta om kompressorn i FD25 och FD35 samma person som rekomenderar markstativ på en singelbädd
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad elpapo

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 27
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Tysta/behagliga värmepumpar 2011? Placering? Erfarenheter?
« Svar #7 skrivet: 24 september 2011, 22:05:06 »
Är säljaren som gav dig fakta om kompressorn i FD25 och FD35 samma person som rekomenderar markstativ på en singelbädd

Nej, det är installatören/kylteknikern från min lokala butik som själv rekommenderade/envisades med att singel räcker. Canvac eller säljaren har jag inte pratat med om det. Canvac var på "turne" och besökte min stad, han gav mig dessa uppgifter om pumparna. Jag ringde Canvac tekniska support efteråt för att kolla om de säger samma, det gjorde de. "Vanliga" säljaren i butiken i min lokala affär gjorde en ok deal på paketpriset då de hade Canvac besök, annars hade jag säkert beställt av dig då du också har bra priser.

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8467
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
Tänkte mest pÃ¥ att det är samma modell av kompressor i FD25 och FD35  ;)
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad elpapo

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 27
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Tysta/behagliga värmepumpar 2011? Placering? Erfarenheter?
« Svar #9 skrivet: 06 september 2012, 11:23:08 »
Hej!

För den som är intresserad, sammanfattning efter ca 1års användning av pumpen QHEAT 660.

Vi köpte huset sommaren 2011, installerade direkt en luft luft värmepump QHEAT 660. Vi har småbarn (2st) och därmed 1 mer familjemedlem än förra ägarna i hushållet, vi ökade dessutom innetemperaturen med 5 grader (17 till 22) och har använt den som AC på sommaren flertalet timmar.

Trots detta sänkte vi förbrukningen med ca 9000 kWh pÃ¥ ett Ã¥r, nästan en halvering. Visst var det en mild vinter, men ändÃ¥... jag är nöjd! (Bara för att jag gjort denna kommentar nu sÃ¥ kommer det bli en smällkall vinter och förbrukningen blir en helt annan. ;)  )

Det visade sig att i mitt fyrkantiga 1,5 plans hus från -78 med innedelen i trappan som är placerad vid ytterdörren nästan i mitten av husets framsida var en bra placering. Att installatören satte innedelen "för högt upp" i trappan än överenskommet visade sig även det bra. Grannarna hävdar att deras innedel inte mäktar med att värma överdelen. De använder element. Min värmer både uppe och nere, inget "lock" eller andra fenomen. Jag har när det var som kallast endast haft 1 element på i tvättstugan pga vill inte ha den dörren öppen då det alltid är lite "stökigt där". Annars inga element på alls! Över -20 grader och pumpen tuffar på utan problem, ändrade då utblåset till pendlande rörelse för att värma övervåningen mer. Vi planerade att installera golvvärme när vi renoverar hallen, det är nu uteslutet till min frus stora missnöje. Varmaste rummet i huset är hallen där innedelen är installerad (i trappan)... 26 grader är det oftast där. Blir golvvärme i tvättstugan istället = lite gladare fru. ;) På sommaren kyler den golvet på övervåningen, visst skulle jag vilja ha kylan ännu högre upp men det duger. Sänker temperaturen med några grader efter några timmars användande vilket är otroligt skönt när man ska gå och lägga sig.

Detta är min första värmepump, till minus sidan är att jag måste använda fläktläge 3 (näst högsta) för jämnan, de lägre gör ingen nytta vintertid. Då låter den för mycket för att jag ska vara nöjd. Både utedel och innedel. Det är säkert inte mer än konkurrenterna, antagligen lägre!? Men hursomhelst så vill ja ha det tystare ändå! Jag löser det dock genom att stänga dörren och har den på glänt vilket dämpar ljudet och blir lite svalare i sovrummet. Ingen annan i familjen kommenterar ljudet, är väl jag som är ljudallergiker.

Hoppas det var till intresse för någon som velar och tvekar lika mycket som jag gjorde. :)

OBS, detta är bara en reflektion på hur det fungerar för mig som bor i Sörmland i ett halvbra isolerat trähus 1,5plan från 1978 och min planlösning. Antar att det ter sig olika från hus till hus och var man bor i landet.

BTW, stativet står fortfarande på singelbädd. Så långt, så gott...
« Senast ändrad: 06 september 2012, 11:33:59 av elpapo »

Utloggad shelter

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 388
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Tekniknörd
SV: Tysta/behagliga värmepumpar 2011? Placering? Erfarenheter?
« Svar #10 skrivet: 06 september 2012, 13:37:25 »
Roligt att du är nöjd!

Min första värmepump satt i trappen (fanns när jag flyttade in) men den placeringen funkade inget vidare i mitt hus. All värme som blåste ner samlades i ett hörn vid taket på nedre plan och spred sig inget vidare.

SÃ¥ man kan aldrig veta hur resultatet blir.
« Senast ändrad: 06 september 2012, 13:43:19 av shelter »
Panasonic CU-6501 AVT (CU-E12EKEB)
Fujitsu LEC-N 12

Utloggad elpapo

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 27
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Tysta/behagliga värmepumpar 2011? Placering? Erfarenheter?
« Svar #11 skrivet: 06 september 2012, 14:12:47 »
Roligt att du är nöjd!

Min första värmepump satt i trappen (fanns när jag flyttade in) men den placeringen funkade inget vidare i mitt hus. All värme som blåste ner samlades i ett hörn vid taket på nedre plan och spred sig inget vidare.

SÃ¥ man kan aldrig veta hur resultatet blir.

Sant, inget verkar självklart hur det blir i slutändan när systemet är igång.

För mig så blåser innedelen genom trappan och ut till köket och vardagsrum vars ingångar pekar rakt mot utblåset. Datarummet till höger innan vardagsrummet får värme även den efter vägen. Likaså Toalett och tvättstuga som på vänster sida tar värme på lika vis.

Värmen i hallen stiger och går till övervåningen vars alla dörrar pekar mot trappan och på så vis värms upp med. Toaletten på övervåningen är lite utsatt för att bli kall men värmen letar sig in även där. Förra året installerades ett element där men användes aldrig i vintras, värmen har en förmåga att sprida ut sig!

Enda rummet som är svalt är matsals/finrummet som ligger allra längst bort från utblåset, genom hall och vardagsrum och då rundar man 2st 90graders hörn dvs blåsten kan inte ta sig dit. Men när det var som kallast i vinter var det iallafall 19grader i det rummet vilket är bra när man är många i sällskap. Visst har jag element om det behövs och jag ser mig inte som snål, 22-23 grader inomhus är ganska varmt...

Utloggad raptus

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1019
  • Karma +0/-5
  • Daikin Synergi 40 ( Caldo XR 40)
SV: Tysta/behagliga värmepumpar 2011? Placering? Erfarenheter?
« Svar #12 skrivet: 06 september 2012, 19:23:46 »
Artig lesning at dere deler erfaringer . Har byttet min gamle Toshiba mot ny ME FD 35 . Har lekt litt med den , Ã¥ har endt med Ã¥ koble vekk i-see funksjon Ã¥ har samme blÃ¥seretningsinnstilling som pÃ¥ gamle Toshiba`n omtrent   :) . Store forhÃ¥pninger til ME , Toshiba`n klarte huset alene til -12 . Antar ME tar seg greit av hele huset til ihvertfall -18 . Skal prøves   8)

Raptus
Daikin Synergi 40 som erstattet Mitsubishi Electric FD35 VABH som tidligere erstattet Toshiba RAS B 13 GKVP-E .

Utloggad energi nisse

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Tysta/behagliga värmepumpar 2011? Placering? Erfarenheter?
« Svar #13 skrivet: 15 september 2012, 11:43:43 »
hej har erfarenhet av hitachi 25 premium den är vädig tyst i drift.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!