0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Låter lite lågt med börvärde 20 C på golvvärmen (om det är vatten tempen du menar), jag kör med 28C. Som du beskriver verka det vara rätt, börvärde 20 och fram 28 då bör ventilenstänga och recirkulera vattnet i golvärmeslingan, men var sitter pumpen. Blandningsvetilen borde vara före pumpen.
.... OK, jag såg att du hade en motor monterad, då går den att ansluta fel.Kan du ta kort på installationen?
Jupp, den går att dra ut ett hack och sedan går den att manövrera manuellt, sedan går den att dra bort helt och då kommer man åt skruven under för att demontera den.
de här shuntarna kan vara lite knöliga att ställa in, det lättaste är om du kan få motorn att gå halvvägs på den rödmarkerade skalan och sedan stänger du strömmen till den.Demontera motorn och titta på axeln från shunten, den har en skåra på ena sidan, den skåran markerar var stoppet inne i schunten befinner sig.vrid axeln så den står mittemellan de portarna som används.återmontera shuntmotorn, nu är shunten rätt ställd men den kan fortfarande gå baklänges. vrid upp kurvan på max och se så den rör sig mot det röda området på shuntmotorns visare.ang. fördelaren, det KAN spela roll om den är kopplad baklänges. Roth tex. går inte att köra åt fel håll, deras ventiler fubgerar som backventiler också
Tack! Ska kolla hur den är ställd. I morse så stod den fullt öppen med börvärde 27 och framledning 21. Drog ut ratten och ställde om till "stängt" och tempen gick up till samma temp som i resten av systemet efter några minuter. Angående fördelaren, så sade Uponor att i detta fall spelar det ingen större roll, men vore lite knasigt om man vill använda deras kontrollsystem eftersom den ersätter de vita hattarna med nån typ av motor och den bör sitta på tilloppet. Men jag kör styrningen från min EcoZenith och sen stryper in de enskilda slingorna (just nu bara en, men planerar att ha golvvärme i resten av nedervåningen när jag gör om de andra golven) så det ska funka OK. Dock kommer jag att påpeka detta när jag får tag på installatören; har en fin lista av deras misstag jag tänker gå igenom...
Fick ut "rörmokaren". Visst fasen var shunten fel; den var ställd så att "öppen" stängde tilloppet från värmesystemet och "stängd" inte stängde något utan blandade returen och värmetilloppet.Sen visade det sig att de felkopplade förgreningarna spelade lite roll, då den som SKA vara tillopp var kopplad till det som SKA vara tillopp på slingan (dvs den som går längs med ytterväggen). Så de behöver vända på rören som går till förgreningarna.Sen sade de rakt ut att det "finns ingen anledning" att de skulle stängt strypventilen på slingan. Med andra ord måste det vara jag som varit inne och pillat på saker bara för att jag saknar deras sällskap.
men då kunde dom passa på och öppna strypventilen "som du måste ha stängt" när dom ändå skulle fixa sina tabbar