Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Byta till klass A pumpar (Grundfos Alpha 2)?  (läst 64959 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Ewald

  • Civilingenjörsexamen i väg och vattenbyggnad
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västmanland
  • Antal inlägg: 4402
  • Karma +2/-4
  • Kön: Man
  • Hej
SV: Byta till klass A pumpar (Grundfos Alpha 2)?
« Svar #45 skrivet: 11 september 2011, 22:06:50 »

Så om pumparna håller i 5 år så blir den dyrare pumpen billigare.

Dyrare: 1500 + 5 * 5,75 * 1.25 * 10 = 1,860:- totalkostnad
Billigare: 500 + 5 * 5,75 * 1.25 * 40 = 1,937:- totalkostnad

Sedan hur längre tiden går så blir bespsringen med den dyrsre pumpen större och större.

Nu räknar du med "fel värden" om vi tar mina antaganden förut.

Jag antog att befintlig pump drar 46 W.

Klass A pumpen drar ca. 12 W och den billigare alternativet drar ca. 36 W.

Om nu t.ex. den gamla pumpen går sönder och man måste byta pumpen kan man ju fråga sig om det löner sig med klass A pumpen eller den billigare alternativet.

Om man nu - som du - tittar hur det ser ut efter 5 år bör rökningen se ut så här:

Dyrare: 1500 + 5 * 5750 h * 1.25 * 12 W * 1/1000 = 1,931 :- totalkostnad
Billigare: 500 + 5 * 5750 h * 1.25 * 36 W * 1/1000 = 1,794 :- totalkostnad

Efter 5 år är det lönsamare med den billigare och mindre effektiv pump. Men tror efter cirka 6 år ligger den effektivare pump före den mindre effektivare, men billigare pump.

Men här rör det ju om vilken pump man ska välja. Livslängden är väl längre än 5 år på både den effektivare och den mindre effektiva.

Utloggad Ewald

  • Civilingenjörsexamen i väg och vattenbyggnad
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västmanland
  • Antal inlägg: 4402
  • Karma +2/-4
  • Kön: Man
  • Hej
SV: Byta till klass A pumpar (Grundfos Alpha 2)?
« Svar #46 skrivet: 11 september 2011, 22:12:21 »
@ ridax

Du tittade nu på en annan situation.

Jag antog ju en situation där t.ex. den gamla pumpen inte måste bytas (mot en klass A pump eller en mer effektiv pump) och att den teoretisk fungerar felfritt under t.ex. obegränsad tid. Men den är bara oeffektiv.

DÃ¥ har du en annan situation.

Utloggad Ewald

  • Civilingenjörsexamen i väg och vattenbyggnad
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västmanland
  • Antal inlägg: 4402
  • Karma +2/-4
  • Kön: Man
  • Hej
SV: Byta till klass A pumpar (Grundfos Alpha 2)?
« Svar #47 skrivet: 11 september 2011, 22:27:27 »
Situationen jag tittar på ser med din metod/räkning ut så här:

Klass A: 1500 + 5 * 5750 h * 1.25 * 12 W * 1/1000 = 1,931 :- totalkostnad
Bef. pump: 0 + 5 * 5750 h * 1.25 * 46 W * 1/1000 =  1,653:- totalkostnad

Egentligen helt logiskt att resultatet blir så här efter 5 år ! Vi har ju kommit fram att återbetalningstiden för klass A pumpen är 6,14 år ....

Nu kan du också göra kalkylen med en ny pump som drar 36 W eller så ...
« Senast ändrad: 11 september 2011, 22:33:53 av Ewald »

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3406
  • Karma +4/-7
SV: Byta till klass A pumpar (Grundfos Alpha 2)?
« Svar #48 skrivet: 11 september 2011, 23:13:58 »
VadÃ¥ "fel" värden.  Vad är det som säger att dina värden är de sanna och korrekta?  Snarare tvärtom sÃ¥ skulle jsg viljs pÃ¥stÃ¥ att de är tagna helt ur luften och du har ingen som helst substans bskom dina antagna effekt-siffror.  Jag bara tog ett exempel och räknade fram exakt break-even mellan tvÃ¥ pump-alternativ.  Du kan göra precis likadant med vilka ingÃ¥ngsvärden du vill och det finns inget som helst magiskt med fem Ã¥r.  Det vsra barw det som blev resultatet med de ingÃ¥ngsvärden som jag använde och sedsn räknade jag framlänges i en rak beräkning med de tvÃ¥ olika alternativen för att du skulle förstÃ¥ jämförelsen.

Jag tror inte alls pÃ¥ dina effektjämförelser.  A-pumpen drar inte alls sÃ¥ mycket, alternativt sÃ¥ kommer inte din "kassa" pump dra alls sÃ¥ lite sm du tror. T.ex. SÃ¥ slog jag upp den UPS 25-40 med B-klassning som du föreslog och den drar enligt specen 40-45W vid 4m (nÃ¥ja, den klarar inte mer än 3m om d skall ha nÃ¥got flöde).

Men om vi bortser från det och använder de ingångsvärden som du valde 12w och 36w så blir det ju 800/30 = 4 år 8 månader.

Nu räknar vi framlänges på 5 år:
bra pump: 1500 + 5 * 5,75 * 1,25 * 12 = 1931
dålig pump: 700 + 5 * 5,75 * 1,25 * 36 = 1994

SÃ¥ efter 5 Ã¥r sÃ¥ har den dyrare pumpen blivit billigare än den billiga. Och ju längre tiden gÃ¥r desto mer tjänar man.  5 Ã¥r fÃ¥r ju anses vara en mycket kort driftstid för en cirkulationspump.  Där talar vi ju ofta om 20 Ã¥r gamla pumpar...

Som du ser så blev det ingen större skillnad i break-even tiden...

Ditt resonemang om att den befintliga pumpen hÃ¥ller hur länge som helst gÃ¥r jag inte in pÃ¥.  Tycker det är allt för optimistiskt att tro pÃ¥ nÃ¥got sÃ¥dant och för övrigt om jag nu plockar ut en pump som kan gÃ¥ hur länge som helst, sÃ¥ säljerju lätt en sÃ¥dan pump pÃ¥ blocket och fÃ¥r in pengwr den vägen, alternativt använder jag den i min frikyleinstallation där drifttiderna inte är sÃ¥ lÃ¥nga och fÃ¥r pÃ¥ sÃ¥ sätt 100% av priset tillbaka och kan minska inköpskostnaden för den fina pumpen med 700:-.

Självklart måste en pump som du garanterar går i oändligheten vara värd multum.
« Senast ändrad: 11 september 2011, 23:44:37 av Ridax »
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad eleson

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kungälv
  • Antal inlägg: 721
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Byta till klass A pumpar (Grundfos Alpha 2)?
« Svar #49 skrivet: 11 september 2011, 23:24:49 »
Den pumpen kostar exakt samma som 25-40 på dahl.
Skulle jag sälja den till dig för 2105 skulle jag förlora 395 spänn på det :'(
Otroligt att det kan vara så, det går knappt att vara röris längre.Så gott som allt material som finns kan man köpa billigare på en nätaffär.
Hur kan en privatperson som köper en CP i livet få den billigare än en röris som köper över 100 st???

Det är nog inge svårt att vara röris. Byt leverantör av prylarna bara. Din lev o nätsäljaren köper säkert prylarna till samma pris.
Din sista fråga är bra, men skall ställas till din Lev ... För det är bombsäkert att nätsäljaren inte förlorar pengar på dem.
/E
170 kvm + 90 kvm källare + 60 kvm garage, radiatorer
då 3.5 m3 olja,
nu Thermia D10 + 180 m borrhål

Utloggad Ewald

  • Civilingenjörsexamen i väg och vattenbyggnad
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västmanland
  • Antal inlägg: 4402
  • Karma +2/-4
  • Kön: Man
  • Hej
SV: Byta till klass A pumpar (Grundfos Alpha 2)?
« Svar #50 skrivet: 11 september 2011, 23:42:10 »
@ ridax

Effekten som pumpen drar varierar mellan 5 och 48 W ! Jag antar att den drar 12 W i snitt !

• max Förderhöhe: 60 dm
• Betriebstemperatur 2°-110 °C
• Betriebs-/Nenndruck: PN 10
• Stromart: 1~230V/50Hz
• Leistungsaufnahme:5 bis 48W
• Schutzart: IP 42
• Rohranschluss-Verschraubung: R 1/G 1½
• automatische Nachtabsenkung
• Energieklasse: A
• Baulänge: 180 mm




De andra pumpar jag tittade på är inte varvtalsreglerade. De drar t.ex. minst 30 W eller 36 W i "steg 1". Det beror sen på hur den är inställd !

Sen måste du ta hänsyn att det inte finns några investingeringskostander vid den befintliga pumpen dvs den som drar 46 W.

Värden jag tar är erfarenhetsvärden. Jag brukar titta hur mycket pumparna drar. En Grundfos UPS 25-30 frar t.ex. mellan 25 W i steg 1 och 55 W i steg 3.

             A        W
           0,10     25
           0,16     40
           0,24     55
   
             IP 44
           TF 110
           Max.  10bar

           Rohranschluß: G 1 1/2"

Utloggad Ewald

  • Civilingenjörsexamen i väg och vattenbyggnad
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västmanland
  • Antal inlägg: 4402
  • Karma +2/-4
  • Kön: Man
  • Hej
SV: Byta till klass A pumpar (Grundfos Alpha 2)?
« Svar #51 skrivet: 11 september 2011, 23:46:09 »
Sen beror det vad man vill räkna på. Glöm inte att man inte har några investingeringskostnader vid befintliga pumpar som är inbyggda.




Utloggad Ewald

  • Civilingenjörsexamen i väg och vattenbyggnad
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västmanland
  • Antal inlägg: 4402
  • Karma +2/-4
  • Kön: Man
  • Hej
SV: Byta till klass A pumpar (Grundfos Alpha 2)?
« Svar #52 skrivet: 11 september 2011, 23:58:57 »
Här är värden som en Grundfos Alpha 25-40 har (inte Alpha 2 !!!!)

            A           W       
            0,28        60  Max
            0,19        25   Min

            IP 42
            TF 110
            Max. 10 bar
            Rohranschluß: G 1 1/2"


Som du konstaterar tar jag ganska realistiska värden.

Vanligtvis löner det sig med klass A pumpar som Grundfos Alpha 2.

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3406
  • Karma +4/-7
SV: Byta till klass A pumpar (Grundfos Alpha 2)?
« Svar #53 skrivet: 12 september 2011, 00:06:16 »
Ja, frÃ¥gan är väl snarast vad du har för erfarenhet...  I ingen av mina fastighter räcker en 25-40 pÃ¥ lägsta steget.  Inte ens högsta steget räcker till jämt och dÃ¥ drar den 45W.

När det gäller ingen investeringskostnad för pumpar som är inbyggda och som du garantrar hÃ¥ller i oändlig tid sÃ¥ har vi redan tagit upp det.  De pumparna använde man ju till nÃ¥got annat eller säljerpÃ¥ blocket.  Vem vill inte ha en pump som du lovar aldrig gÃ¥r sönder och som trots en Ã¥lder pÃ¥ 10 Ã¥r är precis lika fräsch och hÃ¥ller lika länge (till) som en ny pump.

För övrigt är det ju som du lätt ser ingen som helst kont att räkna hem en ny pump även om du antar att alternativet är din ezisterande superpump som aldrig gÃ¥r sönder.  Du har ju själv räknat fram en Ã¥terbetalningstid pÃ¥ den pumpen om jag minns rätt och en cirkulationspumps livslängd är ju ofta 20 Ã¥r sÃ¥ det är lika lätt att räkna hem den som själva bergvärmeinstallationen.
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3406
  • Karma +4/-7
SV: Byta till klass A pumpar (Grundfos Alpha 2)?
« Svar #54 skrivet: 12 september 2011, 00:13:12 »
Här är värden som en Grundfos Alpha 25-40 har (inte Alpha 2 !!!!)

            A           W       
            0,28        60  Max
            0,19        25   Min

            IP 42
            TF 110
            Max. 10 bar
            Rohranschluß: G 1 1/2"


Som du konstaterar tar jag ganska realistiska värden.

Vanligtvis löner det sig med klass A pumpar som Grundfos Alpha 2.
VadÃ¥ realistiska värden?  Du mÃ¥ste väl titta pÃ¥ pumpkurvorna för att se var pÃ¥ kurvan du hamnar när det gäller difftryck och flöde för att kunna veta nÃ¥got om vad som är realistiskt värde. 
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad Ewald

  • Civilingenjörsexamen i väg och vattenbyggnad
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västmanland
  • Antal inlägg: 4402
  • Karma +2/-4
  • Kön: Man
  • Hej
SV: Byta till klass A pumpar (Grundfos Alpha 2)?
« Svar #55 skrivet: 12 september 2011, 00:32:23 »
@ ridax

Ja, vanligtvis måste man veta systemkurvan och pumpkurvan. Sen kan man konstruera driftpunkten .... osv

Man har ett slutet system där man summerar upp alla "motstånd" i systemet. Sen kan man välja en pump.

Nu känner jag inte dina byggnader. Vid en vanlig villa räcker det ibland med en pump med en tryckhöjd på 4 m. Om man byter pumpen ser man dessutom vilken pump det är som är inbyggd .... hur kraftig den är.
 osv.


Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Byta till klass A pumpar (Grundfos Alpha 2)?
« Svar #56 skrivet: 12 september 2011, 09:08:38 »
hur mycket drar de pumpar i samma storleksklass som inte är A-klassade?

är det så illa att om jag kör på kontinuerlig effekt (ex alpha2) så är besparingen 0 jämfört med en B eller F klass pump?
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3406
  • Karma +4/-7
SV: Byta till klass A pumpar (Grundfos Alpha 2)?
« Svar #57 skrivet: 12 september 2011, 10:09:55 »
hur mycket drar de pumpar i samma storleksklass som inte är A-klassade?
är det så illa att om jag kör på kontinuerlig effekt (ex alpha2) så är besparingen 0 jämfört med en B eller F klass pump?
Nej.  Det är tvÃ¥ saker som gör de A-klassade pumparna vi diskuterar strömsnÃ¥lare.  Dels drar de mindre energi i sig, främst pÃ¥ grund av att de använder permanentmagneter.  T.ex. i min Nibe 1210 VP sÃ¥ satt det en cirkulationspump som drog 115W i högsta läget (och det är det läget jag körde och som behövdes för mitt system).  Bytte ut den mot en Wilo Stratos Eco 1-5 och kör den sÃ¥ att den utför samma arbete som den gamla pumpen.  Den nya pumpen drar 40W, vilket alltsÃ¥ ger en besparing pÃ¥ 431 kWh (ca 540 kronor) pÃ¥ ett Ã¥r (8 mÃ¥naders drift).  Pumpen kostade 1,600:- i inköp och är alltsÃ¥ insparad pÃ¥ 3 Ã¥r (vilket var förra Ã¥ret).  Nu har jag alltsÃ¥ gÃ¥tt ca 500:- plus pÃ¥ affären och har mÃ¥nga fler Ã¥r att se fram emot med 500:- besparing.

Sedan har de flesta (alla?) A-klassade pumpar nÃ¥gon typ av "intelligent" styrning som gör att de själva kan variera varvtalet beroende pÃ¥ vilket behov huset har.  När mÃ¥nga radiatorer/termostater stryper i ett 2-rörssystem sÃ¥ drar pumpen ner pÃ¥ hastigheten och sparar pÃ¥ detta sätt ocksÃ¥ energi.  Men det är inte alltid man kan tillgodogöra sig den besparingen i sitt system, det beror lite pÃ¥ hur det ser ut (en del kör ju med helt "öppna" termostater och en del har ettrörssystem).  I mitt fall ovan sÃ¥ har jag alltsÃ¥ INTE konfigurerat pumpen att själv reglera hastigheten, utan den gÃ¥r som en helt "dum" pump pÃ¥ fast hastighet men sparar ändÃ¥ mycket energi.
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad Ewald

  • Civilingenjörsexamen i väg och vattenbyggnad
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västmanland
  • Antal inlägg: 4402
  • Karma +2/-4
  • Kön: Man
  • Hej
SV: Byta till klass A pumpar (Grundfos Alpha 2)?
« Svar #58 skrivet: 12 september 2011, 10:12:16 »
hur mycket drar de pumpar i samma storleksklass som inte är A-klassade?

är det så illa att om jag kör på kontinuerlig effekt (ex alpha2) så är besparingen 0 jämfört med en B eller F klass pump?

Som du kan se ovan.

Klass B pump som klarar 4 meters tryckhöjd drar 25 - 55 W

Pumpar som är kraftigare (6 m tryckhöjd) drar mer. En WILO med 6 m tryckhöjd som jag har hemma drar från 46 - 93 W, men den är redan 3 år gammal och tillverkades i Kina.

Men jämför:

Grundfos Alpha 2 25-40 drar ca. 5 - 22 W
Grundfos Alpha 2 25-60 drar ca. 5 - 48 W

Grundfos Alpha 25-40 drar ca. 25 - 40 W

Vanliga pumpar m. 4 m tryckhöjd : 25 - 55 W cirka

Nya pumpar m. 6 m tryckhöjd .... upp till max. 80 W skulle jag gissa.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Byta till klass A pumpar (Grundfos Alpha 2)?
« Svar #59 skrivet: 12 september 2011, 10:25:03 »
mm jag har en alpha 2 25-60 tror jag.

Eftersom jag inte har fått mina living connect ännu så är allt helt öppet, inte ens instrypt ännu. Pumpen är på auto och går alltid upp i 48w efter någon minuts gångtid.

Jag har beräknat 5 månader full tid och 3 månader halv tid = 3600h + 1080h = 4680h x 1.3kr x0,048kwh = 300kr

Min förhoppning är att den när väl instrypning är klar och termostater börjar jobba att den ibland gÃ¥r lite lugnare och inte kör full fart hela tiden. SÃ¥ jag inte dör kWh-döden!  :o
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 376
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!