0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Förlåt att jag tog fel pump (Grundfos alpha 2 15-40)Billigaste priset på en Grundfos Alpha 2 25-40 skall vara 2400:- vilket gör att du sparat in diffen mot en UPS på ca 4 år.
@ cougarHar du priser ang. den här pumpen ? http://www.flygt.se/3349122.pdfInsider tipps ? Verkar verkligen vara ett bra alternativ.
Ja, okej. Så du tycker att det inte löner sig att ha klass A pumpar ? Jag tänker ju allmänt, alltså inte i kombination med värmepumpar utan om en cirkulationspump är inbyggd i en vanlig radiatorkrets eller i golvvärmeslingan etc.
Men den billigaste Grundfos Alpha 2 25-40 kostar kring 1500 EUR i Tyskland (inkl. moms). Billigaste priset jag vet. Den är ganska vanlig idag. Den starkare Alpha 2 25-60 kostar lite mer.
Jag tror den ligger på ca 1.500kr +moms ordinarie pris, men jag vet att dom kör driver med jämna mellanrum och då dyker dom lite till.Jag har kört med dom i ett år nu och dom har funkat väldigt bra hittils.
Jo, det lönar sig. Men man måste räkna in värmeförlusterna i återbetalningskalkylen för att få rätt siffror.
Vart köper du dem så billigt LMF? Det är 400 spänn billigare än vad jag ska pröjsa på dahl efter alla mina rabatter.
Jo, men den mesta värmeenergin värmer vattnet och kommer huset tillgodo via radiatorerna. Detsamma gäller brinepumpen - Den värmer brinet en liten aning, vilket ger värmepumpen lite bättre COP...
Min cp går hela tiden borde bli ca 8700 tim.