Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Driftstopp pÃ¥ Spliten  (läst 2228 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad suzuki

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 54
  • Karma +0/-0
Driftstopp på Spliten
« skrivet: 09 september 2011, 08:02:59 »
Hej.
Mitt första driftstopp >:(. Ett lågt vinande ljud från pannrummet i morse. Hörde det från köket.
Gick ut och kollade. Och mycket riktigt, ett ilsket rött sken från pannan. Stod bara Nibe på displayen, ingen felkod. Klockan gick en timme efter. Slog av och på huvudströmbrytaren, och pannan och utedelen puttrade igång. Hann inte kolla vidare. Vad kan ha hänt? Sc:,h
/Suzuki

Utloggad suzuki

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 54
  • Karma +0/-0
SV: Driftstopp på Spliten
« Svar #1 skrivet: 09 september 2011, 09:26:40 »
Hej igen.
Hittat anledningen till stoppet(hoppas jag) Hörde på nyheterna att det varit strömavbrott i vårt område. Märkte dock inget av det hemma, märkligt nog. Inga blinkande klockor osv.
/Suzuki

Utloggad jonasb

  • En väldigt glad amatör med teknikintresse. Kan mer om reglersystem än om kompressorcykeln!
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • e-logger
SV: Driftstopp på Spliten
« Svar #2 skrivet: 12 september 2011, 23:24:28 »
Men strömavbrott skall/måste den klara. Det borde inte finnas något motorskydd som kan lösa ut heller eftersom
kompressorn är en 1 fas apparat! Mystiskt!!!
1790 tals stockhus i Stockholmsområdet, 140 m2 uppvärmd yta, konverterat till vattenburet 2007-2009, golvkomfortvärme + radiatorer, 50 m Aqua quattro kulvert, VVC, Nibe split installerad Dec 2009.

Utloggad suzuki

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 54
  • Karma +0/-0
SV: Driftstopp på Spliten
« Svar #3 skrivet: 13 september 2011, 08:55:33 »
Hej jonasb. Håller med, mysko Sc:,h. Spliten hade ju stängt ner helt. Borde det inte stått någon felkod på displayen, eller måste man gå in i menyn för att kolla? Tittar man i funktionsbeskrivningen, så verkar det finnas ett motorskydd. Kanske en spik från elavbrottet utlöste motorskyddet. Just nu går den som vanligt.
/Suzuki

Utloggad freeze 77

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 192
  • Karma +0/-0
SV: Driftstopp på Spliten
« Svar #4 skrivet: 28 oktober 2011, 19:54:49 »
Hej Suzuki!

Jag hade precis samma sak på min Split i sommras. Den startade att producera varmvatten med elpatronen trotts att den var avstängd. När jag kom till pannan lyste den rött och varmvattnet var ca 65-70 grader.
Detta hände vid ett ström avbrott på en fas. halva huset hade strömavbrott. Funderade på lösningar och Spånade på om man glömt montera. det fanns 3 st som jag tror är strömmavkännare som skall bryta om en fas bryter, om det är så, är dessa i alla fall inte monterade i min Nibe. Jonas kan man få problem i splitten om en eller 2 faser slås ut. Min Split fick i alla fall spader.

Utloggad freeze 77

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 192
  • Karma +0/-0
SV: Driftstopp på Spliten
« Svar #5 skrivet: 28 oktober 2011, 20:10:40 »
Hej igen såg att Jonas skrivit ett förslag på varför detta kunde inträffa. verkar troligare.

Inlägg:
"Hej!

Har vid två tillfällen fått problem med pumpen (troligen vid ström avbrott.)

Det var åska i luften och detta orsakade temporärt ström avbrott på en eller två faser. (man kan se det på att vissa digitala klockor i vissa av rummen blinkar och har varit strömlösa. man inte alla. Inga säkringar eller jordfelsbrytare har gått.) Då har värmepumpen startat att tillverka varmvatten ohejdat. Den röda lampan lyser i frontpanelen och den säger Com alarm. Vatten tempen var uppe i 71 grader då jag tömde systemet. andra gången 78 grader och ca 3 bar på tryckmätaren. (finns övertrycks ventil?) Jag startade om pumpen och tömde upp ett rejält bad. Då funkade den som normalt igen. Vad är detta för fel tror du Jonas? Elpatronen är ju givetvis avstängd på sommaren. Verkar inte helt säkert om man skall lämna pumpen på semestern...kanske skall stänga av den då man går på semester?


*

Svar:

"ComAlarm betyder att CPU'n har tappat kontakten med någon/några moduler som hänger på Modbusen,
där hänger bla. utedelsstyrkortet, reläkortet (som bla. hanterar el-spets), rumsstyr, mm. Vad som troligen
har hänt är att du fått en spänningsspik som har gjort att någon av modulerna som hänger på Modbusen
har spårat ur och inte längre kunnat kommunicera med CPU kortet, alternativt blockerat hela bussen.
Det där låter inte bra! En bra konstruktion hade varit att CPU'n kunde kraftcykla hela pumpen när den tappar
kommunikationen med vitala delar såsom tex. reläkortet! Det finns en passiv överhettningstermostat som troligen
är inställd på 90 grader, så varmare än så blir det inte, men ändå!
Det finns ingen inbyggd säkerhetsventil, men pumpen kom med en 2-Bars säkerhetsventil som skulle monteras
direkt ovanpå pumpen, kolla att den fungerar.

MVH/Jonas "


Mvh / D

Utloggad jonasbergh

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 37
  • Karma +0/-0
SV: Driftstopp på Spliten
« Svar #6 skrivet: 29 oktober 2011, 00:15:12 »
Kan bara tillägga att jag haft exakt samma problem:
En strömspik som ger com fel och sen blir vattnet varmt.
Stängde av pannan och tappade ur vattnet, startade sen upp och den fungerade igen.
CTC Eco El, EcoAir 107, FTX Heru 100, Skåne, Hus: Lättbetång från 1956, 175m^2 + 110m^2 uppvärm källare och garage.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!