0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Mycket bra! Tänk om alla gjorde som du Thumbsup Jag förstår ju t.ex en snickare eller rörmokare mfl som måste springa ut och in för att hämta grejer.. antingen kommer man överens om mattor/golvskydd eller också har man smidiga skor som lätt åker av->på
Varje gång du tar av dig skorna, så medge att det känns skönt..
Vi hade själva sotarmästaren på besök för många år sedan (typ 15 år sedan). Han skulle kolla vår imkanal samt skorstenen till kaminen. När han gjorde en antydan till att kliva rakt in på parketten så sa jag något liknande "du tänkte väl ta av dig skorna innan du kliver in från hallen?". Han tittade på mig som jag kom från en annan planet och tog ändå ett steg in på parketten. Där tog det stopp efterspm jag fortfarande "stod i vägen" för hans vidare passage in i huset. Det blev en kort diskussion om hur "jobbigt" det var att ta av och på sig skorna 15-20 ggr om dagen så inte tänkte han göra det nu heller. Jag stod på mig om att skulle han sota från insidan fick han vackert ta av sig skorna inna. Det hela slutade med att han åkte därifrån utan att sota.Några veckor senare fick vi faktura på "blindkörning". Ringde till sotaren och det var hans hustru som svarade. Hon skötte firmans bokföring och när jag berättade vad som utspelat sig så blev hon så j-la arg på mäster själv som inte hade något hyfs. Vad som sedan utspelade sig på deras kontor har jag ingen aning om men fakturan rev hon direkt och skulle dessutom skicka ut någon annan som skulle göra jobbet (för det måste ju göras). Ett par veckor senare kom en annan sotare, inga diskussioner om skor eller inte skor. Skorna åkte av så fort han kom in i hallen och på igen när han skulle upp på taket. Nu var han väl lite förvarnad från "mästerns" hustru men det verkade ändå som att det var naturligt för honom att ta av skorna inomhus.
Lite nyfiken på hur ni som anser att det är jag som husägare och betalande kund som har ansvaret att skydda mina golv från skit och repor, hur ni resonerar när det gäller era bilar...Är bilplåtslagare och jag blir nästan hängd i skrotum och firad knyckvis neråt om jag inte använder skydd för stolar, golv, ratt, växelspak.. Må mäsken ta syna av den bilplåtis/mek som lämnar ett avtryck in någon bil, finns många som begär in och utvändig rekond när bilen varit inne för lagning. Å det trots att bilen inte var ren när den kom in..Borde det inte vara kundens sak att göra ren bilen, om det är min sak att städa efter en snickare eller sotare? Är inte sällsynt att man vid ett bakskärmsbyte får börja med att plocka ur ett bagagerum fullt med allsköns pryttlar med allt från gamla gympadojjor till fjolårets mangoskörd.. Men gunåde mig om jag lämnar ett tumavtryck på ratten..Tror ingen sotare skulle acceptera att behöva städa sig fram till pannan..Varför resonerar folk så olika när det gäller bilen och hemmet? Å varför ska det vara mindre noga när det gäller ett hem än när det gäller en bil??
Jämförelsen med bilplåtslageriet kan väl dras ett par steg till. Inte f-n låter man fönstren eller dörrarna på bilen står öppna medans man slipar spackel och gammal lack? Sen är det väl rätt normalt att man täcker över de partier som inte ska lackas?