Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: 6 eller 9 kW pÃ¥ pannan  (läst 2576 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Villabiz

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
6 eller 9 kW på pannan
« skrivet: 08 september 2011, 01:23:44 »
Hej alla glada.
Kastade ut min gamla kombipanna från -75 och har nu installerat och dragit igång min "nya" Nibe EVP230 som jag fick för en billig peng, Är man fattig så är man. Under året som gått så har den gamla pannan räckt till för allt den skall räcka till för med eldrift och inställd på 6kW. Den "nya" pannan är inställd på 9kW men kan ställas om till 6kW. Min lilla fråga är nu, skulle jag tjäna på att ställa ner den på 6 eller skulle den dra lika mycket fast på längre tid? Nån som sitter inne med kunskap om detta?

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29384
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: 6 eller 9 kW på pannan
« Svar #1 skrivet: 08 september 2011, 08:33:24 »
Vad har du för huvudsäkring?
9 kW kanske kan knäcka denna?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: 6 eller 9 kW på pannan
« Svar #2 skrivet: 08 september 2011, 08:55:29 »
Pannan förbrukar så mycket energi som ditt hus behöver (lite förenklat). Med andra ord spelar det ingen roll ur förbrukningssynpunkt om den drar 6 eller 9kW (så länge den räcker till). Däremot kan ju 9kW periodvis dra mer ström, vilket kan göra att du behöver större och dyrare huvudsäkringar...
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Villabiz

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
SV: 6 eller 9 kW på pannan
« Svar #3 skrivet: 08 september 2011, 17:12:53 »
Härligt med kunniga människor.
Jag har 16 amp huvudsäkringar och ända gången nån av dom har dragit är när jag knuffat igång bastun och har tvättmaskin igång samtidigt.
Fast det har nog mer med bastuaggregatet att göra än nått annat.

Detta att det inte spelar någon roll typ, gäller detta även den dag jag väljer att docka en lvp mot pannan?


Tackar och bockar för svaret.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29384
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: 6 eller 9 kW på pannan
« Svar #4 skrivet: 09 september 2011, 07:11:41 »
Jag har 16 amp huvudsäkringar och ända gången nån av dom har dragit är när jag knuffat igång bastun och har tvättmaskin igång samtidigt.

Otroligt att du kan ha 16 A med både elpanna och bastu, men kör på 6 kW på pannan så har du större chans att huvudsäkringarna ska hålla i vinter.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Villabiz

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
SV: 6 eller 9 kW på pannan
« Svar #5 skrivet: 09 september 2011, 20:12:33 »
Och självklart blev det så att jag kom med en liten lögn.
Njae, inte medvetet men ändå.
Jag kan inte ställa pannan på 6kW utan antingen 4,5kW, 9kW eller 13,5.

Helt klart är att 13,5kW är alldeles för mycket och 4,5kW är jag inte säker på att det skulle räcka, men man kan ju alltid prova, om det nu inte spelar nån roll ur elförbrukningssynpunkt totalt sett.

Skulle inte 4,5 räcka i vinter ställer man bara om till 9 igen.


Fast jag kanske grubblar lite för mycket över detta och borde lämna det som det är????

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29384
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: 6 eller 9 kW på pannan
« Svar #6 skrivet: 10 september 2011, 15:21:32 »
Hej!
Du kan ev koppla om den manuellt till 6 kW genom att koppla ur 3 kW elpatron om du ställer den på 9 kW.
Men det ser ut som den stegar upp effekten 3, 6 och 9 kW i 9 kW läget, så du kan ju testa 9 kW läget och se om propparna håller.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 480
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!