Hej allihopa!
Jag vore väldigt tacksam om någon skulle kunna hjälpa mig att räkna ut vad som vore rimligt i pumpstorlek samt borrhål för min gård, gärna i nåt program.
Jag bor i ett gammalt hus från 1909 i Örebro trakten. Det stora huset är på ca 600kvm i 2vån, hus nr 2 ca 110kvm 2vån, hus 3 55kvm 1vån.
Totalt ca 750kvm boyta, samtliga hus har väl tilltagna radiatorer.
Jag har idag en Thermia Eco Classic 18kw utan elpatron samt en oljepanna på 20kw som spets och 2 st borrhål på 150m, 250000kr gick kalaset på.
Anläggningen är installerad av en etablerad Thermia återförsäljare/ vvs firma i min region 2002.
Det vore intressant att ta del av energiuträkning. Jag tror tyvärr att leverantören har varit "prisrädd" och nu sitter man här och fryser liksom.
Som konsument är man helt utlämnad och jag har nu ett antal år efteråt förstått att min anläggning är underdimensionerad, vad kan man göra?
Kan jag som kund påtala att anläggningen har varit fel från början?
Det känns ju som att jag har fått en oljepanna med bergvärme!!??
Här kommer iallafall lite data:
Elförbrukning:52000kwh per år med vp.
Drift:
VP 40828
TS 19752
VV 7062
Hälften av tiden har jag ju kört på olja, lite ironiskt med tanke på att vi slängde ut just en oljepanna och ville få in ren bergvärme.
Värmepumpen hänger med ner till 0 ungefär vid -5 så har vi 15 grader inomhus utan olja osv.
Jag vore tacksam för förslag och råd.