Nu har det gått (lite drygt) ett år sedan jag installerade min VP-anläggning. Målet var att slippa elda i den ålderstigna flispannan men ändå bibehålla elförbrukningen på ca 18-20MWh per år.
Enligt kalkylerna skulle jag landa på ca 13 MWh per år för värme och VV. Utfallet de senaste 12 månaderna, med en historiskt kall vinter, blev ca 15MWh. Det tycker iallafall jag är godkänt...
Jag har bara vattenburen värme på nedervåningen. Uppe värmer jag med oljefyllda elraddar som går igång när inte spillvärmen nerifrån räcker till. Dom har nog bidragit med ca 2-3MWh till hushållselen den gångna vintern.
Det totala utfallet blev så här:
Elförbrukning senaste 12 månaderna:Totalt: 24052 kWh
Hushållsel: 8460 kWh
Värme: 15592 kWh (Varav kompressor 10435 kWh och elpanna (elpatron, styrsystem och cirkpumpar) 5157 kWh)
Drifttider och starter sedan start:Kompressor drifttid: 3620 timmar (Varav varmvatten 446 timmar och husvärme 3173 timmar)
Kompressorstarter: 7726, snitt 9,2 per dygn (Varav varmvatten 772 starter och husvärme 6954 starter.
Elpatron: 4612kWh
Utetemperatur:Medel: 3,6 ºC
Min: -26,9 ºC
Max: 29,8 ºC
Med en lite mer normal vinter och ett numera bättre intrimmat system hoppas jag komma ner till ca 20MWh per år. Men, i takt med att barnen blir äldre så ökar nog VV-förbrukningen och hushållselen istället...