Menu ≡
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
►
Medlemmar
◄
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Frånluftsvärmepumpar
(Moderator:
Bertil
) »
Ämne:
Kallt - vad göra?
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå ned
Författare
Ämne: Kallt - vad göra? (läst 6113 gånger)
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
DanielK
Lär mig om värmepumpar
Antal inlägg: 26
Karma +0/-0
Jag älskar värmepumpar!
DanielK
Kallt - vad göra?
«
skrivet:
05 oktober 2005, 19:49:25 »
Citera
Hej,
Detta är mitt första meddelande på detta trevliga forum! Jag bor i ett av NCC nybyggt hus.
- Huset har två våningar om totalt ca 158 kvadratmeter.
- Hela bottenvåningen har golvvärme som drivs av en IVT 490.
- I vardagsrummet, köket, badrummet och tvättstugan på nedervåningen finns termostater (inställda av mig på ca 23 grader).
- Pannan är inställd på normaldrift och värmekurvan satt till värdet 3.8.
- I alla rum finns minst en tilluftsventil, totalt nio stycken (spjällen på dessa ventiler är helt öppna)
- På övervåningen finns elelement i alla rum.
Luften i huset är alldeles utmärkt och det saknas aldrig varmvatten. Jag tycker dock att temperaturen på framför allt nedervåningen varierar kraftigt och oftast är det ganska kallt. I morse kl 0540 t.ex. var det ca 6 grader ute och ca 17 grader på nedervåningen. När jag kom på kvällen från arbetet ca kl 1800 var temperaturen ute ca tio grader och inne ca 22 grader. Dvs kallt som f-n på morgonen och ganska varmt på kvällen.
Ska temperaturen variera så här?
Ska alla tilluftsventiler stå helt öppna?
Vad gör rumstermostaterna för nytta egentligen?
Tacksam för er hjälp!
/Daniel
Loggat
Hakon
Lär mig om värmepumpar
Stad/land: Skåne
Antal inlägg: 33
Karma +0/-0
Kön:
Med sprit i slangen.
Hakon
SV: Kallt - vad göra?
«
Svar #1 skrivet:
05 oktober 2005, 22:06:57 »
Citera
Kolla hur det är med nattsänkning.
Ofta kan man ställa in en lägre temperatur på natten,
jag har ingen IVT 490 men det är en standardfunktion.
Titta i manualen b00k jag vet att det bär emot men ibland måste man.
Loggat
Carl N
Manual-nörd
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Antal inlägg: 29881
Karma +19/-8
Kön:
Alien snowman.
Carl N
«
Svar #2 skrivet:
06 oktober 2005, 07:30:41 »
Citera
Det kan ju också vara så att kurvan på din VP är ställd lite för lågt. Saknar du sen innegivare så värms huset på dagen både av solen och av VP:n. Resultatet blir kallt på morgonen och varmt på eftermiddagen. Problemet avhjälpes med en innegivare.
Loggat
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.
Rickard
Rickard
Administratör
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Piteå
Antal inlägg: 35476
Karma +56/-45
Kön:
Ägare av forumet
Rickard
«
Svar #3 skrivet:
06 oktober 2005, 08:31:18 »
Citera
Prova höja värmekurvan till 5 eller 6 (om det går, jag har inte läst manualen)
Loggat
Webbshop för energisparare:
www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst
:
https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning:
https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum:
www.poolforum.se
och:
www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig:
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236
hplp
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Lund
Antal inlägg: 3075
Karma +4/-3
Kön:
Jag älskar värme, men inte för mycket.
hplp
«
Svar #4 skrivet:
06 oktober 2005, 18:09:25 »
Citera
Hej, var har du frånluftsventilerna? Kan det vara så att den totala luftväxlingen sker i bottenvåningen? Golvvärme är mycket bra och ger en jämn och fin värme men den tar lite tid att kompensera ett snabbt temperaturfall, pga den låga temperaturen. Har själv en 490 och ligger på kurva 5, vilket är normalt till radiatorsystem. vi har en stadig temp på 23 grader. Du behöver sätta kurvan till övervåningen till 5 eller mer och till max 4 på bottenvåningen enligt manualen, vilket är omöjligt. Möjligen finns det någon form av reduceringsventiler till golvvärmen som möjliggör en höjning av kurvan utan att överbelasta golvslingan. tat lugnt, du får säkert svar från någon som kan golvvärme i detta forum.
Loggat
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.
DanielK
Lär mig om värmepumpar
Karma +0/-0
Jag älskar värmepumpar!
DanielK
«
Svar #5 skrivet:
06 oktober 2005, 20:03:45 »
Citera
Tack för alla svar!
Jag gick tillbaka till manualen och såg att man (givetvis) borde lufta systemet. Eftersom vi bara bott i huset i tre månader och dessutom haft en översyn av panna/ventilation har jag inte trott att det var nödvändigt med luftning redan. Fel! Det stod att man skulle ha ventilen öppen tills det kom vatten - det kom aldrig vatten... Först luft en lång stund och sen ingenting. Jag fick fylla på vatten och därefter lufta igen och då började vattnet komma. Nu har pannan varit helt luftad i 24 h och jag har väl inte märkt någon dramatisk skillnad. Nu klockan 1945 var det ca 19,5 grader i köket. Jag ska ge pannan och golvvärmen ett par dagar att komma igång innan jag fortsätter med felsökning.
Vad gäller era svar så kan jag säga att vi har frånluftsventiler i köket och badrummet på nedre plan samt i vardagsrum och badrum på övre plan (frånluftsventilen i köket har ett irriterande "visslande" ljud) . Inställningarna i pannan såsom värmekurva m.m. gäller bara för golvvärmen på nedervåningen eftersom el-elementen på övre plan slås på och temperaturregleras individuellt. Temperaturen på övervåningen har varit helt ok hela tiden. En av NCC:s byggledare sa att problemet är att vårt nybyggda hus med många och stora fönster blir uppvärmt under dagen, vilket gör att pannan stängs av, bara för att därefter slås på under natten när det blir kallt. Detta av/på-slagande är problematiskt eftersom pannan och golvvärmen behöver tid för att komma igång. Någon inställning för att sänka effekten under natten tror jag inte finns - i så fall sker det automatiskt?
Återkommer!
/Daniel
Loggat
TYKO TOK
Nybörjare
Antal inlägg: 2
Karma +0/-0
Jag älskar värmepumpar!
TYKO TOK
«
Svar #6 skrivet:
06 oktober 2005, 22:41:36 »
Citera
Ett gott råd kan vara att sänka urkopplingstiden för sommardrift. Det är en fördröjningstid för värmedrift efter det att
utetemp överstigit +17 grader på ca 6timmar. Sänk till 2timmar eller nåt sånt o tänk på att golvvärme betongplatta
är trööööögt.
Loggat
hplp
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Lund
Antal inlägg: 3075
Karma +4/-3
Kön:
Jag älskar värme, men inte för mycket.
hplp
«
Svar #7 skrivet:
07 oktober 2005, 15:54:31 »
Citera
Ok, jag förstår, du har el-element på övervåningen. Då kan man u nästan bortse från övervån. Verkar nästan som golvslingan är underdimisionerad. Ett modernt välissolerat hus skulle inte tappa värmen så snabbt. möjligen kan du sänka varvtalet på fläkten, men då måste du vara säker på att luftväxlingen är tillräcklig, (nybyggda hus behöver ventileras mycket det första året, men man behöver ju även ha god värme till att föra bort ev byggfukt). Jag hade provat köra in max tillåten temp i golvslingan, ev strypt ventiler på nedre vån, blir det inte varmt då så måste ju slingan vara för liten.
Loggat
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.
DanielK
Lär mig om värmepumpar
Karma +0/-0
Jag älskar värmepumpar!
DanielK
«
Svar #8 skrivet:
07 oktober 2005, 20:05:34 »
Citera
Talade idag med den firma som installerade värmepumpen. Efter att ha beskrivit alla inställningar i pannan tyckte de att allt verkar fungera normalt. Liksom NCC sa de att det är en problematisk tid just nu med värme på dagarna och kyla på nätterna. Systemet är som sagt något trögt.
De bad mig dock att ställa in värmekurvan på 4 (=högsta rekomenderade värde för hus med golvvärme) och vrida upp alla rumstermostater till max. Jag skulle även gå in under trappan och känna på rören som går ut till de olika slingorna för att försäkra mig om att varmvattnet når ut till golvslingorna. (Jag har inte hunnit göra det.) Tilluftsventilerna skall alltid stå helt öppna. De bad mig återkomma i början av nästa vecka. Har det inte blivit bättre då skickar de ut en kille.
/Daniel
Loggat
DanielK
Lär mig om värmepumpar
Karma +0/-0
Jag älskar värmepumpar!
DanielK
«
Svar #9 skrivet:
10 oktober 2005, 20:16:24 »
Citera
Efter att ha ställt in värmekurvan på 4 (=högsta rekomenderade värde för hus med golvvärme) och vridit upp alla rumstermostater till max räckte det med den gångna helgen för att "komma upp i varv". Under söndagen närmade sig temperaturen 26 grader på nedervåningen. Har nu vridit ner termostaterna och temperaturen har hållt sig mellan 20 och 22 grader vilket jag är mycket nöjd med då temperaturen ute växlar så pass mycket. Överlag måste jag säga att pumpen är mycket lätthanterlig och allt känns mycket bra nu efter att jag luftat, rengjort luftfilter och "varmkört" den. Ska bli spännande att se hur den hanterar vintern - om den nu kommer vill säga...
/Daniel
Loggat
Rickard
Rickard
Administratör
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Piteå
Antal inlägg: 35476
Karma +56/-45
Kön:
Ägare av forumet
Rickard
«
Svar #10 skrivet:
10 oktober 2005, 21:12:33 »
Citera
Justera inte tempen på termostaterna utan på kurvan, det ger den mest ekonomiska driften.
Alltså öppna termostaterna igen (markera först var du har dem nu) och ställ succesivt ned kurvan tills ni får en behaglig temp i rummet.
Sen kan du dra ned termostaterna igen så att de styper om du får för varmt p.g.a. t.ex solinstrålning.
Loggat
Webbshop för energisparare:
www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst
:
https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning:
https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum:
www.poolforum.se
och:
www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig:
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå upp
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Frånluftsvärmepumpar
(Moderator:
Bertil
) »
Ämne:
Kallt - vad göra?
Annonser
Right Block
Online just nu!
gäster: 1143
dolda: 0
användare: 10
Användare online
:
Hilton
alvinpalv
rocas
jälldorf
fila
OF
shelter
krambriw
ing
Rille87
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies.
OK
Mer info