Menu ≡
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
►
Medlemmar
◄
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Värmepumpar - Luft/luft
»
Placering av inne och ute-del
(Moderatorer:
Bertil
,
Bosse-värmepumpsdo
) »
Ämne:
Placering av inomhusdel, Gammalt hus 1 ½ plan
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå ned
Författare
Ämne: Placering av inomhusdel, Gammalt hus 1 ½ plan (läst 4763 gånger)
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
cartbo
Nybörjare
Stad/land: Trollhättan
Antal inlägg: 6
Karma +0/-0
Kön:
Värmepump eller värmepumpar?
cartbo
«
skrivet:
31 augusti 2011, 22:33:45 »
Citera
Hej alla!
Har suttit här ett tag o tjuvläst, saken är den att jag funderar på att skaffa en luft/luft pump.
Vi har precis flyttat in i ett rätt så stort hus som är byggt 1870 och är på ca 180 kvm.
Idag så värms huset av en gammal oljepanna fast inte med olja utan med el då. Har vattenburen värme i huset.
Anledningen till att jag vill ha luft/luft pump är för att dem är billigare i inköp och att vi inte riktigt har råd att byta till bergvärme eller luft/vatten pump.
Min tanke var att byta samtliga termostater och ventiler i elementena och ha på värme i dem rummen som inte luftpumpen når till..
Vi kommer även stödelda så mycket som möjligt i kaminen.
Har gjort en skiss på planlösningen, tänkte kolla om det finns några här som har lite synpunkter angående placering o.s.v
Mvh Andreas
Loggat
Fattiglapp
Felaktigt utnämnd till
Dignitär inom värmepump
Antal inlägg: 1657
Karma +19/-13
Kön:
Go ahead punk.... make my day.
Fattiglapp
SV: Placering av inomhusdel, Gammalt hus 1 ½ plan
«
Svar #1 skrivet:
31 augusti 2011, 22:39:25 »
Citera
En fråga: Var huset energideklarerat med el som angiven värme?
Du kommer få betydligt bättre svar från andra här, men nog tror jag att du "har råd" med egentligen den sorts värmesystem du helst vill ha, om du jämför med kostnaden för ren elvärme.
Kan bli ytterligare en intressant tråd att följa det här. Du har hamnat på rätt forum Thumbsup
Loggat
David Rinnan
Svart bälte i frågor...
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Stockholm, Tyresö
Antal inlägg: 6954
Karma +61/-60
Kön:
Teknikintresserad
David Rinnan
«
Svar #2 skrivet:
01 september 2011, 00:20:05 »
Citera
Jag håller med fattiglappen!
Det som kan tala emot är om ROT avdragen är uttömda och kommer förbli så en tid på grund av renoveringar i allmänhet.
Med den typen av hus så gissar jag att din totala månadskostnad, med extra lån och allt, blir lägre med en bergvärmeinstallation, eller om du bor rätt eventuellt en luft/vatten.
Det ska man alltså betänka, att totalkostnaden blir lägre även med lånet. Om huslånet inte ger utrymme till mer lån så har vissa banker ett energikonverteringslån med lite högre men fast ränta. Även med denna något högre ränta är alltså tanken att du sparar pengar från dag 1 och att dessa pengar är mer än det du sparar med en luft luft.
Vidare slipper du då ljudet från luft luft samt att du inte MÅSTE elda utan gör det när du känner för det.
Den vettigaste placeringen för luft luft är troligen i hallen, men där har du kaminen så då blir det lite knepigare. Givet att huset är så pass stort skulle du egentligen vilja ha lite separation mellan dessa två så båda kan gå för fullt när det behövs. Risken är ju att din kamin kommer strypa din luftvärmepump genom att tempen går upp i det rummet.
Hur använder ni matsalen? Om den bara används när ni har främmande typ skulle det kunna vara ett alternativ. Och då stänga av den när ni använder matsalen med gäster och så. Den skulle då kanske kunna stå så den fräser värme både ut i hallen och mot köket till viss del. Har den bra tryck kanske den även hjälper kaminen att få iväg värmen till vardagsrummet.
Loggat
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.
cartbo
Nybörjare
Karma +0/-0
Kön:
cartbo
«
Svar #3 skrivet:
01 september 2011, 00:21:36 »
Citera
Hej! tack för svaret!
Ja huset är energi deklarerat mel el som uppvärming även ved.
Har för mig att 22000 kwh för el och 10000 kwh i ved.
Loggat
David Rinnan
Svart bälte i frågor...
Dignitär inom värmepump
Karma +61/-60
Kön:
Teknikintresserad
David Rinnan
«
Svar #4 skrivet:
01 september 2011, 00:31:55 »
Citera
Ved kan vara knepigt. Finns ju ingen anledning att misstro någon men det är som sagts i tidigare trådar svårt att ange korrekta siffror för vedeldning och därmed svårt att beräkna korrekt, även för en energideklarant.
Beroende på verkningsgraden från kaminen pratar vi om 5-7 kubik torkad och kluven björkved. Och detta under förutsättning att den angivna kwh för veden stämmer i deklarationen samt att ert värmebehov när ni bor i huset, till skillnad från tidigare ägare, inte skiljer sig nämnvärt.
Just eftersom du faktiskt har ett vattenburet värmesystem, som vi förvisso inte vet så mycket om, så är ju förutsättningarna ganska goda för att göra en mycket fin besparing genom att nyttja just detta värmesystem.
Om man generaliserar och förenklar utan att för den sakens skull snåla, så blir er troliga besparing, räknat på 30 000kwh och 1.3kr i totalkostnad per kwh ca 25 000kr per år. Mot att köra 30 000 kwh med elvärme. Investeringskostnad ca 140 000kr.
Loggat
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.
cartbo
Nybörjare
Karma +0/-0
Kön:
cartbo
«
Svar #5 skrivet:
01 september 2011, 00:40:11 »
Citera
Tack för svaret!
Javisst matsalen används bara när vi har gäster så där stör den nog minst, jag hade en fundering kring om man skulle ha den längst in i vardagsrummet men den kan stör mycket vid tv tittande osv?
Tänkte du att inomhusdelen skulle sitta på kortsidan av väggen mitt imot valvet in till hallen?
Tror ni att man får någon kännbar sänktnig av uppvärmingskostnaden eller är det bortkastade pengar?
Kanske skulle ta o kolla vad det skulle kosta och installera bergvärme allternativt luft/vatten. Men är inte så sugen på att springa iväg o låna mer pengar nu när man precis lånat till huset.
mvh
Loggat
cartbo
Nybörjare
Karma +0/-0
Kön:
cartbo
«
Svar #6 skrivet:
01 september 2011, 00:48:32 »
Citera
Oj det var inte lite, med en sån besparning så är ju den investeringen snabbt betalt..
Har ju även solceller på taket och 2 ackumulatortankar kopplade till dem som värmer varmvattenet men som inte är inkopplat till själva uppvärmningen. är det någon man skulle kunna nyttja om man köper en annan panna senare? tänkte om man kunde få ihop bägge delarna till en?
Loggat
David Rinnan
Svart bälte i frågor...
Dignitär inom värmepump
Karma +61/-60
Kön:
Teknikintresserad
David Rinnan
«
Svar #7 skrivet:
01 september 2011, 00:54:23 »
Citera
Ja jag tänkte mig just den placeringen av luftluftvärmepumpen. I vardagsrummet skulle den nog låta för mycket. Du skulle göra en fin besparing på en luftvärmepump. Mycket större än om du inte gör något alls!!
Man kan tänka att "jag börjar med en luftluft och kör den ett tag, ser hur det är, och sen köper jag bergvärme" Men jag personligen tycker det är fel. Ju förr du börjar spara pengar, vilket man ju alltså gör dag ett, desto bättre, givet att det rör sig om en långsiktig investering.
Därutöver har du inte en perfekt planlösning för luft luft.
Du skulle kunna bygga om systemet så att solen och värmepumpen jobbar mot dina acctankar. Huruvida det är en bra lösning eller inte beror lite på kapaciteten på din befintliga solanläggning samt vilken typ av temperatur dina radiatorer behöver samt vilka flöden som finns tillgängliga.
Vars i sverige bor du? Jag tänker bland annat på luft vatten men även för att ännu bättre förstå och räkna kring husets energi och effektbehov samt kunna svara på möjlig besparing med luft luft.
Loggat
cartbo
Nybörjare
Karma +0/-0
Kön:
cartbo
«
Svar #8 skrivet:
01 september 2011, 01:09:02 »
Citera
Jag bor i trollhättan, skulle tro att jag har den sorten av element som gillar hög värme.
Det var väll lite den tanken jag hade som du skrev där att jag börjar med luft/luft för att sen ta något annat
Loggat
purjo__
Jag har i princip doktorerat på Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Gävleborg
Antal inlägg: 13222
Karma +21/-11
Kön:
Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
purjo__
«
Svar #9 skrivet:
01 september 2011, 08:21:41 »
Citera
Har du nån form av shuntreglering (eller annan styrning) på pannan i dag så kan du kanske se hur den är inställd och räkna ut vilken temp radiatorerna behöver när det är som kallast.
Annars håller jag med David - Eftersom du redan har vattenburen distribution så kommer du att spara mer per månad redan från dag 1 med bergvärme. Plus att du får jämn och ljudlös värme i hela huset...
Loggat
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5 plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin och luftvärmepump. Förbrukning ca 25MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Ca 75 kvadratmeter är färdigrenoverat och uppvärmt med temporär elpanna. Förbrukning ca 15MWh
Gävleborg.
Ju mer man vet desto mindre förstår man.
cartbo
Nybörjare
Karma +0/-0
Kön:
cartbo
«
Svar #10 skrivet:
03 september 2011, 23:43:56 »
Citera
Hej!
Ja det sitter shuntreglering på den, vilka grader ska man kolla efter när man kolla kurvan den är inställd på 1 nu.. skickar ut 65 gradigt vatten vid -20 funkar luft/vatten till det? hade vart trevligt o få ihop solcellerna till samma system
Loggat
purjo__
Jag har i princip doktorerat på Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Gävleborg
Antal inlägg: 13222
Karma +21/-11
Kön:
Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
purjo__
«
Svar #11 skrivet:
04 september 2011, 07:34:02 »
Citera
Du kommer att behöva lite elpatron för att komma upp i 65 grader. Jag vet inte hur kallt det brukar vara hos er, men det kan väl inte vara så många dagar per år det är 18-20 minusgrader eller kallare?
Loggat
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5 plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin och luftvärmepump. Förbrukning ca 25MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Ca 75 kvadratmeter är färdigrenoverat och uppvärmt med temporär elpanna. Förbrukning ca 15MWh
Gävleborg.
Ju mer man vet desto mindre förstår man.
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå upp
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Värmepumpar - Luft/luft
»
Placering av inne och ute-del
(Moderatorer:
Bertil
,
Bosse-värmepumpsdo
) »
Ämne:
Annonser
Right Block
Online just nu!
gäster: 830
dolda: 0
användare: 10
Användare online
:
Elajomannen
Rdx
Heat?
Erik Renberg
lars
TS Comfort AB
knutgs
Rokesey
RaveG
tyke
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies.
OK
Mer info