0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
5-årig trygghetsförsäkringFör värmepumpar till konsument.Utöver den 2-åriga garantin ingår en 3-årig trygghetsförsäkring som börjar gälla förstefter att den 2-åriga ordinarie garantin gått ut.Försäkringen omfattar självriskeliminering och täcker värdeminskningen förvärmepumpen.Försäkringen omfattar endast fel på varan som uppstår under de för varan avseddaarbetsförhållande, och vid en riktig användning av varan i övrigt. Det omfattarexempelvis inte fel förorsakade av bristfälligt underhåll, att varan installerats i stridmed monteringsanvisningarna. Försäkringen omfattar inte normal förslitning ellerförsämring.För att garantin och trygghetsförsäkringen skall vara giltig skall följande uppgiftervara inskickade och ifyllda senast 14 dagar efter igångkörning, uppgifterna skickas inav konsumenten:Kopia på inköpskvitto.IgångkörningsdatumVärmepumpens serienummer.Ifyllt igångkörningsprotokoll, skall utföras av installatör.
7. ErsättningsgrunderErsättning lämnas för självrisk och eventuell avskrivning somavdragits vid ersättningsbar maskinskada enligt ordinarie villaförsäkringeller motsvarande, se pkt 4.8. Åtgärder vid skadaDenna försäkring utgör ett komplement till din villaförsäkring ellermotsvarande och ersätter enligt villkoret nedan den självriskoch den avskrivning du själv har att erlägga till ditt villaförsäkringsbolagi händelse av en ersättningsbar så kallad maskinskadapå din värmepump. Kontrollera att din villaförsäkring verkligenomfattar maskinskada på din värmepumps- eller kylanläggning.Värdebeviset är tillämplig bara då villaförsäkringsbolaget harbetalat ut ersättning och dragit av självrisk.Skada skall omgående anmälas till hemförsäkringsbolaget förskadereglering. Därefter skall skadan snarast anmälas till Importören, dock senast 3 månader från det att skadan ersatts via villaförsäkringeller motsvarande. Märk brevet med ”Värdebevisärende”samt bifoga nedan dokument:1. kopia på handlingar från försäkringsbolaget2. kopia på faktura från reparationen av värmepumpen3. kopia på värdebevis och igångkörningsprotokoll.4. kopia på inköpskvitto/faktura.Ange postgironummer alternativt bankgironummer eller kontonummersamt bankens namn för utbetalning av pengar. Uppgeäven ert telefonnummer och e-mailadress där vi kan nå er, videventuella frågor.Till skadeanmälan skall även bifogas ett original av skaderegleringenfrån din villaförsäkring eller motsvarande försäkring,där eventuellt avdrag för avskrivning samt erlagd självrisk skallframgå.
Jag skickade påminnelse också till xxx och fick svaret att dom försöker ordna någon som kan komma och byta boxen utan kostnader. Hoppas att dom kan hitta någon snart...
I Sverige är det så att säljaren alltid är ansvarig för garantierna på de produkter han säljer.Man skall aldrig behöva ta kontakt med någon annan för att få en garantireparation utförd.Exakt hur det fungerar med trygghetsgarantin vet jag inte säkert, men det är nog troligt att det inte åligger försäljaren att hjälpa till med den delen, så i fall som detta skulle det kunna bli ett jobb för dig.Den importör/grossist som distribuerar just Sanyo är en av Sveriges mest seriösa aktörer (min personliga uppfattning), och de tar normalt ett ansvar för de produkter de som säljer som går långt utöver det som lagen stipulerar.Det innebär t.ex. att de förutom att, under garantitiden, gratis tillhandahålla reservdelar, - även betalar lön till din installatör för att han skall åtgärda felen på din värmepump.Många andra importörer/grossister ersätter bara för reservdelarna, och installatören får "arbeta gratis" med garantiärendet.Hela denna diskussion pekar egentligen på att man vinner på att vara informerad om vilka lagar som gäller i Sverige, och hur man skall agera om nåt oväntat händer under garantitiden, vet man inte det är Kommunens konsumentvägledare en bra källa till hjälp och information.Forum som detta kan också hjälpa till att klargöra vad som gäller och hur man bör agera när det går snett på något sätt.