0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Skulle aldrig betala 1000kr tim till en rörmockare hur duktig och snabb han än är skulle känna mig rånad efteråt fryser hellre en vinter .
Nu gällde ju diskussionen egentligen valet mellan att köpa en värmepumpsanläggning av en firma med ordinarie cirkapris på material, värmepump, borrning o.s.v. för t.ex. 150 000 kr.Eller köpa materialet själv på nätet för 110 000 kr och betala en rörmokare 1000 kr X 16 timmar - 50% ROT-avdrag = 8000 kr.De som hellre köper via firman och betalar 450 kr/timme, men 30-35% mer för materialet får väl göra det.Det jag har svårt att förstå är att det inte finns fler företagare och kunder som hittar varann via lösningen bra betalt för jobbet, men köp prylarna på billigast möjliga ställe.
Jag vill dessutom tillägga att jag har full förståelse för att företagen vill "ha betalt" för att göra upphandling, beställning, risktagande o.s.v vid införskaffande av material.De behöver 30-35% marginal för att erbjuda hela kitet med någon form av säkerhet, och kunna betala den personal som arbetar med de sakerna.VVS-ingengören som räknar på jobbet, killen/tjejen i kassan, den som städar lokalerna o.s.v.På samma sätt kan man förstå att det kostar att serva en bil, det finns en person som svarar i telefon och tar betalt, en annan som bokar tider, sköter reklamationer, försäkringsärenden mm, en tredje som sköter lagret, en fjärde som städar och tre killar som servar bilar.Klart som korvspad att det kostar mycket pengar att serva en bil.Det har inget alls med den utrustning som krävs att göra, det tjänar de in på en månad, det som kostar är de fasta kostnaderna för lokaler, fordon och personal.
Vanligt folk som inte driver företag kan inte greppa hur stora kostnader som finns.Så är det, och det gör att man som kund "alltid" anser att alla hantverkare tjänar grova pengar.Och åter igen, jag vill på intet sätt påstå att just precis 1000 kr i timmen är en rimlig debitering, jag påstår bara att det för många slutkunder skulle vara billigare att köpa tjänsten för det priset än att göra hela upphandlingen av en värmepumpsinstallation av samme hantverkare, och betala en lägre/normal timlön.1000 kr debiterat ger:Staten 200 kr i momsStaten 256 kr i arbetsgivareavgifter (kvar 544 kr)ägaren av företaget betalar sedan mellan 30 och 57% i inkomstskatt.Kvar i handen är då 380 och 233 kr.Visst är det en skyhög nettolön, men då har vi inte räknat ett enda öre för alla andra fasta och rörliga kostnader som ett företag har.När jag köper tjänster i inom reklambranschen eller IT-branschen är det inte ovanligt med timdebiteringar på uppemot 1000 kr/timme, och jämför man kostnaderna som de har så är VVS:aren definitivt värd att debitera samma summa för att ha en lön i närheten av IT eller reklampersonen.En sak som definitivt kommer att driva timdebiteringen uppåt i vvs-branschen är den allt större näthandeln, snart kan ingen vvs-firma gömma kostnader i varupriserna, utan de måste debitera så hög timpenning att verksamheten går ihop även utan stora avanser på material.ROT är bra, det gör att vanligt folk har råd att betala vad det kostar att köpa tjänster.Det ökar sysselsättningen, och gör att yrkesfolk kan jobba vitt och betala skatt istället för att privatpersoner skall göda en stor svart marknad.Kocken: Självklart förstår alla att det är lättare att få en hantverkare att ta ansvar om de tjänar en halv månadslön på 2 dagars jobb, konstigt vore annat.Om man skall jobba på löpande utan att få sälja materialet bör man nog som hantverkare göra klart för kunden att man inte arbetar gratis med åtgärder eller konsultationer i efterhand.Min revisor tar 15 000 kr/år för att göra årsbokslut, och 1000 kr/timme om jag ringer honom och frågar om något...Jag tycker att det hackas onödigt mycket på rörmokarnas timdebiteringar och löner, tittar man på vad andra som säljer tjänster debiterar så är rörmokarens debitering inte oskälig.Frisören, 600 kr för 30 minuters jobb med en sax...RevisornBilmekkenMålarenIT-teknikernListan kan göras lång, det ÄR dyrt att driva företag, och de allra flesta skär inte gul med täljkniv även om timdebiteringen är hög.