0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
jag har inga problem att sätta in deg i förskott på rickards konto, det har nog ingen användare på VP forum! Därtill är det hyfsat billiga grejer. När jag drev webbshop aktivt själv körde jag mycket med klarna. Dom har bytt namn nu. Man betalade en årsavgift samt en liten procent på köp som gick via faktura. Fakturan gick ju inte via mig utan via klarna. Därmed var mitt problem inte stort. Shoppen omsatte 7 millar och att inte kunna hantera faktura eller avbetalning var inte på tapeten, då hade för mycket omsättning gått om intet. Men då figurerade jag inte publikt som en gestalt i ett forum. Det var bara en webbshop. Lite skillnad med rickards shop där de som handlar säkert ofta har kollat in forumet först och därmed vet att rickard är seriös. Postförskott är bra och populärt och ett av de få tillfällen där kostnaden för betalningsrisken läggs på användaren helt och fullt utan att någon klagar. Detta trots att det inte går att inspektera innehållet i paketet förens varan är betald.
Tack för förtroendet leifa.Jag får då och då frågan av kunder hur det kommer sig att jag bara säljer mot postförskott eller förskott, och med förklaringen att de "aldrig betalar nåt i förskott".När jag ställer frågan omvänt, varför jag skulle skicka något till någon utan att först fått betalt så brukar det bli tyst en stund.
Jag kan hålla med om att man inte ska betala något i förskott, men att betala vid materialleverans är ju inte förskott, varan är levererad och ska således betalas.När tjänsten är utförd så ska den betalas, eller efter besiktning beroende på avtal.Skulle en kund vägra betala för levererade varor så skulle jag anta att det blir problem att få betalt för tjänsten sedan, och jag skulle hellre avstå affären.
Bynor kräver inte förskottsbetalning om dom inte ändrat på slutet fick 10 dagars kredit på min faktura när jag köpte vp där. Hur lång kredit har en vanlig rörfirma minst 20 dagar beställ grejerna i tid och gör installation i tid ge kunden 5 dagars kredit så hinner rörfirman betala i tid utan att behöva använda sin kredit.
Borde det inte finnas/skapas nån tjänst där man kan deponera pengar tills vissa krav är uppfyllda? Ungefär som en del betaltjänster via Internet fungerar.Istället för att betala i förskott till hantverkaren så betalar man till nån förmedlare så att hantverkaren vet att pengarna finns, men han får inte ut dom förr än arbetet är slutfört?
Visst, men även detta förutsätter att köparen intygar att arbetet är slutfört, om jag som köpare hävdar att det inte är klart kan det alltså krävas tingsrätt för att säljaren skall få ut sina pengar.