0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Om vi inte ser det som levererat material utan ser det för vad kunden har beställt. Om jag beställer ett nytt tak så ingår det en viss mängd material såsom takpannor, läkt, takpapp, lite spik etc. Men jag har ju inte beställt materialet av hanteverkaren, jag har betällt att nytt tak. Möjligen kan jag se att materialet är en delleverans, Jag är dock tveksam till att betala för materialet om jag beställt ett nytt tak. I min värld är leveransen inte gjord förräns taket är klart. Är det ett stort jobb som kommer att ta flera månader att slutföra så kommer man naturligtvis överens om hur delfakturering och slutfakturering ska ske. Men på ett kort jobb som att borra ett hål och installera en värmepump så sker fakturering vid slutfört arbete, är det ett jobb som måste slutbesiktigas så blir det en delfaktura och XXX:- som ligger kvar som säkerhet för eventuella restpunkter.
Här fattar jag inte ett skvatt,materialet är en delleverans skriver du,men inte ifrån hantverkaren,och att leveransen inte är fullgjord förren taket är klart.Du köper alltså taket ifrån t.ex Beijers och anlitar en hantverkare för att snickra ihop det hela,ska Beijers då inte få betalt förren snickaren är färdig menar du?Det menar du väl inte?Men det låter så. Sen tror jag att du blandar ihop begreppen "leverans" och "montering"Leveransen är fullgjord när du fått prylarna du beställtMonteringen av taket är fullgjort när det nya taket är uppspikatMen det är ju bara jag //Thommy Johansson
I min värld är du lite lite egoistisk,har du hittat en underbart hjälpsam firma så tycker jag att du kan vara lika underbar tillbaka och delbetala utan att kräva att arbetet ska vara färdigt innan,det kan ju också vara/finnas en anledning till att du fick vända dej till någon annan,men jag skriver "kan" för vi kommer aldrig att få reda på anledningen till att du blev lovad en massa och att dom inte gjorde jobbet färdigt,men det behöver ju inte vara rörfirmans fel,oftast när sånthär händer känner väl bägge parter att dom inte kommer överäns,eller en part åtminstånde.
Det hade jag aldrig accepterat från mina hantverkare; vill man tjäna grova pengar på materialet får man allt släpa sig dit och montera prylarna innan det faktureras. Men jag skulle gärna gå med på en viss delbetalning (acconto eller nåt sånt heter det va?) Vill mina hantverkare minska sin risk är jag mer än villig att hjälpa till, men då delar vi på risken. Man får inte glömma att en privat krona har mycket större värde än en företagskrona.
Jag vet inte hur det är i södra Sverige, men här uppe i norr är det ingen som betalar en hantverkare innan jobbet är klart.Funkar det inte så söderut?
I min värld får dom gärna lova hur mycket som helst,har dom inte gjort ett arbete eller levererat något så ska dom ju inte ha betalt,och det är ju inte det vi pratar om heller,det vi pratar förskott vid leveransinte förskott innan man sätter igång som du verkar prata om.
Finns ju "trevliga" firmor som köper upp osäkra fordringar och förfallna fakturor. Inget kul att hamna hos en sådan för de kan vara ganska energiska och kreativa när det gäller sin indrivning.Nackdelen är väl att de kanske inte vill köpa fakturan till fullpris. Å andra sidan så lever de gott på räntorna på utestående fordringar.Råkade ut för det här då jag missat att betala en faktura från sotaren som diskat min köksfläkt. Åkte på semester och hade ett brev från okänt företag då jag kom hem. Jag fick bara en extra aviseringsavgift och betalade direkt. Jag kan förstå att en mindre firma verkligen vill ha betalt för sina tjänster då utrymmet för svinn inte är stort. Blev bara förvånad att de var så snabba med att lämna iväg fakturan. Men med många små belopp är det antagligen för mycket arbete att få folk att betala så små pengar det handlar om i varje enskilt fall.