Det är detta som gör stor skillnad i norrland iaf. Typ 1500w * 1,9 =2850w 1500 * 2,3 = 3450w skillnad 600w och det är inte så lite när det suger dag ut och dag in.
Man kan säga att den "ger upp" tidigare och dessutom ofta till ett högre pris.
Ja, +0.3 i cop är det väl ingen som tackar nej till. Några lär väl backa om det kommer med högre ljudnivå förvisso.
Jag har inget emot IVT och är inte speciellt pro Panasonic. Det jag ville peka på var att osäkerheten i R&R-mätningen kanske är så stor att den typen av slutsatser inte kan dras. T ex med +-0.2 i osäkerhet kan båda typiskt ligga på 2.1, men R&R valde (slumpmässigt) en 1.9 från Kinnan och en 2.3 från IVT.
Det kan mycket väl vara så att IVT har bättre cop vid -15, och jag skulle tro att det är så. Den högre ljudnivån innebär antagligen högre luftgenomströmmning och därmed något högre cop. Man har gjort en annan trade-off.
Jag ser inte att det skulle finnas tillräcklig grund för att avfärda Panasonic även om det skulle visa sig att IVT typiskt har något bättre cop. Vi avfärdar väl inte bilar som inte har den lägsta bensinförbrukningen. Där är det ju snarast tvärtom. På bilfirmorna säljer man mest den modell som har högre motorstyrka och är mer bensinslukande.
Klimatet varierar också. Här i Stockholm är inte -15 siffran så betydelsefull. Förra vintern nådde vi nog bara dit någon dag under sportlovet (jag var bortrest då så jag vet inte exakt), och vintern dessförinnan tror jag knappt vi nådde dit någon dag.