Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Uterummet som luftsolfÃ¥ngare  (läst 12103 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad ulfblaholm

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 37
  • Karma +0/-0
Uterummet som luftsolfångare
« skrivet: 11 augusti 2011, 08:40:39 »
Har nu färdigt mitt uterum/luftsolfångare 4x5m, luftvolym 60 kubikmeter byggt på gaveln till uthuset.
Byggt med isolerglas i väggar samt 16 mm kanalplast i taket. Ger nu i aug en solig dag 30 gradig luft till uthuset
genom en frånluftsfläkt i nocken ca 4 meter över golvet.
Ska bli spännande att följa tempen framöver. Finns det andra som gjort en liknande lösning? Skulle vara kul att höra deras erfarenheter.

Utloggad Plutus

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 575
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Uterummet som luftsolfångare
« Svar #1 skrivet: 19 augusti 2011, 16:01:02 »
Jag har glasat in ena kortsidan på huset som tidigare hade en joddlarbalkong på övre plan och en öppen altan på den nedre. Fungerar jättebra som luftsolfångare. Vill man ha varmare i huset öppnar man altandörren, är det tillräckligt varmt öppnar man ett fönster i inglasningen.
Hemmabyggd värmepump med frekvensstyrning och luftkyld underkylare. Vedpanna som spets,

Utloggad cleesieboy

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Kumla
  • Antal inlägg: 59
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Uterummet som luftsolfångare
« Svar #2 skrivet: 15 september 2011, 15:27:42 »
Vi har ett uterum på ca 45kvm, totalt kanske strax över 120 kubikmeter volym. Värmer i princip hela huset från mars när solen ligger på, enbart med den cirkulation som blir genom dörren mellan rummet och huset.
Rummet som sådant är byggt på isolerad platta och tak (med betongpannor på, dvs inte solgenomsläppligt direkt :). Då det är glaspartier hela vägen runt, och även upp mot tak på södersidan (ca 3.5-4m i höjd till nock) med nån tvåglas-historia med energiglas så värms det upp oerhört fort.

Framåt april/maj får vi börja kyla rummet med llvp'n för att det inte ska bli tropisk värme i huset.
171m2 uppvärmd yta i gammalt timmerhus byggt ~1860 (minimalt tilläggsisolerat). Bosch EHP LW 11kW, 233m borrhål (igångkörd september 2010). ~45m3 pool som värms av VP. Har även två kaminer som myseldas med några kubik ved varje år.

Utloggad Benny A

  • Energiingenjör
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 54
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Uterummet som luftsolfångare
« Svar #3 skrivet: 26 januari 2012, 20:13:23 »
Har ett uterum på ca 25 kvm, bara enkelglas och vanligat korugerat uterumstak, dvs taskig isolering men bra ljusinsläpp.
Blir lätt 60 grader på högsommaren!
Ena sidan ligger mot huset och andra mot garaget.
Har satt in en rejäl 120mm´s datorfläkt med värmestyrning (fläkten varvar upp rejält om det blir varmare än ca 35 grader) som blåser in varm luft i garaget.
Desutom en termostat som startar upp när det är varmare i uterummet än i garaget.
Perfekt sätt att torka upp garaget!
Garaget ligger på oisolerad platta på marken men är i övrigt bra isolerad.
När plattan och marken verkligen blivit varm i slutet av hösten så håller den värmen i princp hela vintern.
Har inte behövt köra frostskyddsvärme de sista åren.
Benny
Energi, det enda som består!

Utloggad GDS-Jan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3965
  • Karma +10/-7
SV: Uterummet som luftsolfångare
« Svar #4 skrivet: 26 januari 2012, 20:17:20 »
Har satt in en rejäl 120mm´s datorfläkt med värmestyrning (fläkten varvar upp rejält om det blir varmare än ca 35 grader) som blåser in varm luft i garaget.

Tyvärr är en 120mm datorfläkt endast falsk luftförflyttning.

Sätt in en kanalfläkt med varvtalsstyrning så får du garanterat ut uppvärmningseffekten av uterummet.
Bor i 180m2 2-plan villa+hel källare i Bergslagen. Värmer huset med en NIBE-F600P FLVP och en egenkonstruerad 4m2 Luftsolfångare. Snart en F1145-6.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13182
  • Karma +21/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Uterummet som luftsolfångare
« Svar #5 skrivet: 27 januari 2012, 08:19:07 »
Sen är det bättre att sätta fläkten så att den suger ut luften ur garaget så att ny luft dras in via uterummet. Det är aldrig bra att blåsa in luft i en byggnad eftersom man skapar ett övertryck som gör att varm, fuktig luft pressas ut i stommen där den kyls ner och fukt kondenseras...


Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Fattiglapp

  • Felaktigt utnämnd till
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1657
  • Karma +19/-13
  • Kön: Man
  • Go ahead punk.... make my day.
SV: Uterummet som luftsolfångare
« Svar #6 skrivet: 27 januari 2012, 19:13:11 »
Jag lekte med något liknande i somras då jag drog ett spirorör från min väldigt varma altan till min väldigt svala källare. Jag vet inte hur mycket luft min fläkt flyttar, men det är ett jäkla ös i den.

Jag gjorde detta av ren nyfikenhet eftersom jag nyss köpt en temploggutrustning, och jag vet också att det är fel att skicka in varmluft och bilda övertryck, men jag gjorde det ändå just för glädjen av att kunna utvärdera.

Hade jag säg runt 15 ºC i min "potatiskällare" och fullständigt öste in 30-35 ºC luft under en hel eftermiddag så kunde jag förvisso se en ökad temp där, men den försvann nästan omgående då fläkten stängdes av.

Jag har långt ifrån lekt färdigt med dessa experiment, men eftersom jag inte tror att den energi jag fick in var mer än vad energin för att driva min fläkt var så behöver jag någon form av kollektor för att kunna tjäna på det.

Jag har en hemmapulad solkollektor på ett oisolerat skjul här hemma, och från den har jag mätt upp hundragradig luft redan i mars många gånger, jag tror att det är något sådant som behövs för att i varje fall jag skulle vara nöjd.


Utloggad sobris

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 1504
  • Karma +3/-4
    • Mixtum
SV: Uterummet som luftsolfångare
« Svar #7 skrivet: 27 januari 2012, 19:54:44 »
Luft är värdelöst som energitransportör. Luften i källaren blev lite varmare men
det värmde inte upp stommen (=betong?). Inte alls konstigt att det blev kallt igen
omedelbart efter att fläkten stängdes. Stommen var förstås fortfarande 15 grader.

Luft innehåller 4000 gånger mindre energi än vad vatten gör om vi jämför samma
volym och samma temperaturförändring och ca 2000 gånger mindre är betong....
Hus 110 kvm med källare byggt 1938, tilläggsisolerat 90 mm, tillbyggt med 30 kvm kontor + badavdelning i bottenplan. Garage 50 kvm + 50 kvm hobbyrum byggt 1994. Bergvärme 180 m, Qvantum VP, Gammal vedpanna, 9 kvm plana solfångare, 750 + 800 liter ack.tankar. 500 kWh marklager under huset.

Utloggad Fattiglapp

  • Felaktigt utnämnd till
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1657
  • Karma +19/-13
  • Kön: Man
  • Go ahead punk.... make my day.
SV: Uterummet som luftsolfångare
« Svar #8 skrivet: 27 januari 2012, 20:08:20 »
Precis så är det, min ouppvärmda källares massa är ofantlig med betonggolvet och dess putsade betonghålstensväggar, min uppvärmda luft är en piss i nilen i ett utrymme som detta.

Nästa steg blir att blåsa den varma luften förbi någon form av ytförstorad köldbärarslinga och vidare in i tvättstugans torkrum, där även luften skall tas till den slutna slingan. Förhoppningen är att det då skall fungera som en enkel luftavfuktare. Jag har ca 80m3 källare som står helt oanvänd så jag har plats att labba lite när jag är sugen :)

Utloggad GDS-Jan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3965
  • Karma +10/-7
SV: Uterummet som luftsolfångare
« Svar #9 skrivet: 27 januari 2012, 22:05:41 »
Fattiglapp:
Hade du någon ventil ut ifrån din potatiskällare där den kallare luften kunde gå ut och bytas mot din varmar inkommande luft?

Sobris:
Så med en radiator med varmt vatten i så växlar du bort en 3999:on del av värmen när den skall växlas mot luften som strömmar över radiatorn?

Du har alltid varit, och kommer alltid att vara anti när det gäller luftvärme så det är inget konstigt nu heller.
Bor i 180m2 2-plan villa+hel källare i Bergslagen. Värmer huset med en NIBE-F600P FLVP och en egenkonstruerad 4m2 Luftsolfångare. Snart en F1145-6.

Utloggad sobris

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 1504
  • Karma +3/-4
    • Mixtum
SV: Uterummet som luftsolfångare
« Svar #10 skrivet: 27 januari 2012, 23:08:46 »
@Fattiglapp: Ja, ett slutet kretslopp för luften är förstås helt nödvändigt för att inte
ta kål på källaren totalt. Gör absolut inte så som TokJan antyder att hela tiden blåsa in
ny varm luft som kyls av i källaren och sedan släpps ut igen. Det kan ge mycket allvarliga
skador på huset.

@TokJan: Så kan man faktiskt uttrycka det. Eftersom det passerar förbi 4000 liter luft
under tiden som det gÃ¥r en liter vatten genom radiatorn sÃ¥ gÃ¥r det jämnt ut i alla fall  Thumbsup

Som jag sagt flera gånger förut så har jag själv ett inglasat rum direktkopplat till vardagsrummet
ungefär som Plutus beskriver och det fungerar utmärkt. Tricket är att man får inte tvinga på
huset mer luft än vad som behövs för ventilationen. Hur skulle jag kunna vara "anti"?
Hus 110 kvm med källare byggt 1938, tilläggsisolerat 90 mm, tillbyggt med 30 kvm kontor + badavdelning i bottenplan. Garage 50 kvm + 50 kvm hobbyrum byggt 1994. Bergvärme 180 m, Qvantum VP, Gammal vedpanna, 9 kvm plana solfångare, 750 + 800 liter ack.tankar. 500 kWh marklager under huset.

Utloggad GDS-Jan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3965
  • Karma +10/-7
SV: Uterummet som luftsolfångare
« Svar #11 skrivet: 27 januari 2012, 23:26:53 »
Jag har inte sagt att han skall ha övertryck i källaren.

Vad jag sa var att han nog inte får någon effekt om han pumpar in värme i ett stäng källarrum.

När det gäller övertryck så har du rätt nu och har alltid haft rätt.
Bor i 180m2 2-plan villa+hel källare i Bergslagen. Värmer huset med en NIBE-F600P FLVP och en egenkonstruerad 4m2 Luftsolfångare. Snart en F1145-6.

Utloggad GDS-Jan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3965
  • Karma +10/-7
SV: Uterummet som luftsolfångare
« Svar #12 skrivet: 27 januari 2012, 23:31:58 »
@TokJan: Så kan man faktiskt uttrycka det. Eftersom det passerar förbi 4000 liter luft
under tiden som det gÃ¥r en liter vatten genom radiatorn sÃ¥ gÃ¥r det jämnt ut i alla fall  Thumbsup

Nu får du faktiskt förklara dig.

Jag pumpar runt 430l vatten i timmen genom mina element.
Men det passerar inte 1720m3/h luft över radiatorerna.
Bor i 180m2 2-plan villa+hel källare i Bergslagen. Värmer huset med en NIBE-F600P FLVP och en egenkonstruerad 4m2 Luftsolfångare. Snart en F1145-6.

Utloggad GDS-Jan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3965
  • Karma +10/-7
SV: Uterummet som luftsolfångare
« Svar #13 skrivet: 27 januari 2012, 23:41:16 »
Vad både uterummet och källaren behöver är att man drar runt luften.

Mao cirkulerar den för att inte skapa något övertryck.
Bor i 180m2 2-plan villa+hel källare i Bergslagen. Värmer huset med en NIBE-F600P FLVP och en egenkonstruerad 4m2 Luftsolfångare. Snart en F1145-6.

Utloggad sobris

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 1504
  • Karma +3/-4
    • Mixtum
SV: Uterummet som luftsolfångare
« Svar #14 skrivet: 27 januari 2012, 23:50:42 »
@TokJan: Jag kan inte hjälpa att naturlagarna fungerar som de gör.
Det är bara att rätta in sig i ledet. Om du pockar ut 1 grad ur en liter
vatten så räcker den energin till att höja 4000 liter luft en grad. Jag har
avrundat lite för att få jämna fina siffror som är enkla att komma ihåg...
Hus 110 kvm med källare byggt 1938, tilläggsisolerat 90 mm, tillbyggt med 30 kvm kontor + badavdelning i bottenplan. Garage 50 kvm + 50 kvm hobbyrum byggt 1994. Bergvärme 180 m, Qvantum VP, Gammal vedpanna, 9 kvm plana solfångare, 750 + 800 liter ack.tankar. 500 kWh marklager under huset.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!