Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Fundering kring portabel AC  (läst 18631 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Tompa-mannen

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 72
  • Karma +1/-3
  • Markanläggare sedan 20+ Ã¥r
Fundering kring portabel AC
« skrivet: 07 augusti 2011, 20:06:03 »
Hej!

Köpte en portabel AC på Jula, art.nr.416094. Den ska vara på 900w och ha en kyleffekt på 2500w. Tänker jag rätt när jag tror att kylluften är på 2500w och överskottsvärmen som kommer ur slangen som man hänger ut genom fönstret är 900w, så det är ingen ide att ställa AC'n på utsidan och dra in slangen för att få en "värmepump"? :)
Jag vet från fysiklektionerna att effekt=värme, så värmeeffekten blir troligtvis bara 900w, men men, frågar man inte så får man inte veta ::)
1-plans tegelvilla med källare från 70-talet. 200kvm uppvärmd yta. Nibe kombipanna med 1000L acc-tankar som eldas med 15kbm ved/år. Handöl kamin som mys/extra-värme kalla dagar. Nyligen köpt en Zibro S1332 LLVP för nyfikenhetens skull.

Utloggad xxargs

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1148
  • Karma +19/-3
SV: Fundering kring portabel AC
« Svar #1 skrivet: 07 augusti 2011, 20:33:30 »
i teorin:

AC:n absorberar 2500W värme pÃ¥ den delen som kyler och varmluften som kommer ut i hetsidan har 2500W som är värmen taget frÃ¥n rumsluften  + 900W i värme som kommer frÃ¥n elströmmen till kompressorn.


normalt sett tappar de kapaciteten väldigt mycket när rumstemperaturen går under +20 grader på kylande sidan då dessa är optimerade för en väldigt specifik användning (att vara AC i varmt rum) att det inte är ens lönt att försöka. - mycket av 'bristen' är att kompressorn har relativt liten slagvolym där kapaciteten passar bra med +10/+50 graders temperaturdiff som i AC-drift men är för liten i slagvolym om den skall arbeta med någon bidrag i säg -10/+35 graders VP-driftläge.

nu har jag iofs sett några mobila AC på bl.a Bauhaus som kan byggas som värmepump lite grand men är nog främst passande länder som England där det sällan går under minusgrader utomhus..
 

split-AC med innerdel och utedel som också kan användas som värmepump har ventiler som kopplar om gasvägarna och även varierande längd/antal kapillärrör eller TEV beroende på användningen samt kompressorn om den är avsett för lite kallare utomhustemperatur även har slagvolym som passar bättre för behovet.

 

Utloggad GDS-Jan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3965
  • Karma +10/-7
SV: Fundering kring portabel AC
« Svar #2 skrivet: 15 september 2011, 14:44:34 »
Ställ den inte utomhus utan vänd på den bara och blåst ut kylan utomhus, som en FLVP.
Den vanliga slangen blÃ¥ser ut go värme inomhus  Thumbsup

Så gör jag och den blåser runt 43 ºC värme runt i huset.
Bor i 180m2 2-plan villa+hel källare i Bergslagen. Värmer huset med en NIBE-F600P FLVP och en egenkonstruerad 4m2 Luftsolfångare. Snart en F1145-6.

Utloggad Bosse bus

  • Energi studerande
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Sthlm
  • Antal inlägg: 61
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Energi utforskare
SV: Fundering kring portabel AC
« Svar #3 skrivet: 15 september 2011, 20:20:52 »
Sry om jag kapar tråden lite :)

i ex ovan om jag fattat rätt så kan jag ta en ac och skicka ut den nerkylda luften genom (fönstret) och få ca 2500w+900w värme i slangen(som normalt skall ut) som jag värmer min kåk med när jag samtidigt hjälper till och kyla ner våran globalt uppvärmda planet?

skicka in 900w få ut 3400w?
Kåk ca 150m2 + garage ca50m2 vattenburen golvärme som en gammal L/VVP(2003) IVT sköter.

Utloggad Lelle

  • Mer en pÃ¥läst amatör än
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 1008
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
  • Inga frÃ¥gor är fördummande!
SV: Fundering kring portabel AC
« Svar #4 skrivet: 15 september 2011, 20:53:09 »
Jo det stämmer, men inte riktigt så enkelt i praktiken. Den kalla luft du blåser ut måste för jämviktens skull ersättas med annan kall (eller varm) uteluft som sugs in i huset.
Det är den stora skillnaden mellan en portabel AC och en split med separata ute- och innedelar där inneluften hela tiden cirkuleras som i ett slutet rum.
IVT Optima 700 -01 (Reglersystem CL300). Toshiba RAS-10-SKVP i nedre hallen.
(Stödvärmer inte längre med pellets i CTC1200 -02, brännare KMP Px20 -99 utan enbart elpatron). 
112 m2 tvåplansfunkis från 1938 + källare och garage.
Energibehov ca 30-35 MWh/Ã¥r.

Utloggad Bosse bus

  • Energi studerande
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Sthlm
  • Antal inlägg: 61
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Energi utforskare
SV: Fundering kring portabel AC
« Svar #5 skrivet: 15 september 2011, 21:04:24 »
Thx skall försöka att tänka 2ggr innan jag skriver :)

Kom på mig själv efter postning.

Kåk ca 150m2 + garage ca50m2 vattenburen golvärme som en gammal L/VVP(2003) IVT sköter.

Utloggad Lelle

  • Mer en pÃ¥läst amatör än
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 1008
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
  • Inga frÃ¥gor är fördummande!
SV: Fundering kring portabel AC
« Svar #6 skrivet: 15 september 2011, 21:26:46 »
Det är lugnt...  *vinkar* Bättre att frÃ¥ga en gÃ¥ng för mycket.

Jag köpte en sån där för några år sedan för att kyla med och insåg att de inte är så optimala egentligen just för att den sög in så mycket varm uteluft.
Jag löste det genom att ta inluften genom källaren och köra den på lägsta fläkt för att få kvar så mycket som möjligt av kylan.
IVT Optima 700 -01 (Reglersystem CL300). Toshiba RAS-10-SKVP i nedre hallen.
(Stödvärmer inte längre med pellets i CTC1200 -02, brännare KMP Px20 -99 utan enbart elpatron). 
112 m2 tvåplansfunkis från 1938 + källare och garage.
Energibehov ca 30-35 MWh/Ã¥r.

Utloggad xxargs

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1148
  • Karma +19/-3
SV: Fundering kring portabel AC
« Svar #7 skrivet: 15 september 2011, 21:42:16 »
Dom här duger som nämnt redan innan inte så bra ens som frånluftsvärmepump då dessa helt enkelt inte kyler särskilt mycket under +10 grader då dessa är byggda för att inte frysa i evaporatorn när de arbetar som AC och därmed slipper undan olika arrangemang med avfrostning mm. som annars är fördyrande.

portabel AC är en spot-kylare och duger egentligen inte till speciellt mycket annat än just som en sådan.

vill man ha en AC med värmpumpsverkan eller värmepump med AC-funktion så är det en sådan du skall köpa och i flesta fallen är det split-maskiner med en inne och utedel.

obs - skall man ha AC fungerande på vinter som att kyla en het data/serverrum så måste man skaffa en sådan vinteranpassad maskin.

 

Utloggad GDS-Jan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3965
  • Karma +10/-7
SV: Fundering kring portabel AC
« Svar #8 skrivet: 15 september 2011, 22:11:51 »
Nu behöver jag ju inte det eftersom jag redan har en Nibe i källaren.

Men en portabel AC fungerar faktiskt bättre än man tror och den är skoj att leka och testa med  studs

Klart att utsugen luft måste ersättas med uteluft, så fungerar alla FLVP.
Även med LLVP, LVVP och BVP måste du suga ut luft ur huset med en separat fläkt och då har du inte ens återvinning.

Jag tyckte det var en helt idiotisk grej i mitt självdragshus så jag gjorde som du, drar frånluften från källaren och använder värmen på bovåningarna.
Bor i 180m2 2-plan villa+hel källare i Bergslagen. Värmer huset med en NIBE-F600P FLVP och en egenkonstruerad 4m2 Luftsolfångare. Snart en F1145-6.

Utloggad GDS-Jan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3965
  • Karma +10/-7
SV: Fundering kring portabel AC
« Svar #9 skrivet: 15 september 2011, 22:16:43 »
Sry om jag kapar tråden lite :)

i ex ovan om jag fattat rätt så kan jag ta en ac och skicka ut den nerkylda luften genom (fönstret) och få ca 2500w+900w värme i slangen(som normalt skall ut) som jag värmer min kåk med när jag samtidigt hjälper till och kyla ner våran globalt uppvärmda planet?

skicka in 900w få ut 3400w?

Ja, du tänker inte fel

Jag har provat och det fungerar, man får ca 3kw värme ut ur slangen men..

Du kan inte blåsa ut luften för nära pumpen där den suger ut luften igen, då får du inte mer än de 900w som kompressorn tillför.

Och den kommer inte att frysa på heller om du har 20-22 ºC i rumsluften du suger ut, då skullen den göra det när man kör den som AC också.
Bor i 180m2 2-plan villa+hel källare i Bergslagen. Värmer huset med en NIBE-F600P FLVP och en egenkonstruerad 4m2 Luftsolfångare. Snart en F1145-6.

Utloggad GDS-Jan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3965
  • Karma +10/-7
SV: Fundering kring portabel AC
« Svar #10 skrivet: 15 september 2011, 22:49:37 »
Det är lugnt...  *vinkar* Bättre att frÃ¥ga en gÃ¥ng för mycket.

Jag köpte en sån där för några år sedan för att kyla med och insåg att de inte är så optimala egentligen just för att den sög in så mycket varm uteluft.
Jag löste det genom att ta inluften genom källaren och köra den på lägsta fläkt för att få kvar så mycket som möjligt av kylan.

Vilken inluft?

Den till kondensor som du blåser ut?

Flyttar sig inte din nedkylda inneluft ner i källaren dÃ¥?  ^-^
Bor i 180m2 2-plan villa+hel källare i Bergslagen. Värmer huset med en NIBE-F600P FLVP och en egenkonstruerad 4m2 Luftsolfångare. Snart en F1145-6.

Utloggad Lelle

  • Mer en pÃ¥läst amatör än
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 1008
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
  • Inga frÃ¥gor är fördummande!
SV: Fundering kring portabel AC
« Svar #11 skrivet: 17 september 2011, 23:01:13 »
Inluften till huset tog jag den vägen, och det var då jag körde kyla på sommaren. Den varma luften båstes ut genom en ventil i skorstenen och så fick jag lite nedkylning av den heta uteluften i källaren. Någon extra kyla i källaren av ACn blev det inte då.
IVT Optima 700 -01 (Reglersystem CL300). Toshiba RAS-10-SKVP i nedre hallen.
(Stödvärmer inte längre med pellets i CTC1200 -02, brännare KMP Px20 -99 utan enbart elpatron). 
112 m2 tvåplansfunkis från 1938 + källare och garage.
Energibehov ca 30-35 MWh/Ã¥r.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!