0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Nu är det ju inte bara så att det är CC och Oraklet (och jag) som har svårt att ta till sig andras synpunkter och kunna ändra sig i vissa frågor, varför ska vi ändra oss när det här är verkligheten vi jobbar i varje dag?Du kan skriva att termostater är skit, och du får ingen annan reaktion än att Oraklet bråkar lite om det på ditt forum.Tänk scenariot att vi skulle falla till föga för ditt envisa prat, och faktiskt inse att termostater inte fungerar (kommer aldrig att hända, men vi ponerar det) så skulle vi få ta det tjafset med varje besiktningsman och VVS konsult resten av vårat yrkesversamma liv..Vi ser saken från väldigt olika ställen, du fixar problemet med fuskinstallerade värmepumpar med att ge rådet på ett forum att demontera termostaterna.vi åker ut till kunden och får en överblick av hela systemet (ofta kan ju inte kunden ens beskriva vad/hur han har installerat) utifrån det kan vi bilda oss en uppfattning om vilken åtgärd som kan funka.Det finns inte många i Sverige som kan slå CC på fingrarna när det gäller VVS och jag tycker han har en väldigt nyanserad ton och sällan brusar upp.Oraklet kan massor även han, och det skulle vara en stor förlust om dom försvann.För några år sedan när jag hittade hit så var Oraklet och inblandade i en hel del debatter om ackumulatortankens vara eller inte vara, nu förespråkar han acktank ibland så säg inte att han inte kan ändra sig
Rickard.Ett förslag. Som jag inte ens vet om den går att genomföra...Låt alla kunna bli varnade med en synlig räknare! 3 varningar och man åker ut i en vecka. Upprepas det, en månad!När man ser en 2:a under nicken, vet man att det kommer att hända saker.Sköter man sig i en månad, kan räknaren nollställas.Och liksom visa tidigare skribenter, är jag för att återta Oraklet och CC.p.s. Apan (Andreas) är bara deprimerat för det med NIBEN, men totalt ofarlig. Visst kan man bli lite sur på honom. Men han färgar forumet lite
Termostater kan fungera bra om allt annat är injusterat på rätt sätt.Besparingen som maxbegränsande termostater i ett i övrigt rätt injusterat system kan bidra med rör sig (i en vanlig villa) om någon tia/månad, komfortförbättringen rör sig normalt om några tiodels grader i vissa specifika fall.
Jag läser forat regelbundet och tycker att avstängningen av de fyra; Apan, Rabalder, CocaCola och VP Oraklet ........är helt onödig samt en stor förlust.Jag kommer att sakna dem allihop.Min uppfattning är att Rickard gör fel och jag beklagar hans beslut.
Rickard,du antyder att käbblet, som du kallar det, orsakats av "medlemmar". Men om du kunde släppa på din prestige en aning och inte gå i svaromål, när du redan klargjort din mening ett antal gånger, så skulle mycket av käbblet försvinna. Det gäller i synnerhet det här tröttsamma termostattjafset.Med vänlig hälsning / Legless aka Gunnar