0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Läs tråden från början.Kanke främst detta: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=42708.msg412686#msg412686Och detta: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=42708.msg412829#msg412829Om man inte justerar in reglerdator, flöden, och installerar en rumsgivare så blir det inte bra.Resultatet blir en anläggning som inte fungerar ekonomsikt optimalt, och i värsta fall kan värmepumpen bli en ren elpanna.
Om det är -20 grader kallt ute, och den dåligt injusterade reglerdatorn har räknar fram att det behövs 57 graders framledningstemp så kommer kompressorn att lösa ut på högtrycksvakt/driftspressostat.Det enda som finns kvar för att värma huset är då elpatron, och den triggas då av reglerdatorn.Så funkar det.
Citat från: Rickard skrivet 05 augusti 2011, 00:11:39Om det är -20 grader kallt ute, och den dåligt injusterade reglerdatorn har räknar fram att det behövs 57 graders framledningstemp så kommer kompressorn att lösa ut på högtrycksvakt/driftspressostat.Det enda som finns kvar för att värma huset är då elpatron, och den triggas då av reglerdatorn.Så funkar det.En märklig funktion att doppvärmaren triggas vid förhög retur. Kan inte pumpen reglera sin hastighet som på en luft/luft? Typ jag har uppnått mitt mål (retur större än lika med input) och vilar en stund eller jag närmar mig mitt mål och varvar ned... Men om jag går och går men inte orkar prestera det man önskar varför inte då begära hjälp...
Om man kopplar en vp mot en tank uppstår väl samma bekymmer om installatören har brådis till bolagetslokal... Thumbsup
@david: givare varje rum kan väl inte påverka överföd av värme i ett specifikt rum?
Citat från: MGKea skrivet 05 augusti 2011, 01:02:42Om man kopplar en vp mot en tank uppstår väl samma bekymmer om installatören har brådis till bolagetslokal... ThumbsupOm man kopplar sig mot en tank på rätt sätt så finns förutsättningar för VP att ge radiatorer det dom behöver samt i det fall raidatorerna tackar nej men VP tror det behövs mer - lagra värme för senare användning.
Citat från: David Rinnan skrivet 05 augusti 2011, 01:15:24Citat från: MGKea skrivet 05 augusti 2011, 01:02:42Om man kopplar en vp mot en tank uppstår väl samma bekymmer om installatören har brådis till bolagetslokal... ThumbsupOm man kopplar sig mot en tank på rätt sätt så finns förutsättningar för VP att ge radiatorer det dom behöver samt i det fall raidatorerna tackar nej men VP tror det behövs mer - lagra värme för senare användning. Men vad händer när tanken tackar för värmen och nekar till mer...
@david: om man nu inte har öppen planlösning och temp blir allt för hög i ett rum så spelar det ingen roll hur mycket man pillrar på vp:n om du kör utan termostater.. De blir som euro och överhettat ekonomi el tvärt om...Övrigt "element utan radiator" ...
@david: men man säger ju att termostaten stryper flödet i slingan. Köra parallellt? Iden känns lite "B" alt taskig workaround...
Citat från: Rickard skrivet 04 augusti 2011, 23:41:17Nej, man anpassar systemet efter värmepumpteknikens fysiska förutsättningar, vilket innebär att man måste fokusera på så låg framledningstemperatur som möjligt, och en viss difftemp mellan fram och returtemp i systemet i sin helhet.Om man vill ha maximal besparing alltså.Jag tycker du har fel här rickard. Man anpassar värmepumpen efter husets fysikaliska förutsättningar. Om huset kräver höga framledningstemperaturer så är det en för detta anpassad värmepump som bör installeras, så vida man inte vill ta investeringen i att köpa helt eller delvis nya radiatorer. Man kan inte oavkortat säga att man fokuserar på låga framledningstemeraturer. Det är en förbannat komplicerad kalkyl, om det är så att man kräver högre framledning, när det lönar sig att bygga ut systemet / byta ut systemet för att kunna uppnå de framledningstemperaturer som är gängse bland volymtillverkanras värmepumpar.
Nej, man anpassar systemet efter värmepumpteknikens fysiska förutsättningar, vilket innebär att man måste fokusera på så låg framledningstemperatur som möjligt, och en viss difftemp mellan fram och returtemp i systemet i sin helhet.Om man vill ha maximal besparing alltså.
Citat från: Rickard skrivet 05 augusti 2011, 00:11:39Om det är -20 grader kallt ute, och den dåligt injusterade reglerdatorn har räknar fram att det behövs 57 graders framledningstemp så kommer kompressorn att lösa ut på högtrycksvakt/driftspressostat.Det enda som finns kvar för att värma huset är då elpatron, och den triggas då av reglerdatorn.Så funkar det.I detta fallet så har man troligen för liten värmeavgivande yta alternativt en VP med för låg framledningstemp i jämförelse med vad huset/radiatorerna behöver. Det kan ju också vara så att man har en på tok för högt ställd kurva i kombination med termostater som stryper i hela huset. Helt enkelt en kasst dimensionerad eller optimerad VP. Detta kan mycket väl ske även i ett hus utan termostater.