0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.
Ja, till viss del.Det finns många brister med termostater, flödesförändringarna är en av dem.I elvärmda system saknar det betydelse, men inte i värmepumpssystem.Men en arbetstank, och extern cirkpump kan man komma från det mesta av nackdelarna, men det fördyrar investeringen och driften så det kan vara svårt att räkna hem ekonomiskt.
Nej, man anpassar systemet efter värmepumpteknikens fysiska förutsättningar, vilket innebär att man måste fokusera på så låg framledningstemperatur som möjligt, och en viss difftemp mellan fram och returtemp i systemet i sin helhet.Om man vill ha maximal besparing alltså.
Läs tråden från början.Kanke främst detta: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=42708.msg412686#msg412686Om man inte justerar in reglerdator, flöden, och installerar en rumsgivare så blir det inte bra.Resultatet blir en anläggning som inte fungerar ekonomsikt optimalt, och i värsta fall kan värmepumpen bli en ren elpanna.
Om det är -20 grader kallt ute, och den dåligt injusterade reglerdatorn har räknar fram att det behövs 57 graders framledningstemp så kommer kompressorn att lösa ut på högtrycksvakt/driftspressostat.Det enda som finns kvar för att värma huset är då elpatron, och den triggas då av reglerdatorn.Så funkar det.
En värmepump körs i normalfallet inte mot en panna, utan direkt mot radiatorkretsen, om alla termostater stänger samtidigt upphör flödet helt och värmepumpen löser ut på högtryckspressostaten, "värmepumpen" blir då en elpanna, vilket inte är bra ur ekonomisk synvinkel.Kör man ut onödigt varmt vatten så tappar värmepumpen i verkningsgrad med ca 3%/°C som vattnet är onödigt varmt.I mitt tidigare exempel kunde du se att temperaturen som tillverkaren rekommenderade på min bostadort skulle ha innburit att jag tappade 27% av den potetiella besparingen om jag skulle ha kört med de inställningarna, och tillåta termosaterna att strypa.Med elpatron enbart spelar det i princip ingen roll hur varmt du har i pannan, utom på sommarn när värmeförlusterna från pannan gör huset onödigt varmt.
Det beror på, i tvårörssystem gör det det helt, i enrörs bara delvis.COP blir alltid sämre om man kör ut onödigt varmt vatten och värmer med värmepump.
Värmepumpen kör ut en viss temp som bestäms av utetemperaturen och den inställda kurvlutningen, om fram/returtempen blir (normalt) över 55 grader blir trycket i köldmediakretsen för högt, och värmepumpen stannar på driftspressostaten, eftersom kompressorn inte tillåts göra varmare vatten än 55 grader, men huset "vill ha" varmare vatten än så finns bara elpatron som kan värma, och den triggas då av reglerdatorn för att arbeta upp temperaturen.Om elpatronens effekt är lägre än kompressorns effekt kommer huset inte att bli tilräckligt varmt.Elpatronen skall egentligen bara ge stöd när kompressorn inte orkar på egen hand, och har man tillräckligt låg framledningstemp så funkar det också bra, men i system med klena radiatorer kan det bli problem med detta.Väl injusterad reglerdator, väl injusterade flöden, och termostater som är fullt öppna är i den typen av anläggningar av största vikt för att man skall få en problemfri drift.