0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Undertiden ni funderar på vad ni ska svara skriver jag en fråga till.... Jag funderar på att köra VVC. Pumpen står ca 8 rörmeter längre bort än tidigare el-vvb. Klart märkbar fördröjning av VV i kranen mot tidigare. Så vitt jag förstår går VVC returen på botten av tanken, där kallvatten normalt sett går in. Hur kommer detta påverka antalet VV starter samt VV gångtid givet att den inbyggda tanken endast är på 180l? Om man utgår från att jag drar igång VVC skulle det vara bättre då att ansluta tidigare 300l el-VVB eller tvärt om? Här ska man ju komma i håg att jag har ganska många KW så jag antar att jag inte kommer ha problem med att VV och värmeproduktion måste fighta om gångtiden ens när det är kallt. Till saken hör att vi inte är några direkta storförbrukare av VV. Säg 3 vanliga duschar per dygn eller något i den stilen samt kanske ett normalbadkar var eller varannan vecka.
Citat från: David Rinnan skrivet 31 juli 2011, 22:49:36Undertiden ni funderar på vad ni ska svara skriver jag en fråga till.... Jag funderar på att köra VVC. Pumpen står ca 8 rörmeter längre bort än tidigare el-vvb. Klart märkbar fördröjning av VV i kranen mot tidigare. Så vitt jag förstår går VVC returen på botten av tanken, där kallvatten normalt sett går in. Hur kommer detta påverka antalet VV starter samt VV gångtid givet att den inbyggda tanken endast är på 180l? Om man utgår från att jag drar igång VVC skulle det vara bättre då att ansluta tidigare 300l el-VVB eller tvärt om? Här ska man ju komma i håg att jag har ganska många KW så jag antar att jag inte kommer ha problem med att VV och värmeproduktion måste fighta om gångtiden ens när det är kallt. Till saken hör att vi inte är några direkta storförbrukare av VV. Säg 3 vanliga duschar per dygn eller något i den stilen samt kanske ett normalbadkar var eller varannan vecka. VVC ska inte gå till botten av tanken. Då förstör du skiktningen i tanken. Skiktningen är det som gör att TWS-slingan har en bra temperaturgradient mot vvb-vattnet under hela sitt förlopp, utan skiktning kan det alltså bli problem med att inte tillförd värme kan avlämnas pga av att temperaturgradienten i slutet av TWS-slingan är för liten. Det kan ge upphov till snabbt stigande vb-temperaturer och att pressostaten stoppar vp för tidigt.VVC kan antingen kopplas med ett isticksrör i en T-koppling så att VVC-vattnet kommer tillbaka ca 10 cm från vvb-s topp, eller så kan vvc gå till en trevägs blandningsventil som sitter på vv-ut-röret. Ett tredje alternativ är att vvc bara går igenom en el-vvb som sitter monterad efter vps vvb. På så sätt värmer vp varmvattnet och levererar det vidare till el-vvb, som bara ersätter värmeförlusterna i cirkulationen.
Att sätta returen med trevägs på utgående blir väl fel? Då snurrar man bara runt utan att gå genom en beredare med sakta sjunkande temp som resultat?
Du lär inte bli utan vv med 16kw vp tycker min lila 8kw ger fullt tillräckligt med vv inga problem att duscha efter att nån har badat. Det verkar som beredaren skiktar sig bra när den var nyinstallerad och jag bodde i pannrummet så kunde man se att botten tempen på beredaren var låg fast den övre tempen inte sjunkit nått. Grattulerar till att ha blivit med vp nu vill du väl ha en kall vinter så att alla som tyckte du var tokig och köpte 16 kw vp får köpa dyr spets
Citat från: David Rinnan skrivet 31 juli 2011, 23:23:02Att sätta returen med trevägs på utgående blir väl fel? Då snurrar man bara runt utan att gå genom en beredare med sakta sjunkande temp som resultat? Nej det ska funka. Kolla bifogad dump från ESBEs brsoschyr. Tanken är att blandningsventilen bara blandar in vatten från vvb-s topp i vvc-slingan när temperaturen sjunkit till ett visst värde.
Så som du beskriver: Vad händer när blandningsventilen blandar in VV topp vatten i slingan? Vart tar returvattnet som redan finns där vägen? Är det egentligen en koppling till och att returen då går in i botten på VVB?
Citat från: smurfen72 skrivet 31 juli 2011, 23:22:05Du lär inte bli utan vv med 16kw vp tycker min lila 8kw ger fullt tillräckligt med vv inga problem att duscha efter att nån har badat. Det verkar som beredaren skiktar sig bra när den var nyinstallerad och jag bodde i pannrummet så kunde man se att botten tempen på beredaren var låg fast den övre tempen inte sjunkit nått. Grattulerar till att ha blivit med vp nu vill du väl ha en kall vinter så att alla som tyckte du var tokig och köpte 16 kw vp får köpa dyr spets Tackar! Jag vill alltid ha en kall vinter för då ligger snön kvar vilket jag gillar. Jag är egentligen inte orolig för att bli utan VV. Gissningsvis är mitt "problem" bara ett problem under sommaren genom att brinetempen är högre då. Min tanke är mest hur jag ska ge pumpen så goda förutsättningar som möjligt att jobba med VV prod under sommaren. Är det exemepelvis normalt att bara komma upp i 53 grader i toppen och 48 grader i botten. Är det ok att vara nere på 46 i toppen när nästa produktion drar igång. Mitt mål är så få starter som möjligt och så korta gångtider som möjligt.... Maskinen slits ju när den går och varje gång den går i gång. Därtill drar jag ju ca 6kw så här års så egentligen vill jag ju inte köra mer än typ 20 minuter per dag. Helst bara en gång men som det är nu troligen 2 x 10 minuter.
Fint, så ska jag ha då Labold När jag tittar på bilden blev det hela lite klarare! Lär bli till att isolera VVC slingan ganska väl. Givet att min topp ligger på 53 grader direkt efter körning och VVC returen måste hålla 50...