Nu börjar det dra ihop sig för sommarens konvertering, mest för att jag verkat hitta en VVS snubbe som dyker upp då han ska jobba och inte är bakom flötet. Men medför ändå cirka 100 frågor jag gärna ställer här så jag inte behöver lite på han blint.
Pga utrymmesbrist blir det mest troligt 2x500l tankar i en potatiskällare jag har under garaget. 100brett, 183 takhöjd och 180 djupt så blir lite problem på både höjd och bredd med större tankar.
Vill gärna kunna elda på sommaren nån gång då och då för varmvatten.
Ska ha cirka 10 gamla järnklumpar till element, golvvärme i toaletten och en 15-25kw vattenmantlad kamin/insats.
Är det nån som har någon erfarenhet av garboskaminer, mygind design eller har nåt annat beprövat kort som passar mina behov. Vill ha hög effekt vatten och så lite som möjligt på luften då den kommer sitta i en gillestuga och vill inte ha 8kw värme rätt in där då jag eldar mycket.
Skiljer det mycket på kvaliten från säg billigtvvs.se och dyrköpta saker från lokal VVS firma? Skiljer ju helt löjliga pengar i pris.
Ska man köra kopparrör hela vägen eller pex, och vilken dimenstion på stammar och rör till element etc?
Har rätt bra koll på hur jag vill få det, men väldigt lite koll på hur jag ska uppnå det resultatet. Litar mer på åsikter härifrån än på en människa som "kan". Är så jobbigt med hembesöken efteråt då man insett dom har gjort fel och vägrar stå för det
Alla tips på lösningar både detalj/helhet mottages varmt, och följs nog upp med fler frågor.
MVH
/Rookien