0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Jag har just haft exakt samma fel på min shunt. Det började med att IVT490:an larmade "Tillskott ur GT3:3" och att huset började bli kallt. När man kvitterade larmet och den började värma igen blev det fortfarande inte varmt i huset. Jag såg att shunten hade ställt sig i kallaste läget. Det gick att få värme genom att vrida på shunten manuellt. Efter några dagars felsökning (eftersom felet kom och gick) kunde jag lokalisera felet till lödningarna av det motstånd inne i shunten som man kan se på bilden tidigare i denna tråd. Om man tryckte på kretskortet i shunten blixtrade det kring motståndets ben. Lödningarna såg mysko ut i färgen, antagligen blir motståndet så varmt att lödningarna förstörs med tiden. Jag lödde om dem och efter det har det fungerat normalt igen. Egentligen borde nog motståndet monteras med längre ben för att avlasta lödningarna (ett tips till ESBE som tillverkat shunten).
Jag har en shunt och expantionkärl till en Ivt 490 som är nytt om någon är intresserad. Vart monterat i 2v. Garanti finns på delarna lika och kvitto på inköp. Säljes till bra pris.