0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Låter ju precis som att du har det klassiska problemet med att trevägsventilen kärvar (och eventuellt har fastnat i något läge), fast du säger ju att du har kollat den?
Precis. Jag skruvade loss de två skruvarna som sitter på styrningen. När jag gjort det fanns det en spak med formen av en halvmåne, denna vred jag lite fram och tillbaka och jag tyckte den gick lätt att vrida. Det som är skumt är att när jag skruvade på den och satte på FLVP så surrande den, precis som den gör ibland när jag startar om FLVP. Ljudet låter som om motorn inte orkar öppna stänga ventilen. Kan jag någonstans se ifall den ändras? Själva spaken som sitter på styrningen är alltid i det nedre läget, skall den vara det?Tack för er hjälp!
Vet inte om det går att se på något vis ifall ventilen ändras, men borde det inte gå att känna på rören som går ut från ventilen om något av dem är varmt, och på så vis lista ut vilken väg värmevattnet tar vägen. Från trevägsventilen ska väl det ena röret gå till radiatorkretsen och det andra till varmvattenberedaren.
går spaken väldigt lätt är ventilen dragen. Testa att slå av värmepumpen och dra i spaken. Det ska gå ganska tungt att reglera ventilen via spaken.
Citat från: pjoffen skrivet 19 juli 2011, 11:50:53Vet inte om det går att se på något vis ifall ventilen ändras, men borde det inte gå att känna på rören som går ut från ventilen om något av dem är varmt, och på så vis lista ut vilken väg värmevattnet tar vägen. Från trevägsventilen ska väl det ena röret gå till radiatorkretsen och det andra till varmvattenberedaren.Konstigt! Bägge är varma, möjligt att den som går till radiatorerna är lite varmare. Är det en indikation på något?